Helikopterstyrt får neppe konsekvenser for oljebransjens «arbeidshest»

I forrige uke styrtet et helikopter av typen Sikorsky CH-148 Cyclone i Middelhavet - en militær versjon av S-92A som brukes på norsk sokkel. LO-ekspert Erik Hamremoen er likevel ikke bekymret.

Det var dette CH-148-helikopteret som styrtet i Middelhavet utenfor Hellas i forrige uke. Bildet er tatt 20. februar fra fregatten HMCS Fredericton som det opererte fra.

CORPORAL SIMON ARCAND - CANADIAN ARMED FORCES/via REUTERS
  • Kjell-Ivar Gilje Grøndal (Stavanger Aftenblad)
Publisert:

– Nei, jeg er ikke det. I hvert fall ikke på grunnlag av den informasjonen jeg har lest og fått fra personer som er ganske tett på, sier spesialrådgiver for luftfart i LO, Erik Hamremoen, til Aftenbladet.

Alle seks om bord omkom da det kanadiske helikopteret av typen Sikorsky CH-148 Cyclone styrtet i havet utenfor kysten av Hellas onsdag i forrige uke. CH-148 er en militær versjon av S-92A som i dag utfører det meste av arbeidet på norsk sokkel i form av både transport og redningsberedskap.

Det var Teknisk Ukeblad (TU) som først omtalte helikopterstyrten i går.

– Ingen grunn til panikk

Ulykken undersøkes av det kanadiske forsvaret, men det er så langt ikke kjent hvilke faktorer som bidro til ulykken.

– Helikoptertypen CH-148 Cyclone er en variant av S-92A som opererer på norsk sokkel, men den er ganske annerledes likevel. Den typen som styrtet er bygget opp for å være med i militære operasjoner og øvelser, noe som er ganske annerledes enn hvordan en S-92A driftes, sier Hamremoen, som mener at oljebransjen ikke har noen grunn til å få panikk.

– Jeg tror ikke at dette kommer til å eskalere på noe vis, sier han.

Hamremoen tror det vil ta forholdsvis lang tid før vi får vite årsaken til ulykken.

– En militær undersøkelse tar ofte lenger tid enn en ordinær undersøkelse, og militæret pleier kanskje heller ikke å være så åpne i slike prosesser. Men hvis de finner ut at det for eksempel har vært en alvorlig teknisk svikt, så vil det gå ut varsel, sier han.

Dette er et Sikorsky S92-helikopter som blir brukt til å frakte oljearbeidere til og fra jobb på den norske sokkelen.

Jon Ingemundsen

Har funnet ferdsskriveren

CH-148-helikopteret som styrtet, opererte fra fregatten HMCS Fredericton. Ifølge det kanadiske forsvaret skjedde ulykken i forbindelse med øving sammen med italienske og tyrkiske fartøyer, da helikopteret var på vei tilbake til fregatten. Det skal ha vært godt vær i området da havariet skjedde.

Det kanadiske forsvaret skal ha lykkes med å få tak i dataene fra ferdsskriveren og taleregistratoren. Disse dataene kan være med på å gi viktige svar på hvorfor helikopteret styrtet.

Det er kun Canada som har CH-148, og de har satt de øvrige helikoptrene på bakken inntil videre som et føre-var-tiltak.

Her kan du lese mer om

  1. Norsk sokkel
  2. Ulykker
  3. Sikorsky
  4. LO
  5. Luftfart
  6. helikopter
  7. Canada
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Sikkerhetsdirektiv fjernes - Equinor vil ikke bruke Super Puma

  2. Forventer at oljedødsfall i næringsministerens nabolag granskes

  3. Snart skjer enda en helikopterulykke

  4. Annonsørinnhold

  5. Krever gransking av oljedødsfall: – Dette er ikke Norge verdig

  6. Betalt innhold

    «Kielland»-ulykken: Nye tilgjengelige arkivdokumenter gir et helt nytt innblikk