Store bensinstasjon-kjeder selger biodrivstoff med palmeolje

Esso og Shell-stasjonene selger biodrivstoff med palmeolje til norske bileiere. Resultatet kan bli ødelagt regnskog og økte klimautslipp, frykter miljøvernere.

FRYKTER KONSEKVENSER: Esso og St1 opplyser at de kun bruker palmeolje som kan spores tilbake til EUs såkalte bærekrafskriterier. Men miljøorganisasjoner mener det ikke holder.

Foto: Morten Holm NTB scanpix
  • NTB
Publisert:

Organisasjonen Regnskogfondet har gjennomgått hva slags biodrivstoff som selges av de største drivstoffkjedene som opererer i Norge.

Esso og St1, som driver Shell-stasjonene, opplyser at de per i dag bruker palmeolje i biodrivstoffet de selger. Circle K og Uno-X gjør det ikke.

Norske myndigheter krever økt bruk av biodrivstoff. Målet er å redde miljøet og få ned utslippene av klimagasser. Men flere studier tyder på at biodrivstoff laget av palmeolje har høyere klimautslipp enn vanlig fossil diesel og bensin.

– Biodrivstoff basert på palmeolje er en enda dårligere miljøløsning enn fossilt drivstoff. Grunnen er at det både fører til avskoging av regnskog og høyere utslipp av klimagasser, sier Nils Hermann Ranum i Regnskogfondet.

Bærekraft

Både Esso og St1 forsikrer at de prøver å bruke palmeolje som er laget på bærekraftig vis.

– Vi bruker i Norge kun palmeolje som kan spores tilbake til plantasjen, sier Thomas Hansen, direktør for fornybar energi i St1.

Begge selskapene sier de utelukkende bruker palmeolje som er produsert i henhold til EUs såkalte bærekraftskriterier. Norske myndigheter krever bare at deler av drivstoffet overholder kriteriene.

Men Regnskogfondet og andre miljøorganisasjoner mener det ikke holder å følge disse kriteriene for å unngå store miljøødeleggelser i land som Indonesia og Malaysia.

Selv om selskaper i Norge kjøper palmeolje fra plantasjer hvor produksjonen går ryddig for seg, bidrar de til økt etterspørsel i hele næringen. Konsekvensen kan bli at andre produsenter hogger ny skog eller drenerer torvmyrer.

Både hogst og drenering forårsaker store utslipp av klimagasser som bidrar til den globale oppvarmingen.

Les også

Palmeolje godkjent til bruk i biodiesel

Usikker effekt uansett

Den samme kritikken er imidlertid også blitt rettet mot helt andre former for biodrivstoff – for eksempel drivstoff laget av matvekster som dyrkes i Europa.

Også kjøp av dette drivstoffet kan indirekte øke etterspørselen etter palmeolje eller mat som dyrkes i land med regnskog. I flere av disse landene blir skog hogget for å gjøre plass til mer jordbruk.

Esso peker på dette problemet som en del av bakgrunnen for hvorfor de ikke har kuttet ut palmeoljen. Når norske myndigheter krever rask økning i bruken av biodrivstoff, vil deler av dette uansett bli drivstoff med usikker effekt på klimautslippene, ifølge Esso Norge.

Les også

Kraftig økning i bruk av palmeolje som drivstoff i EU

– Godt alternativ inntil videre

Circle K har klart å få en avtale om innkjøp av biodrivstoff laget av brukt matolje. Dette er en av de beste variantene sett i et miljøperspektiv, siden drivstoffet lages av avfall som ellers kunne blitt kastet.

– Inntil videre har vi fått tak i et godt alternativ, sier Circle Ks norgessjef Thomas Støkken til NTB.

Han frykter likevel at selskapet kan bli nødt til å bruke palmeolje på et senere tidspunkt. Årsaken er myndighetenes krav om en rask økning i andelen biodrivstoff i veitrafikken.

St1 har flere fabrikker i Finland og Sverige som lager biodrivstoff av avfall og sagflis, og ny produksjon er planlagt på Hønefoss. Men disse fabrikkene produserer ikke nok til å dekke salget i Norge.

Les også

100 millioner kroner til miljøvennlig teknologi

Les også

Dekker bensinpumpene med solceller

Les også

Oljeselskapene vil bruke mer

Her kan du lese mer om

  1. Circle K
  2. Esso Norge
  3. Norge
  4. Miljøvern
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Norske bensinstasjoner selger biodrivstoff med palmeolje

  2. Norske biler kjørte med mindre palmeolje på tanken

  3. De blågrønne dobler omstridt satsing på biodrivstoff

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Hurtigruten tester biodrivstoff – kutter utslippene med 80 prosent

  6. Vil bruke 42 til 84 millioner årlig på å hindre avskoging