Årets kontraktsrunde avgjør Sverdrup-regningen

Statoil og Johan Sverdrup-partnerne setter ut alle kontraktene til kjempefeltet i år. Resultatene vil avgjøre om man kan få ned utbyggingsprisen, sier Statoil.

OLJEGLEDE: Statoil-sjef Eldar Sætre (med ryggen til) overleverte fredag planen for utbygging og drift av Johan Sverdrup-feltet til olje- og energiminister Tord Lien. I bakgrunnen står resten av partnerne på feltet.

Audun Braastad
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

FORNEBU (E24): Da Statoil, Det norske, Lundin, Maersk Oil og Petoro fredag presenterte planen for utbygging og drift av kjempefeltet Johan Sverdrup, kom de også med oppdaterte anslag for hva gigantutbyggingen vil koste.

Det norske er ikke enige med de andre om hvordan eierandelene i oljefunnet skal fordeles, men alle fem har undertegnet på utbyggingsplanen.

Den sier at man anslår å bruke 117 milliarder kroner på å bygge ut fase én, som skal stå klar i 2019 når produksjonen skal starte. Dermed har Statoil og partnerne lagt seg i toppsjiktet av anslaget på 100 til 120 milliarder som ble gitt da konseptvalget ble presentert for ett år siden.

Fase to skal være klar i 2022 og hele utbyggingen er ventet å komme på 170 til 220 milliarder kroner.

På spørsmål fra E24 om han forventer at man klarer å kutte kostnadene, svarte olje- og energiminister Tord Lien at han ikke vil kommentere enkeltprosjekter:

– Jeg er glad for at alt tyder på at operatører og leverandører på norsk sokkel jobber målrettet med å få ned kostnadene. Det er helt nødvendig for å utnytte ressursene best mulig.

– Jobber knallhardt

Statoils sjef for norsk sokkel, Arne Sigve Nylund, legger ikke skjul på at investeringsrammen er noe de jobber med å redusere:

– Vi har lagt 117 milliarder til grunn for fase én. Men det er ikke noen hemmelighet at vi jobber knallhardt med å bruke minst mulig penger, og at vi skal bruke dem på en klok måte, sier Nylund, til E24.

– Så det er potensial for at denne summen kan gå ned?

– Ja, vi ser potensial for det. Vi skal likevel være ydmyke på dette tidspunktet, sier Nylund og viser til Eldar Sætres uttalelser om at borekostnadene på Sverdup er kuttet med rundt 1,2 milliarder dollar.

– Vi får se lenger ned i løypen, men vi vil fortsette å jobbe knallhardt for å optimalisere kostnadene, legger han til.

– Det er først når vi setter kontraktene i løpet av 2015 at vi kommer til å vite mer hvordan kostnadsbildet vil se ut, sier Øivind Reinertsen, som er prosjektdirektør for Johan Sverdrup-feltet.

(Artikkelen fortsetter under bildet...)

JAKTER INNSPARINGER: Kjetel Digre (t.v.), Øivind Reinertsen og Arne Sigve Nylund i Statoil håper å klare å få ned investeringsbudsjettet på Johan Sverdrup-utbyggingen.

Marius Lorentzen

Kontraktsmaraton i 2015

Det neste steget for Johan Sverdrup-prosjektet nå er alle kontraktene som skal deles ut til underleverandører.

Kværner har blant annet allerede sikret seg et par stålunderstell til to plattformer, mens Aker Solutions har sikret seg ingeniørkontrakter.

– Omtrent alt av kontrakter settes i 2015, sier Kjetel Digre, som er sjef for feltutbyggingen, og lister opp stålunderstell, rør, plattformdekk, kraner, blant annet.

– I de første seks til åtte månedene i år får vi klare indikasjoner på hvordan markedet går. Tallet på 117 milliarder (investeringsanslaget for fase én av prosjektet, journ.anm.) er basert på det konseptet vi har, hvordan vi estimerer en jobb som dette og det vi tror om markedet, sier Digre videre.

Han sier at de også jobber med ingeniørsiden av prosjektet:

– Det skal brukes mange millioner timer, og det er viktig at det ikke øker så mye som ligger inne i estimatet, sier Digre.

– Hva slags store faktorer kan komme til å forsinke dette prosjektet?

– Dette er ting vi har gjort før, og planen fremstår som riktig og robust slik vi ser det. Vi er helt avhengige av å holde takten som det er lagt opp til. Vi må også holde ferdigstillelsesplanen, slik at vi har to plattformer ute og operative i 2018 og de to neste i 2019. Hvis vi bryter på den sekvensen og skyver de to første ut i 2019, vil det bli for mye å gjøre på ett år. Da vil vi sette press på produksjonsstart i 2019, men det er ikke noen indikasjoner nå på at vi ikke har den nødvendige fleksibiliteten i planene for å klare dette, sier Digre.

Les også

– Blir en kamp mellom Lundin og Det norske

Les også

- De har også et ansvar for å finne gode løsninger for samfunnet

Les også

Det norske: – Prosentene må opp

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Equinor

Flere artikler

  1. Statoil: Uenigheten skal ikke forsinke Sverdrup-utbyggingen

  2. Leverandørindustrien venter spent på høstens kontraktrush

  3. Betalt innhold

    Ny milliardkontrakt til Kværner

  4. Kværner fikk milliardkontrakt på Sverdrup-understell

  5. Nå starter Sverdrup fase to