Grønn teknologi

Krasse påstander mot Nels storkunde: Slik slår Nikola tilbake

Norske Nels storkunde Nikola har avvist svindelpåstandene fra shortselger Hindenburg Research. Mandag svarer lastebilprodusenten mer detaljert, og fremhever at selskapet har fungerende lastebiler under utvikling.

Nikola Motor Companys sjef Trevor Milton, her avbildet i forbindelse med Zerokonferansen i 2017.

Kjetil Malkenes Hovland, E24
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:,

Nikola har ambisiøse planer om å produsere tusenvis av hydrogenlastebiler, og sette opp et nettverk av elektrolysører og fyllestasjoner over hele USA for mange titalls milliarder kroner.

I forrige uke kom det alvorlige beskyldninger mot Nikola, som sådde tvil rundt selskapets teknologiutvikling og tidligere utsagn fra Nikola-sjef Trevor Milton.

Nikola gikk på børs i juni, og har fått inn bilgiganten GM på eiersiden og samarbeider med Bosch.

Likevel hevder selskapet Hindenburg Research at Nikola-sjefen har svindlet seg frem til partnerskap med noen av verdens største bilprodusenter. De beskriver Nikola Motor Company som «en røyksky til 20 milliarder dollar».

Hindenburg har shortet Nikola, altså inngått en spekulasjon på at aksjen vil falle. Nikola-aksjen har denne uken vært nede i 28 dollar, etter at den handlet på rundt 50 dollar før påstandene kom i forrige uke.

Les også

Nel falt markant etter at partner anklages for svindel

– Et bestillingverk

Nikola har naturlig nok avvist påstandene fra Hindenburg Research.

– Dette er et bestillingsverk for å tjene på shortsalg, drevet av grådighet, skrev Nikola på sitt nettsted før helgen.

Mandag kommer Nikola med svar på flere av påstandene og noen av de mer enn 50 spørsmålene som Hindenburg stilte til Nikola-sjef Trevor Milton i forrige uke.

Nikolas konklusjon bak hvert svar er følgende:

«Disse påstandene fra shortselgeren er feil og villedende, og designet for å manipulere markedet for å tjene penger på en provosert nedgang i Nikolas aksjekurs».

Les Nikolas svar på en del av Hindenburgs påstander nederst i saken.

Les også

Analytikere: Nikolas avtale med GM er positivt for Nel

Har fungerende biler

Nikola mener at de mange påstandene fra Hindenburg Research ikke rokker ved at selskapet har en elektrisk og en hydrogendrevet lastebilmodell på gang med fungerende teknologi.

Nikola påpeker at de er i ferd med å produsere den batteridrevne semitraileren Nikola Tre med 720 kilowattimer batteri sammen med Iveco, og at den skal kunne leveres til kunder fra fjerde kvartal neste år.

I tillegg skal hydrogenlastebilen Nikola Two testes i 2021, og en prototype skal leveres fra slutten av 2021 og være i produksjon i andre halvdel av 2023.

I meldingen Nikola blant annet at flere milepæler skal nås fremover. Selskapet skal blant annet lansere et samarbeid for utbygging av hydrogenstasjoner innen utgangen av året.

Les også

Aksjegevinst i storkunden Nikola løfter Nel-resultatet

Samarbeidspartnere har gransket selskapet

Lastebilprodusenten understreker at den flere ganger har gått gjennom grundige undersøkelser av virksomheten («due diligence»).

Dette skjedde i forbindelse med inngåelse av samarbeid med Bosch i 2017, Hanwha Group og ValueAct Capital i 2018, Iveco-eier CNH Industrial N.V. i 2019 og VectoIQ Acquisition Corp. og General Motors i 2020.

Nikola har tatt kontakt med USAs mektige finansmyndighet Securities and Exchange Commission (SEC) for å motarbeide Hindenburgs påstander, og har hyret inn advokatfirmaet Kirkland & Ellis LLC for å bistå.

Les også

Nikola-sjefen ble multimilliardær etter uvanlig børsdebut

Nikola er norske Nels storkunde

Den norske børsyndlingen Nel har Nikola som storkunde. Nikola har inngått en rammeavtale om leveranser fra Nel på opptil 448 elektrolysører. Det har trolig bidratt til Nels børsopptur de siste årene.

Totalt har Nikola tegnet opp planer om å bygge ut fyllestasjoner og elektrolysører for opp mot 90 milliarder kroner.

Selskapet skal også ha fått inn mange ordre på hydrogenlastebiler, og etter planen skal de blant annet levere 800 stykker til bryggerigiganten Anheuser-Busch.

Les også

Nels storkunde skal ha utstyr for 89 milliarder: – Tror fremtidig business kan tilfalle oss

Dette svarer Nikola

Slik svarer Nikola på noen av spørsmålene som Hindenburg Research stiller:

Hindenburg mener at lastebilen Nikola One ikke var fullt ut funksjonell da Nikola-sjefen presenterte den i 2016. Da Bloomberg skrev en artikkel om at lastebilen ikke virket, skrev Nikola-sjefen på Twitter at reporteren burde få sparken, og lovet å offentliggjøre lydopptak av Bloomberg-intervjuet. Hindenburg vil vite hvorfor han ikke har gjort det.

Nikola svarer at Nikola One er en ekte lastebil, og at den var designet for å være drevet på egen maskin. De mener at det var installert fungerende girboks, batterier, invertere, styring, fjæring, informasjonsskjermer, bremser, strømsystem og kjølesystem i lastebilen. «Da Nikola gikk videre til neste generasjon lastebiler, bestemte selskapet seg til slutt for ikke å bruke ytterligere ressurser på prosessen med å få Nikola One til å kjøre for egen fremdrift», forklarer Nikola. De understreker også at Nikola One var en suksess for å vise frem konseptet som har ledet frem til dagens fungerende lastebiler.

