Drivstoffprisene

Dieselprisen har aldri vært høyere

Mange land etterspør biodrivstoff. Det er blant årsakene til at dieselprisene aldri har vært høyere, ifølge Circle K. Samtidig er den veiledende bensinprisen ett øre unna tidenes toppnivå i mai.

PRISHOPP: Dieselen hos Circle K har nå en veiledende pris på 16,70 kroner per literen. Det er et kraftig hopp fra 15,25 kroner, som her i starten i november.

Terje Pedersen, NTB scanpix
  • André Haugen
Publisert: Publisert:

20. desember skrudde Circle K opp den veiledende prisen for en liter oktan blyfri med to øre til 17,51 kroner.

Det er ett øre lavere enn toppnivået fra 22. mai.

Samtidig er den veiledende dieselprisen satt opp med 13 øre til 16,70 kroner per liter. Det er høyere enn det har vært noen gang tidligere.

Siden toppen i mai har oljeprisen falt fra rundt 71 dollar fatet til 65,90 dollar fredag kveld. Circle K legger imidlertid vekt på andre faktorer når de skal forklare prishoppet for drivstoff.

– Årsaken til dagens høye prisnivå er høye innkjøpspriser på bensin og diesel påvirket av raffinerikapasitet, dollarkurs og økende priser på biodrivstoff, sier pressetalsmann Knut Hansen i Circle K.

Dollarkursen har gått fra 8,75 kroner i mai til 8,97 kroner nå i slutten av desember.

Les på E24+

Les også: (+) Bensinrekorder i Norge: Slik er bensinprisene verden rundt

– Stramt marked

Særlig prisen på biodrivstoff har skyld i den siste tidens kraftige økning i dieselprisen, ifølge Circle K.

– En betydelig del av den siste økningen på diesel skyldes økning i kostprisen på biodiesel som vi blander inn i diesel. I Norge skal som kjent 12 prosent av drivstoffet som omsettes være biodrivstoff, sier Hansen.

– Vi opplever et stramt marked, blant annet som følge av at mange land nå etterspør biodrivstoff og stans i raffinerier som produserer bensin og diesel i Europa.

I desember har Circle K så langt hatt syv prisendringer på drivstoff. Både diesel- og bensinprisen har økt fire ganger.

– Vi følger det internasjonale markedet for drivstoff tett og vi beveger oss i takt med de daglige svingningene på innkjøpsprisene. Det betyr at veiledende pris går ned dersom innkjøpsprisene går ned, sier Hansen.

– Faktorer vi ikke rår over

Han mener man som en tommelfingerregel kan si at 30 prosent av drivstoffprisen bestemmes av innkjøpskostnader.

60 prosent av prisen er avgifter som merverdiavgift, veibruksavgift og CO₂-avgift.

De resterende ti prosentene utgjør drivstoffkjedenes kostnader til lagring, distribusjon og salg av drivstoff – samt fortjeneste.

– Det betyr at 90 prosent av drivstoffprisene styres av faktorer vi ikke rår over, sier Hansen.

Samtidig påpeker Circle K-talsmannen at dette er veiledende priser, og at pumpeprisen ofte er lavere.

– Intense priskriger gir prisfall, faktum er at prisene lokalt på pumpene faller betydelig som følge av intense priskriger mellom kjedene. Den gjennomsnittlige faktiske pumpeprisen ligger et godt stykke under makspris, og ulike rabatt-nivåer gjør at mange kunder kjøper på priser godt under veiledende pris, sier Hansen.

Les også

Les også: – Her pågår det helt unaturlige forandringer i drivstoffprisene

Konkurransetilsynet etterforsker

I oktober åpnet Konkurransetilsynet etterforskning av drivstoffmarkedet, og de undersøker nå mistanker om ulovlig prissamarbeid.

Mistankene kommer etter funn i tilsynets overvåkning, som startet i 2016 på grunn av en vurdering om at markedet er «vesentlig begrenset».

Overvåkningen innebærer at drivstoffselskapene må sende inn informasjon som priser, salgsvolum og innkjøpsvilkår til tilsynet på halvårlig basis.

– Circle K vil samarbeide med Konkurransetilsynet og gi dem full tilgang til den informasjonen de etterspør og ønsker seg, sa Knut Hilmar Hansen, kommunikasjonssjef Circle K Norge, til E24 den gang.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Drivstoffprisene
  2. Biodrivstoff
  3. Diesel
  4. Bensin
  5. Bensinpris
  6. Circle K

Flere artikler

  1. Nær ny rekord for bensinprisen

  2. Ny rekordpris for bensin og diesel

  3. Nytt bensinpriskutt: – Kan ikke huske et så stort prisfall i nyere tid

  4. Bensinprisen har ikke vært lavere på to år

  5. Lokale priskriger gir billigere bensin og diesel