Grønn teknologi

Her vil Oslo kommune ha ny fyllestasjon for biogass og hydrogen

Oslo kommune har lyst ut konkurranse for bygging av ny energistasjon i Ryenkrysset. Samtidig er fem hydrogenstasjoner stengt av myndighetene.

NY STASJON: Det blir opp til tilbyder å avgjøre hva slags drivstoff de ønsker at den nye stasjonen på Ryen skal gi. Komprimert biogass er et minstekrav, mens hurtiglading og/eller hydrogen er en del av tildelingskriteriet.

Oslo kommune
Publisert:

Et tyvetalls selskaper (se liste nederst) har sendt Oslo kommune sine intensjonserklæringer for økt bruk av biogass og hydrogen i transport.

Oppstarten for samarbeidet ble utsatt som følge av hydrogeneksplosjonen i Sandvika i fjor sommer, men nå ønsker Klimaetaten å komme i gang med det første håndfaste prosjektet.

Det dreier seg om en tomt ved Ryenkrysset hvor kommunen vil at ett av selskapene skal bygge, eie og drifte en ny energistasjon.

Hvem som skal få konsesjonen, vil avgjøres gjennom en offentlig konkurranse. Fristen for å komme med tilbud er 31. januar.

LES BAKGRUNNSSAKEN: 14 selskaper signerte erklæringer om økt hydrogensatsing. Så smalt det på en Uno-X-stasjon i Sandvika (+)

Komprimert biogass

Interessen for å satse på alternative former for drivstoff er stor blant de tilsluttede aktørene, særlig når det gjelder biogass, forteller mobilitetsrådgiver Petter Christiansen i Klimaetaten i Oslo kommune.

Kombinert med at den aktuelle tomten ifølge ham egner seg best for nettopp biogass, er det grunn til å forvente at det vil bli vektlagt i tilbudene.

– At stasjonen skal kunne gi komprimert biogass er et minstekrav, og så gis det ekstrapoeng for tilrettelegging for hydrogen, sier Christiansen.

Hva slags kapasitet en ny stasjon vil kunne bidra med, avhenger av tilbudene som kommer, forteller han.

Tilslutning fra Rema 1000 og PostNord

De fleste selskapene leverte sine intensjonserklæringer innen fristen gikk ut i juni i fjor. Men kun tre dager etter smalt det på Uno-X-stasjonen i Bærum, og siden har selskapets hydrogenfyllestasjoner vært stengt.

I etterkant har Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) tatt en runde for å forsikre seg om at gjeldende regelverk følges på landets hydrogenstasjoner og som resultat av det vedtatt stans for fem fyllestasjoner: På Hvam, i Åsane, på Gardermoen og på Åråsen.

For at de skal kunne starte opp igjen, må det dokumenteres at anleggene er bygget og kontrollert etter gjeldende regelverk.

Når man ser at den ferskeste intensjonserklæringen, fra Rema 1000, kun har formulert ambisjoner om økt bruk av biogass, ikke hydrogen, kan man spørre seg: Er hydrogenambisjonene avlyst?

Nei, fastholder Petter Christiansen.

STENGT: Det har ikke vært lett å finne drivstoff for hydrogenbiler det siste året.

Vidar Ruud / NTB scanpix

Nekter for tilbakeslag

– Jeg vil ikke si at vi har opplevd tilbakesteg. Vi har ikke fått en eneste negativ tilbakemelding fra selskapene, og det er ingen som har trukket erklæringen sin, sier han, og viser heller til den positive nyheten om at Hynion har åpnet fyllestasjon på Høvik i Bærum.

– I fjor sa dere at første møte ville skje over sommeren. Har dette skjedd?

– Vi har ikke hatt noe konkret møte vedrørende hydrogen, kun om Ryen-tomten. På denne tomten var interessen størst for biogass, så da vil nok den neste ha en overvekt på hydrogen. Men det er utfordrende å finne tomter i Oslo, sier Christiansen.

Avventer etterforskning

I Norge i dag finnes det kun et par hundre hydrogenbiler. De har for øyeblikket kun tre fyllestasjoner å forholde seg til: Den ferske på Høvik, Asko sin i Trondheim og Air Liquide på Oppegård.

Uno-X har på sin side vært tydelig på at de ikke åpner egne fyllestasjoner igjen før de er helt sikre på at teknologien og løsningen er trygg.

Politietterforskningen som følge av eksplosjonen vil gi noen av disse svarene. Den er ennå ikke avsluttet, men ifølge Oslopolitiet i sluttfasen.

– Det gjenstår noen få etterforskningsskritt før saken kan sendes til påtalemessig avgjørelse, skriver Oscar Støversen, fungerende avsnittsleder i Oslo politidistrikts avsnitt for spesiallovgivning, i en e-post.

16 selskaper og seks andre aktører

Disse har levert inn intensjonserklæringer for biogass:

Veas, Air Liquide, Aga, Scania, Volvo, Veøy, Kingsrød Transport, Norgestaxi, Odd Langdalen, PostNord, Partifrakt, Ragn-Sells, Harlem Solutions, Posten og Bring, Sørum Transport, DB Schenker, Transport-Formidlingen, Litra, Rema 1000, Coop Norge, Norges Bilbransjeforbund, Drivkraft Norge, Akershus fylkeskommune, Oslo fylkeskommune.

Disse har levert inn intensjonserklæring for hydrogen:

Statkraft, Uno-X Hydrogen (41 prosent eies av Uno-X, 39 prosent av Nel og 20 prosent av Praxair), Hynion, Hyundai, Toyota, PostNord, Felleskjøpet, Hertz, Norgestaxi, Bilkollektivet, Transport-Formidlingen, Posten og Bring, Ragn-Sells, DB Schenker, Bytaxi, Partifrakt, Veøy, Coop Norge, Hystorsys, Oslo fylkeskommune, Akershus fylkeskommune, Drivkraft Norge, Zero, Norges Bilbransjeforbund, Skedsmo kommune og Kunnskapsbyen Lillestrøm.