Ressursene på norsk sokkel

Bellona med varselbrev til statsråden: Frykter skandale på Castberg-feltet

Bellona-leder Frederic Hauge har sendt varselbrev til oljeministeren om sveiseproblemene på produksjonsskipet til Johan Castberg-feltet. – Jeg opplever situasjonen som svært alvorlig.

Bellona-leder Frederic Hauge har sendt varselsbrev til regjeringen om sveiseproblemene på produksjonsskipet til Castberg-feltet. Equinor avviser at problemene er så alvorlige som det Hauge gir uttrykk for.

Sandberg, Kristofer
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

Coronakrise og sveiseproblemer rammer fremdriften for produksjonsskipet til Equinor-feltet Johan Castberg, som bygges ved Sembcorp-verftet i Singapore.

Nå har Bellona-leder Frederic Hauge sendt et varsel til olje- og energiminister Tina Bru (H) hvor han uttrykker sin bekymring for omfanget av sveiseproblemene, som han mener i beste fall vil føre til kostnadssprekk og utsettelser, og i verste fall at skipet må skrotes.

I brevet til Bru skriver Hauge at han har mottatt varsler om Castberg som han anser som troverdige, og som «vekker bekymring om kvaliteten på konstruksjonen av innretningen».

 «Kilder med direkte kjennskap til situasjonen beskriver problemene som svært omfattende og utfordrende å utbedre – om det i det hele tatt vil være mulig å fullføre byggingen av skroget», skriver Hauge i brevet, som E24 har sett.

– Alle gode ting er tre, men sånn er det åpenbart ikke i Barentshavet, sier Hauge til E24, med henvisning til at Castberg er den tredje utbyggingen i havområdet etter Snøhvit og Goliat.

– Dette er ikke en rød varsellampe, men et helt blinkende diskotek. Vi frykter en skandale, sier han.

Les også

Petroleumstilsynet bekymret for Castberg-feltet: – En situasjon vi ser alvorlig på

Tror skipet kan bli skrotet

«Gitt alvorsgraden og utbredelsen av feil mener Bellona det er grunn til å anta, ut fra informasjonen vi har mottatt, at det er betydelig risiko for at produksjonsskipet ikke vil kunne tas i bruk i det hele tatt og at prosjektet må skrinlegges», skriver Bellona-lederen i brevet.

– Det forekommer meg at vi ikke har lært av Martin Linge, Goliat og Yme, men at vi nå er i ferd med å gjøre alle de samme feilene på nytt i Castberg-utbyggingen. Jeg opplever situasjonen som svært alvorlig, ut fra den informasjonen vi har tilgjengelig, sier Hauge.

– Hensikten med å varsle er å sikre at staten tar kontroll over situasjonen, og unngår at skipet utsettes i årevis for å rette opp feilene eller i verste fall må skrotes, sier han.

Les også

Upstream: Castberg kan bli mer forsinket

Avviser at skipet må skrotes

Equinor kan imidlertid berolige Hauge med at situasjonen er under kontroll, og sier at skipet ikke vil bli skrotet til tross for sveiseproblemene.

– Covid-19-situasjonen og tilgang på arbeidskraft på verftet i Singapore er den største utfordringen knyttet til fremdriften i prosjektet, skriver Fredrik Jebsen Bråten i Equinor i en e-post til E24.

– Vi opplever at vi har sveiseproblematikken på Castberg under kontroll. Påstanden om at skipet kan bli skrotet kjenner vi oss ikke igjen i, skriver Bråten.

Slik skal produksjonsskipet på Johan Castberg se ut. Skroget er under bygging i Singapore, men er forsinket etter coronakrise og sveiseproblemer.

Equinor

Frykter kostnadssprekk

E24 omtalte allerede i mars at byggingen av skipet kunne bli utsatt med om lag ett år. Faren for ytterligere forsinkelser ble omtalt av bransjebladet Upstream i forrige uke.

I sitt brev spør Bellona-lederen om Equinor har informert sin største eier, Olje- og energidepartementet, om utviklingen i Castberg-prosjektet. Han mener det er behov for tett statlig kontroll med prosjektet.

