Ni av de ti mest miljøvennlige skipene i verden er norske

Får høyest score i miljøskipsindeks med over 3000 skip.

SØSTERFERGER: Bergenfjord og Stavangerfjord fra Fjordline topper miljøskipsindeksen, som i alt har 3194 registrerte skip.
  • Ina Andersen - Teknisk Ukeblad
Publisert:

Environmental Ship Index (ESI) identifiserer skip med lave utslipp og gir dem score etter hvor miljøvennlige de er. Av 3194 skip er det kun 50 som har en score som er høyere enn 50 poeng.

Av de ti mest miljøvennlige skipene er hele ni av dem eid av norske rederier. Det siste er et svensk skip.

Best av alle

Helt øverst er det fem norskeide skip som troner, med de LNG-drevne søsterferjene Bergensfjord og Stavangerfjord til Fjord Line helt på topp.

På de tre neste plassene følger norske Seven Viking fra Eidesvik, Bergen Star fra Bergen Tankers og Normand Arctic fra Solstad Offshore.

Med på listen er også Viking Lady. Skipet har installert både brenselcelle og batteripakke for å utforske hybrid framdrift. Skipet har, i likhet med de fleste forsyningsskip med LNG-framdrift dual fuel-motorer fra Wärtsilä.

Les også: Norge har ledet an på LNG-skip. Nå kommer verden etter

16 norske

I alt er det 16 norske skip på listen over de 50 mest miljøvennlige skipene (se den fullstendige listen under).

(Saken fortsetter under bildet.)

USYNLIG: Eksosen fra LNG-motorene om bord på Stavangerfjord og Bergensfjord er fri for svovel og sot og dermed ikke synlig. CO2-utslippene er 35-30 % lavere enn fra dieselmotorer og NOx-utslipp redusert med ca. 85%.

Poengscoren regnes ut i fra mengden karbondioksid (CO2), nitrogenoksid (NOx) og svoveloksid (SOx) det enkelte skip slipper ut, og omfatter også et rapporteringsskjema for drivhusgasser. I tillegg blir skip som har mulighet for å koble seg til landstrøm premiert.

Miljøskipsindeksen skal fungere som en indikasjon på hvor miljøvennlig havgående fartøy er, og skal bistå i å identifisere renere skip.

Indeksen kan brukes blant annet av havner som vil belønne miljøvennlige fartøy, eller av rederier og skipseiere selv for å fremme skipene sine.

Det er flere havner i Norge som gir avgiftslettelser til skip med god score i ESI.

Les også: Denne fergen skal gå på vindkraft

LNG-effekt

Det er flere skip som kjører på flytende naturgass (LNG) på topplisten.

Det er kanskje ikke så rart med tanke på at gassmotorene slipper ut 25–30 prosent mindre av klimagassen CO2 og reduserer de helseskadelige NOx-utslippene med rundt 85 prosent. LNG-motorene har heller ikke svovel- (SOx) og partikkelutslipp.

Og siden Norge har ledet an i å ta i bruk LNG (flytende naturgass) som drivstoff for fartøy, kan forklaringen på den norske miljødominansen blant de registrerte skipene ligge her.

Hittil seiler 57 skip utstyrt med LNG-motorer, de fleste norske, men ytterligere 78 på vei ut i sjøen fram mot 2018. Både Kina og USA satser på LNG.

Over 90 poeng

Bergensfjord og Stavangerfjord topper altså listen med henholdvis 93,9 og 93,5 poeng.

Bilfergene er begge drevet utelukkende på LNG. Da sistnevnte ble satt i drift i 2013 var det den første cruisefergen i verden som har en såkalt single LNG-motor.

Det vil si at de ikke trenger pilotinjeksjon av diesel eller olje for å tenne gassen, slik dual fuel-motorene trenger. Motorene er levert av Rolls-Royce.

Ifølge Morten Larsen, teknisk direktør og prosjektansvarlig i Fjord Line, er det nettopp LNG-motoren som gjør at ferjene er hakket mer miljøvennlige enn de andre skipene på listen.

– De kjører kun på LNG, mens de fleste andre LNG-skip har dual fuel-motorer. Det trekker opp, sier han til Teknisk Ukeblad.

Les også: Ulstein verft feirer 100 skip med X-Bow

(saken fortsetter under bildet.)

BATTERI: Havets svar på Toyota Prius er Viking Lady kalt. Rederiet Eidesvik går foran og tester hybrid-framdrift med brenselcelle og batteri på det LNG-drevne forsyningsskipet.

Oppgraderer

Fjord Line jobber i tillegg kontinuerlig med å oppgradere skipene sine.

