Helikopterstyrt får neppe konsekvenser for oljebransjens «arbeidshest»

I forrige uke styrtet et helikopter av typen Sikorsky CH-148 Cyclone i Middelhavet - en militær versjon av S-92A som brukes på norsk sokkel. LO-ekspert Erik Hamremoen er likevel ikke bekymret.

Det var dette CH-148-helikopteret som styrtet i Middelhavet utenfor Hellas i forrige uke. Bildet er tatt 20. februar fra fregatten HMCS Fredericton som det opererte fra.

CORPORAL SIMON ARCAND - CANADIAN ARMED FORCES/via REUTERS
  • Kjell-Ivar Gilje Grøndal (Stavanger Aftenblad)
Publisert:

– Nei, jeg er ikke det. I hvert fall ikke på grunnlag av den informasjonen jeg har lest og fått fra personer som er ganske tett på, sier spesialrådgiver for luftfart i LO, Erik Hamremoen, til Aftenbladet.

Alle seks om bord omkom da det kanadiske helikopteret av typen Sikorsky CH-148 Cyclone styrtet i havet utenfor kysten av Hellas onsdag i forrige uke. CH-148 er en militær versjon av S-92A som i dag utfører det meste av arbeidet på norsk sokkel i form av både transport og redningsberedskap.

Det var Teknisk Ukeblad (TU) som først omtalte helikopterstyrten i går.

– Ingen grunn til panikk

Ulykken undersøkes av det kanadiske forsvaret, men det er så langt ikke kjent hvilke faktorer som bidro til ulykken.

– Helikoptertypen CH-148 Cyclone er en variant av S-92A som opererer på norsk sokkel, men den er ganske annerledes likevel. Den typen som styrtet er bygget opp for å være med i militære operasjoner og øvelser, noe som er ganske annerledes enn hvordan en S-92A driftes, sier Hamremoen, som mener at oljebransjen ikke har noen grunn til å få panikk.

– Jeg tror ikke at dette kommer til å eskalere på noe vis, sier han.

Hamremoen tror det vil ta forholdsvis lang tid før vi får vite årsaken til ulykken.

– En militær undersøkelse tar ofte lenger tid enn en ordinær undersøkelse, og militæret pleier kanskje heller ikke å være så åpne i slike prosesser. Men hvis de finner ut at det for eksempel har vært en alvorlig teknisk svikt, så vil det gå ut varsel, sier han.

Dette er et Sikorsky S92-helikopter som blir brukt til å frakte oljearbeidere til og fra jobb på den norske sokkelen.

Jon Ingemundsen

Har funnet ferdsskriveren

CH-148-helikopteret som styrtet, opererte fra fregatten HMCS Fredericton. Ifølge det kanadiske forsvaret skjedde ulykken i forbindelse med øving sammen med italienske og tyrkiske fartøyer, da helikopteret var på vei tilbake til fregatten. Det skal ha vært godt vær i området da havariet skjedde.

Det kanadiske forsvaret skal ha lykkes med å få tak i dataene fra ferdsskriveren og taleregistratoren. Disse dataene kan være med på å gi viktige svar på hvorfor helikopteret styrtet.

Det er kun Canada som har CH-148, og de har satt de øvrige helikoptrene på bakken inntil videre som et føre-var-tiltak.

Her kan du lese mer om

  1. Norsk sokkel
  2. Ulykker
  3. Sikorsky
  4. LO
  5. Luftfart
  6. helikopter
  7. Canada

Flere artikler

  1. Sikkerhetsdirektiv fjernes - Equinor vil ikke bruke Super Puma

  2. Forventer at oljedødsfall i næringsministerens nabolag granskes

  3. Dødsulykken i Mekjarvik: – Politiet kan etterforske dødsfallet

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    «Kielland»-ulykken: Nye tilgjengelige arkivdokumenter gir et helt nytt innblikk

  6. Bru har ryggdekning for oljegrep: – Vi støtter dette kuttet