Statoil-topp om standardisering: - Min trapp til himmelen

LONDON (E24): Statoil vurderer å kutte i tekniske krav, dokumentasjonskrav og vil øke standardiseringen for få til milliardbesparelsene.

KLARE FOR NYE LØFT: Statoils Margareth Øvrum og konserndirektør for leting Tim Dodson presenterte hva de skal gjøre fremover på kapitalmarkedsdagen i London fredag.
  • Marius Lorentzen
Publisert:

- Helge forteller hva vi skal gjøre, men jeg må gjøre jobben, spøkte Margareth Øvrum da hun entret scenen på Statoils kapitalmarkedsdag i London fredag.

Hun er konserndirektør for teknologi, prosjekter og boring i Statoil. Der har hun det overordnede ansvaret for alt fra utbygging og prosjektering av nye felt til innkjøp og relasjoner med leverandører, samt forskning og ny teknologi.

Øvrum er én av nøkkelpersonene som Statoil-sjef Helge Lund er avhengig av for å få realisert sine nye planer som ble lagt frem i London fredag.

- Statoil har satt i gang et omfattende effektiviseringsprogram for å frigjøre kontantstrømmen, sier Margareth Øvrum, til E24.

Spareplanen skal gi 1,7 milliarder dollar totalt mellom 2014 og 2016, og én milliard per år etter 2016.

I tillegg til sparegrepene skal utbyttet økes og investeringsbudsjettet jekkes ned sammenlignet med tidligere anslag.

- Hele industrien har behov for endringer. Det gjelder også leverandørindustrien for de har ikke noe høyere marginer de heller, sier Øvrum.

Les også

Statoil kutter 30 milliarder i investeringsbudsjettet

Konsernsjef Helge Lund er så opptatt av å banke inn budskapet i hele Statoil-organisasjonen at han skal bruke neste uke på å møte de ansatte personlig.

- Neste uke kommer jeg ikke til å være tilgjengelig for dere, sa Lund til analytikerne og journalistene da han avsluttet fredagens kapitalmarkedsdag.

- Jeg skal ut å møte våre ansatte på town hall-møter i Stavanger, Bergen og Oslo, sa han videre.

Margareths trapp til himmelen

Statoils store teknolog i toppledelsen har allerede vært i full sving med å kutte kostnader, effektivisere ressursbruken og utvikle ny teknologi i mange år.

Nå skal imidlertid effektivisering få fullt fokus, skal vi tro Margareth Øvrum.

- Det handler også om å endre kulturen og å tilpasse oss til det nye DNA’et vårt som handler om marginer, marginer, marginer, sa Øvrum fra scenen i London.

Et av nøkkelordene for Øvrum er standardisering. Her er det allerede gjort mye, og mer må det bli hvis oljeselskapet skal klare å innfri sine nye, ambisiøse mål.

Hun kalte standardisering hennes "trapp til himmelen" (se illustrasjon under). Når løsninger og produkter standardiseres unngår man å finne opp hjulet på nytt hver gang. Det sparer mange ingeniørtimer, testing og dokumentasjon.

I tillegg peker Statoil-direktøren på at man får stordriftsfordeler når man kan bestille mange flere løsninger eller produkter av samme type.

- Vi jobber veldig mye med å kutte kostnadene i prosjektene våre. Det er vanskeligere å gjøre på de som allerede er igangsatt, men også der jager vi hele tiden, sier Øvrum og fortsetter:

- På de prosjektene som ikke er endelig besluttet ennå prøver vi å standardisere mer, både på moduler, utstyr og konsepter. Vi spiller litt i markedet, og der vi ser at prisene har steget mye forsøker vi å oppmuntre til mer konkurranse.

Her er noen av gevinstene Statoil har tatt ut og mener de kan få til ved å standardisere løsninger og utbygginger. Note 1 markerer at disse gjelder Johan Sverdrup- og Johan Castberg-feltene.

For å illustrere hvilke gevinster Statoil har fått til allerede gjennom standardisering, trekker Margareth Øvrum frem flere eksempler:

  • Fast Track-utbyggingene (raske prosjekter, der man har redusert tiden det tar til man kan starte produksjon med 40 prosent)
  • Cat D- og Cat J-riggene (har 20 prosent bedre driftseffektivitet enn tidligere rigger)
  • Standardisering av boring offshore i USA
  • Gudrun-plattformen ble levert 12 prosent under budsjett gjennom standardisering og kutt i spesifikasjoner og krav

- Og så holder vi på å bygge en flytende lagringsenhet i Korea for Heidrun og Mariner der vi kjører standardkopi, sier Øvrum.

Blant målene fremover er å kutte brønnkonstruksjonstiden offshore med 25 prosent, kutte antall ingeniørtimer per tonn utbygging med 10 til 15 prosent, samt å gå etter slankere konsepter på fremtidige utbygginger.