– Det har vært en sterk utvikling siden Stavangerfjord og Bergensfjord ble prosjektert, og vi finner stadig nye måter å forbedre dem på. For eksempel er det skjedd en utrolig utvikling innen LED-lys siden prosjektet ble startet, og her ser vi et forbedringspotenisal. Vi jobber hele tiden med å finne nye måter å redusere energiforbruket og annet som kan være bra for miljøet, forklarer Larsen.

Han synes det er positivt at Stavangerfjord og Bergensfjord havner på toppen av listen til ESI, men mener det ikke er et mål i seg selv.

– Målet vårt har vært å gjøre dem mest mulig miljøvennlige, og det er en utvikling vi fortsetter med, påpeker han.

Han mener likevel miljøskipsindeksen er nyttig, og skulle ønske det var flere skipseiere og havner som benyttet seg av den.

– Det er frivillig å være med i dag, og det er spesielt få havner som bruker indeksen. Her er det en jobb å gjøre. Kanskje burde havner tvinges til å gi rabatt til miljøvennlige skip? Da tenker jeg både på norsk, europeisk og verdensbasis, sier Larsen.

I Norge er det kun Kystverket og havnene i Oslo, Kristiansand og Stavanger som gir miljørabatter med bakgrunn i Environmental Ship Index.

Les også: Dette er verdens største containerskip

Topp 50

Her er den fullstendige listen over skipene med en score på 50 og over:

Bergensfjord Fjordline 93.9
Stavangerfjord Fjordline 93.5
Seven Viking Eidesvik AS 92.5
Bergen Star Bergen Tankers as 85.6
Normand Arctic Solstad Offshore ASA 83.7
TERNVAG Terntank Rederi A/S 83.1
Coral Energy Skangass As 80.5
Viking Queen Eidesvik AS 78.6
Viking Lady Eidesvik AS 78.6
Viking Energy Eidesvik AS 78.6
Al Areesh Teekay Shipping (Glasgow) Ltd 78.3
Al Daayen Teekay Shipping (Glasgow) Ltd 78.3
Viking Princess Eidesvik AS 78.1
Viking Prince Eidesvik AS 78.1
Viking Avant Eidesvik AS 76.6
STENA SCANDINAVICA Stena Line Scandinavia 73.3
Volstad Supplier Volstad Shipping AS 71.6
Volstad Princess Volstad Shipping AS 71.6
Volstad Surveyor Volstad Shipping AS 71.6
STENA GERMANICA Stena Line Scandinavia 70.2
Bergen Nordic Bergen Tankers as 70.0
Celebrity Constellation Celebrity Cruise Lines 66.8
Tharsis Tharsis Sea-River Shipping 64.7
Europa 2 Hapag-Lloyd AG 60.4
ASIATIC SPRING United Arab Shipping Company 59.1
HYUNDAI BUSAN Hyundai Merchant Marine Co., Ltd. 57.7
Bit Viking Tarbit 57.1
Timbus Rörd Braren Bereederung GmbH & Co KG 56.7
Cellus Rörd Braren Bereederung GmbH & Co KG 55.9
OLYMPUS Sirius Shipping AB 55.0
OOCL Berlin OOCL 54.6
Oslofjord Fjordline 54.6
HANJIN NAMU HANJIN SHIPPING 54.2
HANJIN AMI HANJIN SHIPPING 54.0
HYUNDAI PRESTIGE Hyundai Merchant Marine Co., Ltd. 53.8
Cap Capricorn Hamburg Süd 53.5
PAN UNITY Pan Ocean co. ltd 53.3
EJNAN NYK Line 53.1
Adamas V.O.F Rederij van Donderen 53.0
COSCO Fortune Seaspan Corporation 52.7
THALASSA DOXA EVERGREEN MARINE CORP.(TAIWAN)LTD. 52.5
COSCO BELGIUM cosco container lines 52.4
MSC ALGHERO Mediterranean Shipping Company 52.1
Rhine Express 1 Wilson EuroCarriers AS 52.0
RHINE EXPRESS 2 Wilson EuroCarriers AS 51.7
Darya Kirthi Chellaram Shipping (Hong Kong) Limited 51.3
HYUNDAI PLATINUM Hyundai Merchant Marine Co., Ltd. 51.1
UASC TABUK United Arab Shipping Company 51.1
EVER LOGIC EVERGREEN MARINE CORP.(TAIWAN)LTD. 50.4
LUSAIL NYK Line 50.0

Saken ble opprinnelig publisert på tu.no

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Miljørabatt i norske havner

  2. Betalt innhold

    Norske skip dominerer miljøtoppen

  3. Betalt innhold

    Norske skip dominerer miljøtoppen

  4. Betalt innhold

    Nå får du miljørabatt i Stavanger havn

  5. – Dette bidrar til å gjøre gass til det foretrukne drivstoffet for shipping