Johan Castberg-problemene

Equinor slår tilbake etter Bellonas Castberg-varsel: Mener problemene er håndterbare

Equinor slår tilbake etter Bellonas to varslingsbrev til regjeringen om Castberg-prosjektet. – Jeg er ikke enig i at dette er sikkerhetsproblemer som ikke er håndterbare, sier Equinors prosjektdirektør Morten Ruth til E24.

Produksjonsskipet på Johan Castberg-feltet skal dreie rundt en skive, slik at det alltid ligger mot været. Bellona har varslet regjeringen om sveiseproblemer og mulige konstruksjonssfeil. Equinor erkjenner utfordringer i Singapore, men mener at problemene er håndterbare.

Equinor
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:,

Fredag sendte Bellona-leder Frederic Hauge sitt andre varslingsbrev på to uker om Equinor-utbyggingen Johan Castberg til regjeringen og Stortinget.

Hauge advarte om feil i programvare fra DNV GL som kan ha ført til at deler av produksjonsskipet som bygges i Singapore er underdimensjonert. I sitt første brev varslet han om «svært omfattende» sveiseproblemer på skipet.

Equinor er ikke enig i Bellonas fremstilling.

– Jeg er ikke enig i at dette er sikkerhetsproblemer som ikke er håndterbare, sier prosjektdirektør Morten Ruth i Equinor til E24.

Prosjektdirektør Morten Ruth i Equinor.

Ole Jørgen Bratland, Equinor

Han har ansvaret for prosjektene Johan Castberg, Njord, Martin Linge og fase to av Johan Sverdrup, og har 30 års fartstid i selskapet. Ruth erkjenner at det er utfordringer ved verftet i Singapore, men sier at dette først og fremst skyldes coronakrisen.

Sveiseproblemene og DNV GLs programvarefeil er håndterbare, mener prosjektdirektøren. Ingen av disse utfordringene vil kreve enorme mengder ekstraarbeid, opplyser han.

– For å sette dette litt i kontekst, så estimerer vi at de timene som gjenstår for å reparere sveisene i Singapore, det tilsvarer rundt fem prosent av gjenværende timer, grovt regnet. Da snakker vi om gjenværende timer, og at vi er rundt 80 prosent ferdig, sier Ruth.

– Så det er ikke snakk om hundretusenvis eller millioner av timer ekstraarbeid her?

– Nei, nei, overhodet ikke. Det er et veldig begrenset antall timer disse problemstillingene legger til. Dette handler mye om organisering og det å få gjort dette i den rette sekvensen. Det er ikke volumet som sådan som bekymrer oss, sier han.

Les også

Bellona med varselbrev til statsråden: Frykter skandale på Castberg-feltet

– Håndterbart

– Hvor alvorlig er denne programfeilen som DNV GL har oppdaget?

– Det er klart, vi er ikke happy når vi oppdager programvarefeil. Men for Castberg-prosjektet er dette håndterbart. Vi vil sende ut et skip som har den nødvendige integriteten, sier Ruth.

Han avviser at programvarefeilen vil kreve redesign av selve skipet. Det er bare på enkelte deler at selskapet har måttet gjøre nye beregninger og endre på designet. Det gjelder en del av skroget hvor det kommer et rør ned som skal gå gjennom skipet og festes til skipet. Disse innfestingene har ikke vært sterke nok, ifølge Equinor.

– Der vi snakker om redesign, det er på fire sjøvannsinntak som vi har på denne båten. De utgjør i størrelsesorden noen få kvadratmeter, hvor vi muligens må brenne ut plater og forsterke disse. Du må huske at dette skipet er 295 meter langt, så dette er en rimelig begrenset sak, sier han.

– Det er kanskje én prosent av gjenstående arbeidstimer som kommer ekstra på grunn av denne programvarefeilen, sier han.

Les også

Bellona-Hauge om Castberg: Frykter alvorlige konstruksjonsfeil

– Hvorfor ventet dere med å varsle Petroleumstilsynet (Ptil) om programfeilen fra april til juni?

– Min forståelse var at DNV GL varslet på det tidspunktet, og da begynte vi å analysearbeidet for å se hva vi måtte gjøre, og omfanget av problemstillingen. Det tok jo også litt tid, og da vi konkluderte det, så vi at vi klarte å håndtere det. Så derfor ble det ingen separat varsling fra vår side, sier han.

Slik skal Johan Castberg-produksjonsskipet se ut.

Equinor

Fikser tre kilometer sveis

Ifølge Equinor er det rundt tre kilometer kritisk sveis på produksjonsskipet som må gjøres på nytt.

