Oljehelikopter hadde løs skive i girboksen

De forberedte seg på å nødlande i sjøen, men kom seg til Sola. Nå er det funnet en løs skive i hovedgirboksen på offshore-helikopteret.

Et Sikorsky S-92, samme modell som avbildet, fikk problemer på vei tilbake til Sola i slutten av september.

Jon Ingemundsen
  • Erlend Skarsaune (Stavanger Aftenblad)
  • Ola Myrset (Stavanger Aftenblad)
Publisert:,

29. september var Sikorsky S92-helikopteret på vei tilbake til Sola fra plattformen West Elara. Boreriggen ligger langt sør i Nordsjøen, på oppdrag for Conoco Phillips.

Under nedstigningen fikk besetningen varsel om at oljetrykket sank. Nødmelding ble sendt og de forberedte seg på å land på sjøen dersom trykket skulle forsvinne helt.

Helikopteret kom seg til Sola og gjennomførte en «udramatisk landing». Havarikommisjonen kom til flyplassen samme kveld og startet undersøkelsene. De fant noe oljesøl, men klarte ikke da å gi noen forklaring på problemene. Hovedgirboksen ble så sendt til til produsenten Sikorsky i USA.

En skive tilsvarende denne ble funnet løs i hovedgirboksen.

Havarikommisjonen

Her startet undersøkelsene 20. oktober. Girboksen ble demontert og det ble funnet et fremmedlegeme. Dette er en skive, som ifølge Sikorsky er mye benyttet på og i tilknytning til hovedgirboksen, skriver Havarikommisjonen i en oppdatering.

– For tidlig å konkludere

Nå fortsetter undersøkelsene for å se på hvordan skiven har kommet inn i girboksen og hva dette har medført.

Heidi W. Heimark er administrerende direktør i helikopterselskapet Bristow Norway. Hun ønsker ikke å kommentere funnene Havarikommisjonen har offentliggjort fordi granskingen fortsatt pågår.

– Vi samarbeider tett med Havarikommisjonen og følger opp deres funn fortløpende, men det er for tidlig å konkludere eller si noe om det som har kommet fram så langt, sier Heimark til Aftenbladet/E24.

Tre passasjerer

Riggen West Elara jobber for oljeselskapet ConocoPhillips.

– ConocoPhillips deltar med en observatør i Bristows gransking av hendelsen og vi følger utviklingen sammen med vår «Global Aviation»-avdeling i Houston, forteller pressekontakt Stig S. Kvendseth.

Ifølge Kvendseth var det tre passasjerer om bord. De tre fikk en orientering om hendelsen ved ankomst Sola, men alle valgte å reise hjem etterpå.

– Vi formidlet informasjon fortløpende til vår offshore- og landorganisasjon samme dag og i påfølgende dager. Helikopterflyvningene ble gjenopptatt neste dag hvor passasjerene ble orientert før avreise både på Sola og på plattformer/rigger før hjemreise, sier Kvendseth.

Les også

Bransjeforening avviser helikopterkrav frå LO

Les på E24+

Dette er uhellene som er gransket på norsk sokkel i år

Her kan du lese mer om

  1. Sikorsky
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    «Kielland»-ulykken: - Helt riktig at kapteinen var bekymret

  2. Betalt innhold

    Kielland-ulykken: Det hemmelige forliket viser at Norge tapte alt

  3. Betalt innhold

    «Kielland»-ulykken: Møtte franskmennene før det hemmelige forliket

  4. Annonsørinnhold

  5. Hvis Daniel Skjeldam noen gang skal få tillit igjen, må han slutte med grenseløst tåkeprat

  6. Britisk lov gir håp om lønnshopp for norske oljearbeidere og sjøfolk