Bildet er et illustrasjonsbilde, og viser Sima kraftverk i Eidsfjord.

Bjørn Erik Larsen
Strømprisene

Skal staten stå for strømsalget?

Det er fint med skjerpede regler og skarpere sanksjoner. Men jeg frykter reguleringer som i praksis vil legge ned markedet og innføre statlig strømsalg.

  • Hans-Erik Ramsdal
    Hans-Erik Ramsdal
    Administrerende direktør i NorgesEnergi
Publisert: Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Den siste tids prishopp har ledet strømprisen ut på alles lepper. Prishoppet faller sammen med at myndighetene i forrige uke publiserte en omfattende evaluering av markedet for salg av strøm. Direktør i Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket brukte rapporten til å hamre løs på oss strømselskaper under Debatten på NRK1.

Det Forbrukerrådet ikke nevnte var at deres egen prisportal strømpris.no også fikk hard medfart i rapporten. Portalen har vært med på å gjøre markedet uoversiktlig ved å øke insentiver til å lage kortsiktige avtaler, eller avtaler med skjulte priselementer ifølge Oslo Economics, som har utført analysen på oppdrag fra RME (reguleringsmyndigheten for energi) og Forbrukertilsynet.

Les hele RME-rapporten som omtales her

Rapporten peker også på at det er en reell risiko for at strømmarkedet blir regulert bort. En streng regulering av antall og type avtaler vil i praksis bety å avslutte konkurransen og sette kroken på døra for markedet. Flere stemmer i debatten, deriblant Forbrukerrådet har vært inne på forslag om svært streng regulering.

I sin argumentasjon virker det som om Blyverket bare vil ha én «avtale», noe som i praksis betyr gjeninnføring av strømmonopolet. Som Oslo Economics skriver: Dersom det anses nødvendig å innføre streng regulering som hindrer de vanlige markedsmekanismene i å virke, ville det samtidig være naturlig å vurdere om en markedsorganisering i det hele tatt er den mest effektive organiseringen.

Sjef i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket.

Berit Roald

Konkurransen i strømmarkedet har gitt norske kunder Europas laveste priser. Og ikke bare det, hvis vi sammenlikner Norge med andre land i Europa – som til dels har mye mer offentlig regulering og styring – er servicenivået et helt annet. Tjenesteutviklingen og servicen er noe av det vi konkurrerer på. Forbrukere vil ha flere avtaler fordi noen kunder ønsker mer forutsigbarhet, noen ønsker tilleggstjenester og noen bor i store hus, andre i små leiligheter. Uten fri konkurranse vil tilbudet bli dårligere, i tillegg til at prisene blir høyere.

Sett denne? Varsler tredoblet strømregning i februar: – Dette er rekord

Men debatten om strømsalg kommer ikke ut av løse luften. Markedets største problem er enkel, forståelig og oversiktlig informasjon. Det er mange hundre aktører involvert, og det er ikke lett å vite hvem som har ansvar for hva, og hva det er som driver prisene. Folk klarer ikke å orientere seg, og trenger mer og bedre informasjon om strømavtalene de kjøper.

Den tidligere omtale rapporten anbefaler at reglene for strømsalg blir tydeligere, og at det må svi hardere å bryte reglene for å bøte på informasjonsproblemet. Der er jeg hjertens enig. Det er fint at det settes kritisk søkelys på vår bransje, men det er samtidig viktig å se at det er forskjell på selskapene.
Her er våre foreløpige kjøreregler:

  1. I NorgesEnergi har vi kampanjetilbud, men vi er alltid tydelig på hvilken avtale som gjelder etter kampanjeperioden
  2. Vi varsler alltid på SMS eller på epost dersom vi endrer vilkår
  3. Noen avtaler krever avtalegiro eller e-faktura. Vi gir tydelig beskjed og vi minner deg på det flere ganger dersom du skulle glemme det.

Men vi kan gjøre mer, og vi tar nå noen grep i påvente av reguleringer for hele markedet. Vi vil lage en side med oversikt over alle våre avtaler. Vi har ingenting som skal skjules, og du skal få mulighet til å se alt det vi tilbyr. Vi vil også få på plass en prisoversikt som gjør det enklere å sammenligne.

Les også: Ove er en svært bevisst forbruker - regningen økte likevel 180 prosent på ett år

Så må jeg oppklare en frustrerende feiloppfatning. Strømselskapene tjener ikke mer penger om prisen er høy, det er det kraftprodusenter som gjør. Vi står for bare noen få prosent av kundenes strømregning, og er kundene misfornøyd kan de bytte på sekundet. Noe helt annet er det med nettselskapene og ikke minst statens store andel av strømregningen gjennom moms og avgifter. De kommer man ikke unna.

Til Forbrukerrådet vil jeg si at vårt felles mål bør være å få på plass reguleringer som sikrer sunn og god konkurranse. Vi bør ta anbefalingen fra Oslo Economics på alvor, som er krystallklar imot å gå inn for å standardisere og detaljregulere antall og type strømavtaler. Å gå så langt i reguleringsiveren vil gjøre at vi sitter igjen med et statlig strømsalg. Et katastrofalt dårlig utfall for norske forbrukere.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Strømprisene
  2. Europa
  3. Strømforsyning
  4. Oslo Economics
  5. Forbrukerrådet
  6. NorgesEnergi
  7. Konkurranse

Flere artikler

  1. Forbrukerrådet mener strømkundene blir lurt

  2. Når du ikke vil snakke om at strømkundene betaler for mye for strømmen

  3. DNV GL skal sertifisere aktørene i strømbransjen: – Målet er å gjøre kunden til sjefen

  4. Fjernet Fjordkraft-refs fra strømportal etter Energi Norge-trussel

  5. Avdekket skyhøye påslag på strømregningen til bedrifter: - Utnytter nordmenns tillit