Gassfrakt-sjef om fullstendig Suez-stopp: – Vi følger situasjonen fra time til time

Den vedvarende blokkeringen av Suezkanalen skjer samtidig som ruten blir viktigere og viktigere for frakten av flytende naturgass. – På våren og sommeren er Europa den store kjøperen, sier shippingtopp.

Det jobbes på spreng for å gjøre containerskipet «Ever Given» flytende. Skipet er så tungt at noe muligens må fjernes, slik som drivstoff.

Suez Canal Authority
  • Anders Nybakken Kvale
  • Joachim Birger Nilsen
Publisert:

Kaoset i Suezkanalen rammer rederiene som frakter LNG (flytende naturgass) til havs, og flere aktører følger nå nøye med på situasjonen.

Oslo Børs-noterte Flex LNG har for øyeblikket ett skip, «Flex Ranger», som nylig har tatt en last i Qatar, verdens største LNG-produsent, og planlegger å ta den til Europa de neste dagene.

Da er Suezkanalen, der et stort containerskip har satt seg fullstendig fast, den foretrukne veien å seile.

Sjefen for det John Fredriksen-dominerte rederiet, Øystein Kalleklev, forteller at det har kommet en del kontrabeskjeder det siste døgnet.

– Det er nok en del usikkerhet nå. Alle var så bastante i går, og så har det vist seg at det er litt mer komplisert, sier han.

– Vi følger situasjonen fra time til time og ser hvordan det utvikler seg, men det er for tidlig å konkludere for mye her. Det kan enten ta veldig kort tid eller noe lenger tid om man er avhengig av å begynne å losse av containere. Men dette er noe som er typisk for usikkerheten i shipping, legger Kalleklev til.

Les også

Frontline-sjefen: – Har en enorm betydning hvis det blir langvarig

– Betyr en veldig lang reise

For øyeblikket er det flere LNG-skip som står i kø i nærheten av Suezkanalen, ifølge Wood Mackenzie.

Rundt åtte prosent av all global LNG-handel passerer Suezkanalen til vanlig, og så langt i år har en håndfull LNG-skip seilt gjennom kanalen hver dag, ifølge analysebyrået.

Kalleklev fremhever at Suezkanalen blir en viktigere LNG-rute på våren og sommeren.

– Panamakanalen er den aller viktigste på grunn av de amerikanske volumene til Asia, men Suezkanalen er også viktig, spesielt på denne tiden av året.

– På våren og sommeren er Europa den store kjøperen av LNG. Importen her har gått dramatisk opp for å fylle opp gasslagrene til neste vinter. Det betyr at mye volum skal dit fra Qatar, og dersom disse lastene må gå rundt Kapp det gode håp så betyr det en veldig lang reise, sier shippingtoppen.

– Vet aldri i shipping

Kaoset kan riktignok slå positiv ut på LNG-rederienes fraktinntjening dersom situasjonen vedvarer over en lengre periode.

– Man vet aldri i shipping. Når slike ting inntreffer, som normalt er negativt for verdensøkonomien, så har du shipping som kan dra nytte av at ineffektivitet i transportleddet fører til høyere fraktrater, sier Kalleklev.

Fraktratene i LNG-markedet ligger nå på rundt 30.000 dollar dagen.

Det er bratt ned fra de skyhøye nivåene i vinter, som blant annet skyldtes store forsinkelser i Panamakanalen.

– Anses slike forstyrrelser av dere som noe negativt eller er det bare positivt med potensielt høyere fraktinntjening?

– For oss er høyere rater stort sett positivt. Hendelser som dette skjer hele tiden og er det som gjør shipping interessant, sier Kalleklev.

Les også

Norsk skip står fast i Suezkanalen: – Ble bom stopp

– Tidskritisk

Senest i går var det flere norske skip på vei inn i Suezkanalen, ifølge Marine Traffic. Skipene står nå overfor en kommersiell vurdering når det gjelder rutevalg, mener analytiker Anders Karlsen i Danske Bank.

– Hva slags kostnader kan dette gi skipene som står fast?

– Det er mange faktorer som spiller inn her, men det er en vanskelig situasjon. Kanalen er ikke gratis, men den priser seg slik at det normalt er billigere enn å reise gjennom Afrika, sier han.

Karlsen forklarer videre at det ikke «finnes noe godt tall på dette», men at det kan bli svært betydningsfullt om skipet har med last eller ei.

– Hvis du har med last kan du få kostnaden betalt av eieren av lasten, men hvis ikke må du dekke kostnadene selv. Det er tidskritisk.

Logistikksjef i britiske Colliers, Chris Evans, mener dette burde være en påminnelse om hvor avhengig man er av Suezkanalen.

– Mange er avhengige av kanalen, men det viser hvor sårbart opplegget er. Omveier rundt Panama-kanalen og Afrika er ikke like gode løsninger, forteller briten til E24.

Les også

Sliter med å få løs gigantskipet: Koster flere milliarder i timen

– Skaper støy

Evans tror imidlertid ikke på langvarige konsekvenser, ei heller for skipene som frakter flytende naturgass.

– Dette er over innen helgen er omme, garantert.

Analytiker i ABG Sundal Collier, Lukas Daul, tror også på en snarlig løsning.

– Forventningen er at dette løses relativt raskt. Men dette binder opp flere skip og skaper støy i markedet, forteller Daul.

Selv om han ikke tror på langvarige konsekvenser, så kan han ikke utelukke visse kortsiktige effekter.

– Hvis dette vedvarer kan det gi psykologiske effekter og skape usikkerhet som kan gi kortsiktig utslag på ratene. Kanskje folk begynner å vurdere en omvei via Kapp det gode håp – dette binder opp kapasitet, sier analytikeren.

Slikt sett kan denne hendelsen gi rederne noe bedre forhandlingskort.

– Ineffektivitet er bra for rederne. Da blir det mindre konkurranse om neste last, noe som kan gi bedre fraktrater for skipene som ikke er rammet, forteller Daul.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. LNG
  2. Flex LNG
  3. Oslo Børs
  4. Gass
  5. Rederier
  6. Gassfrakt

Flere artikler

  1. 23 «norske» skip står fast i Suezkanalen: - Bekymringsverdig

  2. Fredriksen-topp om skipskaos: – Har en enorm betydning hvis det blir langvarig

  3. Kan ta uker å få løs skipet i Suezkanalen: – En enorm strandet hval

  4. Frykter langvarig blokkering: Nå seiler flere rundt Afrika

  5. Uvisst når Suez-skipet kommer seg løs