Hindenburg stiller spørsmål ved realitetene bak Nikolas planer om å revolusjonere dagens batteriteknologi. De viser til at Nikola har droppet en intensjonsavtale med ZapGo som hadde lovet dem nye og revolusjonerende batteriteknologi, og nå har tatt selskapet til retten.

Nikola svarer at selskapets potensielle fremgang innen batterier er knyttet til «et pågående hemmelig forsknings- og utviklingspartnerskap med en ledende akademisk institusjon, ikke Zapgo».

Hindenburg stiller spørsmål ved om Nikola produserer komponentene sine selv, slik selskapet har hevdet. Blant annet mener de at Nikola kjøper inverterne sine fra selskapet Cascadia, og viser til at det i en video av inverterne var satt teip over merkevarenavnet.

Nikola svarer at de ikke har sagt at prototypene deres bruker egne invertere. «Nikola har designet, drevet ingeniørarbeid og jobbet på sine egne invertere i ganske lang tid», skriver de. Selskapet bruker imidlertid tredjepartsdeler i prototypene, og vil trolig bytte ut disse senere, skriver de.

Hindenburg stiller spørsmål ved hydrogenkompetansen til Nikola-sjefens bror, som er leder for hydrogenproduksjon i Nikola og tidligere blant annet har jobbet med å legge betong i oppkjørsler. Selskapet etterspør også hydrogenkompetansen til infrastruktursjef Dale Prows, som kom til Nikola etter å ha ledet en golfklubb.

Nikola svarer at de har mange dyktige ledere. Når det gjelder Travis Milton kan hans erfaringer fra å drive et byggefirma være bra for utbyggingen av hydrogenstasjoner, påpeker Nikola. Dale Prows har over 30 års erfaring med leverandørkjeder og innkjøp fra petrokjemi og aluminiumsindustri, skriver de.

Hindenburg spør om Nikola-sjefen vil bekrefte at selskapet på en demonstrasjonsvideo av Nikola One, simpelthen tauet bilen opp på en høyde og trillet den nedover uten motorkraft.

Nikola svarer at de aldri hadde hevdet at bilen kjørte for egen maskin i reklamevideoen. Selskapet mener det er irrelevant å vise til en tre år gammel video av en Nikola-prototype, og mener at shortselgeren bare prøver å understøtte sine hypoteser. «Faktum er at Nikola har virkelige, fungerende lastebiler med hydrogenbrenselceller», skriver selskapet.

Hindenburg-rapporten siterer en talsperson for svenske Powercell AB om at Nikolas teknologi innen batterier og brenselceller bare er oppspinn.

Nikola svarer at «synspunktene fra en tredjeparts konkurrent om Nikola og selskapets teknologi er ikke relevant».

Hindenburg stiller spørsmål ved at Nikola-sjefen hevdet på arrangementet Nikola World i 2019 at selskapet produserte 1.000 kilo hydrogen om dagen, men sa senere at selskapet ikke produserte hydrogen ennå. «Løy du?» spør Hindenburg Research.

Nikola svarer at shortselgeren undervurderer selskapets evne til å produsere hydrogen. Nettverket av fyllestasjoner vil over tid gi selskapet et konkurransefortrinn, mener de. Nikola skryter av samarbeidet med norske Nel ASA, som de omtaler som velkjente hydrogeneksperter. De har også installert en fyllestasjon på hovedkvarteret sitt med kapasitet på 1.000 kilo hydrogen. De har også bestilt elektrolysører for 30 millioner dollar.

Hindenburg etterlyser hva som skjer med den planlagte fabrikken i Coolidge, Arizona, og mener det ikke ser ut til å være noen fremdrift i arbeidet der.

Nikola svarer at selskapet vil være ferdig med første fase av det nye produksjonsanlegget innen fjerde kvartal 2021.

Hindenburg spør hvor reell Nikolas ordrebok på 14.600 kjøretøy er. En tredjedel av reservasjonene kommer fra U.S. Express, og den vil koste selskapet flere milliarder dollar, mener Hindenburg Research. De viser til at U.S. Express for tiden kun besitter 1,3 millioner dollar i kontanter, ifølge selskapets seneste kvartalsrapport. I tillegg peker de på at Anheuser-Busch har mulighet til å droppe sin ordre på 800 lastebiler hvis Nikola ikke klarer å levere etter spesifikasjonene.

Nikola svarer ikke direkte på dette i mandagens melding.

Hindenburg er kritiske til Nikola-sjefens påstander om at selskapet kjøper opp tomter til hydrogenstasjoner, og spør om dette virkelig har skjedd da det ikke er nevnt noen eiendommer utenom hovedkvarteret i selskapets kvartalsrapport.

Nikola svarer ikke direkte på dette. Selskapet skriver imidlertid at det er «dusinvis av andre uriktige påstander» i Hindenburgs rapport.

Les også

Nikola-sjefen utelukker ikke børsnotering: – Et veldig sexy marked

Her kan du lese mer om

  1. Grønn teknologi
  2. Hydrogen
  3. Bosch
  4. Securities and Exchange Commission (SEC)
  5. Elektrisk bil
  6. Elbil
  7. CNH Industrial
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Shortselger fortsetter ordkrigen mot Nikola

  2. Nel-sjefen: Nikolas forpliktelser til Nel er uendret

  3. Betalt innhold

    General Motors kan være nøkkelen for hvor alvorlig Nikola-bråket er for Nel

  4. Annonsørinnhold

  5. Veddemålene mot Nikola øker igjen under svindelkrangelen

  6. Gründer Trevor Milton forlater Nikola