Venter ikke på markedet

Når Statoil nå demper investeringsbudsjettet og dermed skyver på flere prosjekter, er det fordi selskapet mener man kan få større verdier ut av prosjektene ved å avvente.

Blant storprosjektene som kommer er Johan Castberg, Johan Sverdrup og Bay du Nord i Canada. Selskapet ville ikke si så mye mer om prioriteringsrekkefølgen enn at det er de mest lønnsomme feltene som skal prioriteres først, inkludert Johan Sverdrup.

- Vi har mange store prosjekter fremover, så skal vi standardisere, må vi gjøre det nå, sa Margareth Øvrum under presentasjonen fredag.

På spørsmål om Statoil forventer at kostnadene vil falle når de nå utsetter mange prosjekter, svarer Øvrum at det kan skje.

- Men foreløpig tar vi det på oss selv, sier hun.

- Jeg presser mine egne folk like mye som jeg presser leverandørene med standardiserte produkter. Jeg vil ikke ha så mye mulighetsrom og det gir oss bedre priser.

Det er likevel ikke alt som skal standardiseres. Mens noen felt har gitte ressurser og kortere levetid, står elefantfunnet Johan Sverdrup i kontrast. Der skal det også standardiseres, men ikke på alt.

- Med Sverdrup, som kanskje er et felt som vil vare i 50 år, må man legge opp til litt fleksibilitet, sier Øvrum.

Vurderer å fjerne krav

Selv om standardisering gjør at man ikke trenger å få inn en full gjeng med ingeniører på nytt og et ny bunke med dokumentasjon, så er Statoils Margareth Øvrum også åpen for å lempe på alle kravene de setter overfor underleverandørene.

Hun sier at Statoil og leverandørene i oljeservicebransjen har et felles ansvar for å redusere kostnadene.

- Vi er villige til å se på våre tekniske krav. De kan i enkelte tilfeller ha økt kostnadsnivået. Så det er klart at vi skal vurdere det i detalj og se om vi kan gjøre det på en enklere måte, sier Øvrum til E24.

- På ingeniørsiden krever vi i mange tilfeller kanskje for mye dokumentasjon, både underveis og på sluttdokumentasjon. Det kan vi se på i fellesskap med leverandørene, sier hun videre.

Øvrum påpeker at ingeniørinnsatsen per tonn har økt de siste årene, noe som driver kostnadene oppover.

Når det kommer til vedlikehold- og modifikasjonsarbeid ønsker også Statoil å kutte regningen. Flere har fryktet at det betyr kutt i arbeidsstokken hos leverandørbedriftene fordi Statoil kan komme til å gjøre mer av jobben selv.

Statoil-sjef Helge Lund ville ikke avvise den bekymringen overfor E24 fredag.

Margareth Øvrum forteller på sin side at vedlikeholdsarbeidet fortsatt gjøres på svært tradisjonelle måter, og at det er store muligheter for å jobbe smartere.

Hun sier også at hun ikke føler seg som en solospiller, og at hun er helt avhengig av leverandørindustrien for å få til bedre løsninger.

- Vi ser på vedlikeholdsiden. I dag har man ganske tradisjonelle måter å gjøre vedlikehold på. Men vi har i dag sensorer på plattformen som måler alt mulig som vibrasjoner for eksempel, sier Øvrum.

Dermed kan utstyret selv melde fra når det trenger ettersyn, fremfor at teknikere møter opp på gitte tider uten at man nødvendigvis trenger ettersyn.

- Så det finnes andre måter å gjøre vedlikehold på.

- Vi har tilstandsovervåking på mye av det roterende utstyret vårt, der vi får beskjed om vedlikeholdsbehov avhengig av når man trenger det og ikke etter en klokke, sier Øvrum.

Hun understreker at det sikkerhetskritiske vedlikeholdet fortsatt skal utføres på tradisjonell måte og måles dag til dag.

I presentasjonen sin viste hun til sikkerhetsstatistikken for hennes ansvarsområde, som er den beste i Statoil.

- Når sikkerheten er på topp har jeg ro i butikken min til å jobbe med andre ting, sier Øvrum.

Les også:

Lokomotivene dro Børsen kraftig oppStatoil skyver på produksjonsmål: Men Johan Sverdrup skal sikresStatoil gir mer til eierneHelomvending for Statoil

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Equinor

Flere artikler

  1. – Internt har vi jo mål som er enda tøffere

  2. Betalt innhold

    Så mye har olje-kostnadene økt

  3. Betalt innhold

    Vil skape lidenskap for standardisering

  4. Betalt innhold

    Statoil satte oljeindustrien på tidenes hestekur. Resultatene vekker oppsikt.

  5. Kostnadsgaloppen skal stoppes: - Det er ingen hellige kyr