– Det er jo en enorm mengde sveis på et sånt skip. Så 17 kilometer som vi snakker om, hvor det er 20 prosent reparasjon, det er av kritisk sveis. Det er det som skal repareres, sier Ruth.

Prosjektdirektøren mener at Equinors rutiner har fungert som de skal.

– Vi følger opp sveis, og når vi ser at antall feil er for stort, så øker vi inspeksjonsraten vår. Det begynte allerede i fjor høst, da så vi at feilraten økte, og i februar besluttet vi å kjøre full sjekk av de sveisene som er gjort i dokken. Og det er vi i gang med nå. Dette konkluderte vi med i februar, og i mars traff coronaen oss, så derfor har vi ikke fått gjennomført det, sier Ruth.

I høst avdekket selskapet også sveiseproblemer i turreten, eller dreieskiven.

– Det sveise- og reparasjonsarbeidet fikk vi gjennomført på to måneder i tiden før coronaen. Jeg mener vi har kontrollrutiner som fungerer. Grunnen til at vi ikke har fått gjennomført all reparasjonssveisingen skyldes coronaen, og at vi ikke har folk nok der nede, sier Ruth.

På grunn av coronakrisen har Equinor bare 600 arbeidere i sving i Singapore. Det skulle ha vært 3.000.

Les også

Castberg-moduler fra Kværner forsinket: Lover at det ikke skal gi nye forsinkelser

– Ikke unormalt

– Det dere fant ut av sveiseproblemer i høst, ble det meldt inn til Ptil?

– Nei, det ble ikke meldt inn til Ptil. For det er problemstillinger vi har hatt i mange prosjekter opp gjennom tiden, det er ikke unormalt. Det som har gjort det unormalt i Singapore er at omfanget ble så stort, og dette skjedde gradvis etter hvert som vi gjorde inspeksjonene, sier Ruth.

Det var først i februar-mars at Equinor fant ut at de skulle sjekke 100 prosent av sveisene.

– Vi er jo av den oppfatning at vi har holdt partnerskapet og Ptil informert. Så ser jeg Ptil har stilt noen spørsmål om dette. Så det er noe vi får se på, om vi kanskje skulle vært tidligere ute, sier Ruth.

Tilsynets spørsmål om Equinors varsling ble omtalt av bransjebladet Upstream fredag.

Les også

Bellona-Hauge om Castberg: Frykter alvorlige konstruksjonsfeil

Sjekket Njord-skipet for feil

Bellona frykter at DNV GLs programvarefeil kan ha påvirket konstruksjonen av andre produksjonsskip (FPSO-er) enn Castberg.

– Kjenner dere til det?

– Ja, dette har DNV GL informert Ptil om, etter hva jeg har forstått, sier Morten Ruth.

– Jeg er ikke den rette til å svare for alle andre skip, men jeg er også ansvarlig for et annet skip på Njord, hvor vi har gjort en sjekk. Der har det ikke påvirket oss. Dette er programvare som brukes også av andre skip enn Castberg, kanskje også båter som er levert. Men her spekulerer jeg, sier han.

– Dere har ikke brukt den programvaren på Njord?

– Jo, der er den brukt. Men den traff oss ikke på samme måte som den har truffet oss på Castberg. Dette vil være forskjellig for hvert prosjekt, sier han.

Les også

Gigantskipet på Johan Castberg-feltet er forsinket

Equinor regner med at det blir «noen timer» merarbeid når skipet kommer til Stord, og er i dialog med Kværner om håndteringen. Forsinkelsene vil gi tilleggskostnader for Equinor, men sveiseproblemene vil Sembcorp-verftet dekke.

– En problemstilling som disse sveisene, den bæres av verftet i Singapore, sier Ruth.

Han vil ikke uttale seg om hvor mye forsinkelsene kan koste Equinor. Oppdaterte kostnadsanslag for Castberg-utbyggingen kommer i statsbudsjettet for 2021 i oktober.

Les også

Petroleumstilsynet bekymret for Castberg-feltet: – En situasjon vi ser alvorlig på

Her kan du lese mer om

  1. Johan Castberg-problemene
  2. Equinor
  3. Bellona
  4. Johan Castberg-feltet
  5. Frederic Hauge
  6. Barentshavet
  7. DNV GL
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Equinor inn på teppet: Spesielt to negative forhold er avdekket under byggingen av Castberg-skipet

  2. Tilsyn gransker Castberg-utbyggingen: – Fortsatt et robust og godt prosjekt

  3. Petroleumstilsynet gransker Equinor og Johan Castberg-utbyggingen

  4. Annonsørinnhold

  5. Bellona-Hauge om Castberg: Frykter alvorlige konstruksjonsfeil

  6. Equinor om Castberg-sveisere: - Har ikke levert godt nok