Slik kan oljeprisuroen gi opptur i tankmarkedet

Økt lagring til havs kan sende ratene til værs.

MER Å GJØRE: Slik oljepriskurven ser ut, kan det bli mer å gjøre for verdens oljetankskip. Her supertankeren Chang Jiang Zhi Yao.

  • Anders Park Framstad
Publisert:

Frontline er blant den siste tidens desiderte børsvinnere.

Kursen i John Fredriksens tankrederi har lagt på seg rundt 200 prosent siden inngangen til desember, etter heller trist utvikling gjennom fjorårets elleve første måneder.

Oppturen kommer etter meldinger om såkalt contango i oljemarkedet og tro på økt appetitt etter lagring av olje til sjøs.

– Så vidt lønnsomt

Contango er et bransjeuttrykk som beskriver en situasjon der spotprisen er lavere enn terminprisen – prisen ved levering i fremtiden.

Dersom denne differansen overstiger lagringsprisen, vil det være gunstig å selge terminkontrakter og så sitte på oljen til leveringsdato.

I lys av den siste tidens oljeprisfall har differansen økt, og oljeanalytiker Torbjørn Kjus forteller at det er sannsynlig at den blir ytterligere utvidet.

– Ja, det er sannsynlig. Det er nok på gang nå. Vi hører at flere store tradingselskaper har booket tankere for de neste 12 månedene, sier han til E24.

Ifølge Kjus er differansen mellom den første og andre terminkontrakten 1,10 dollar, mens den mellom den andre og tredje kontrakten er 1,20 dollar.

– Det er helt «touch and go» og så vidt lønnsomhet i dette nå. Dette er nok mer basert på forventninger om at det vil vide seg mer ut, sier Kjus.

Stigende rater

Shippingteamet til DNB Markets ser oppside i de fundamentale forholdene i tankmarkedet de neste tre til seks månedene, som en følge av situasjonen Kjus beskriver, samtidig som lagerkapasiteten på land er i ferd med å fylles opp.

Dette kan komme til å sysselsette en betydelig del av VLCC-flåten, skriver de i en fersk oppdatering (se faktaboks)

I et røft overslag skisserer analytikerne et scenario der lageroppbygging på én million fat per dag de neste seks månedene gjør at det trengs lagringsplass for rundt 180 millioner fat det neste halvåret.

Dersom halvparten av dette igjen skal lagres på skip, vil det kunne sysselsette omtrent 45 VLCC-skip. Dette tilsvarer anslagsvis syv prosent av VLCC-flåten og tre til fire prosent av den totale oljetankerflåten.

Ifølge DNB ligger spotratene for VLCC-skipene i dag på rundt 73.400 dollar per dag, og disse er fortsatt stigende.

– Vi ser muligheter for ytterligere verdistigning og høyere spotrater på kort sikt.

Les også

– Usannsynlig med en oljepris på 100 dollar igjen

Les også

Helge Lund tror på nytt oljehopp

Les også

Tror oljeprisfallet gir fantastiske kjøpsmuligheter

Her kan du lese mer om

  1. Frontline
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Markant ratehopp i tankmarkedet: – Utrolige nivåer

  2. Goldman Sachs kutter oljeprisanslag med 38 dollar

  3. Betalt innhold

    DNB Markets advarer om tanksmell neste år

  4. Annonsørinnhold

  5. Rekordhøy spekulasjon i oljen: Tror oljeprisen kan falle kraftig

  6. Antallet tankskip som går på «skraphaugen» skyter i været