«Utbedring av de påviste skadene vil etter alt å dømme medføre store kostnadsøkninger for prosjektet. Det er også rimelig å anta en betydelig forsinkelse utover det ene året Equinor allerede har meldt om», skriver Hauge.

Les også

Sveiseproblemer i Asia for Equinors prestisjeprosjekt i Barentshavet

Regjeringen er kjent med utfordringene

Olje- og energidepartementet (OED) bekrefter å ha mottatt Bellonas brev.

– Departementet er kjent med at pandemien har skapt utfordringer for fremdriften for Castberg-utbyggingen, og vil som regulator på ordinært vis informere Stortinget om status for alle pågående utbygginger på norsk sokkel i statsbudsjettet som legges frem i oktober, skriver kommunikasjonssjef Ole Berthelsen i OED i en e-post til E24.

Les også

Gigantskipet på Johan Castberg-feltet er forsinket

Departementet understreker at staten som eier ikke har krav på mer informasjon enn andre aksjonærer i Equinor, og at Equinor selv er ansvarlig for driften, styringen og gjennomføringen av sine prosjekter.

– Om det oppstår utfordringer må Equinor vurdere om disse er av et slikt omfang at selskapet bør informere staten og andre eiere, og i så fall hvor omfattende. OED har i dag ikke grunnlag for å si at vi som eier ikke er godt nok informert om situasjonen på Johan Castberg, sier han.

Slik skal produksjonsskipet på Johan Castberg-feltet se ut. Skipet er under produksjon hos Sembcorp i Singapore, men er forsinket grunnet coronakrisen og problemer med sveisingen.

Equinor

– Omfattende, men håndterbart

Petroleumstilsynet er bekymret over utviklingen på Castberg, og sier at mellom 20 og 30 prosent av sveisingen på skroget trolig må gjøres om igjen. Tilsynet har hatt møter med selskapet om saken i juli og august. Hauges bekymring for at hele prosjektet kan bli skrinlagt er imidlertid ikke noe Ptil kan ta stilling til nå.

– Jeg har ingen grunn til å antyde noe sånt ut fra det vi vet nå, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt Inger Anda i Ptil til E24.

I sitt brev til oljeministeren hevder Bellona-lederen at sveiseproblemene er svært omfattende.

«Basert på informasjon fra våre kilder estimerer Bellona at 4000–6000 meter med sveis må fjernes og gjøres på nytt», skriver Hauge.

Equinors svar er at dette er under kontroll. Selskapet har fulgt sitt standard inspeksjonsprogram for Castberg-skipet for å verifisere kvaliteten på sveisingen.

– Nå sjekker vi alle sammenstillingssveiser og utfører nødvendig reparasjon. Dette er et arbeid vi er godt i gang med, det er omfattende, men håndterbart, og vi har det under kontroll. Vi kommer ikke til å seile fra Singapore før skipet tilfredsstiller våre krav, skriver Bråten.

Hauge er åpen for at han kan ta feil om problemene i utbyggingen.

– Ingenting ville være bedre enn om Equinor har rett og jeg har feil. Men nå må ikke politikerne være sveiseblinde for Equinors informasjon, sier han.

Les også

Vil knytte Equinor-sjefens bonus opp mot klimakutt: – Vil ønske ham lykke til, det kan han virkelig trenge

Her kan du lese mer om

  1. Ressursene på norsk sokkel
  2. Equinor
  3. Johan Castberg-feltet
  4. Bellona
  5. Sembcorp
  6. Frederic Hauge
  7. Barentshavet
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Upstream: Castberg kan bli mer forsinket

  2. Equinor slår tilbake etter Bellonas Castberg-varsel: Mener problemene er håndterbare

  3. Equinor inn på teppet: Spesielt to negative forhold er avdekket under byggingen av Castberg-skipet

  4. Annonsørinnhold

  5. Bellona-Hauge om Castberg: Frykter alvorlige konstruksjonsfeil

  6. SV bekymret etter nytt Castberg-varsel: – Stygt redd for at dette blir veldig dyrt