Elkem-selskap inngår avtale: Vil levere materialer til Gjelstens Morrow

Elkem-selskapet Vianode vurderer å bygge en fabrikk til ti milliarder i Porsgrunn. Nå inngår de en intensjonsavtale med Morrow Batteries.

Elkem-selskapet Vianode vurderer å bygge en fabrikk for produksjon av anodematerialer i Porsgrunn.
Grønn teknologi
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert: Publisert:

Onsdag melder Vianode om en intensjonsavtale med Morrow Batteries, som blant annet eies av Bjørn Rune Gjelstens selskap Noah og Agder Energi Venture.

Avtalen gjelder potensielle leveranser av materialer til Morrow, som planlegger en battericellefabrikk i Eyde Energy Park i Arendal.

– Vi har inngått en intensjonsavtale med Morrow om potensielle leveranser av materialer. Samarbeidet handler om å utvikle skreddersydde anodematerialer til de spesifikke battericellene, sier direktør for batterimaterialer Stian Madshus i Vianode til E24.

Intensjonsavtalen er ikke-bindende, men målet er å inngå mer håndfaste avtaler om leveranser på sikt.

– Vi starter i det små med et kvalifiseringsløp, og så er planen å gå opp i skala etter hvert. Vi snakker med alle de store produsentene i Europa og Nord-Amerika, men det er spennende med norske aktører som ligger nærme Herøya, sier Madshus.

Flere norske batterisatsinger har poppet opp de siste årene, med sammenstilling av batterier hos Corvus og Siemens og planer om battericellefabrikker fra Freyr, Morrow Batteries, Beyonder og trioen Equinor, Panasonic og Hydro. Nå skal også Sintef etablere et batterilaboratorium i Trondheim.

Les også

Elkem etablerer nytt batteriselskap: Vianode

Vurderer fabrikk til ti milliarder

I forrige uke skrev E24 at Elkem hadde opprettet selskapet Vianode, som skal satse på anodematerialer til batterier basert på grafitt.

Da opplyste Elkem at en planlagt fabrikk for produksjon av slike materialer i Porsgrunn kan kreve investeringer på ti milliarder kroner. Investeringsbeslutningen skal etter planen tas senere i år.

Det tidligere anslaget var på fire milliarder kroner. Økningen skyldes at selskapet vil øke produksjonskapasiteten fra 20.000 tonn i året til 50.000 tonn.

Vianode og Morrow Batteries skal nå samarbeide om utviklingen av anodemateriale basert på både grafitt og silisium.

– Det er grafitt som er det dominerende anodematerialet i dag. På sikt er det snakk om å blande inn litt silisium for å få høyere kapasitet på batteriet. Silisium kan lagre mer litium per vekt enn det grafitt kan gjøre. Dermed kan man teoretisk få lenger rekkevidde på batteriene, sier Madshus.

Les også

Mange batterisatsinger i emning: – En gryende industri som kommer til å mangedoble seg

Morrow skal bygge i høst

– Vi ser frem til å utvikle produkter sammen med Vianode, sier konsernsjef Terje Andersen i Morrow Batteries til E24.

Selskapet har sluttført alt av tomtekontrakter og regner med byggestart for et pilotanlegg i Arendal sent i høst. Selskapet regner også med å starte opp batteriinnovasjonssenteret sitt i Grimstad til neste år.

– Tomten for piloten er byggeklar, og vi skal være klar til produksjon på piloten i 2022-23 og på fabrikken i 2024. Men vi har behov for midler til å få bygget dette, og vil bygge det ut i moduler, sier Andersen.

Morrow samarbeider også med det danske selskapet Haldor Topsøe om å erstatte kobolt med magnesium og redusere bruken av nikkel i katodene, for å redusere kostnadene og sikre bedre bærekraft i neste generasjon batterier.

– På lengre sikt har vi også teknologisatsing på solid state-batterier med svovel. Vi har også sikret oss god teknologisk kompetanse gjennom rekruttering, og mer kommer til etter hvert, sier Andersen.

Vianode har tidligere kunngjort et samarbeid med Freyr, som planlegger en battericellefabrikk i Mo i Rana.

– Det er naturlig at vi samarbeider med selskaper i nabolaget, og vi ønsker å få bygget opp et økosystem og et industrielt kompetansemiljø i Norge, sier Madshus.

Les også

Er nærmest sikret jobb: Norge mangler batteri-ingeniører som Ingvild

Venter kraftig etterspørselsvekst

Elkem har tidligere fått 10 millioner kroner i Enova-støtte, men har varslet at de kommer til å søke om mer penger for å finansiere fabrikken i Porsgrunn.

Selskapet søker også støtte av EUs innovasjonsfond, og har tidligere fått støtte fra Innovasjon Norge til et pilotanlegg i Kristiansand.

Vianode venter at batterietterspørselen vil tidobles i løpet av 2020-tallet, og at etterspørselen etter batterimaterialer vil følge etter.

– Hva tenker du om utviklingen innen batterier i Norge nå i det siste, med flere fabrikkplaner og Sintefs planer om et nytt laboratorium?

– Det er en helt fantastisk interesse, og det skaper mye entusiasme både nasjonalt og lokalt. Vi opplever stor interesse fra folk som ønsker å jobbe for oss, sier Madshus.

– Nå har vi utlyst 15 stillinger, og skal rekruttere mye fremover. Det skjer mye, og det skjer raskt. Nå har vi også ansatt Steinar Talle som fabrikksjef for vårt planlagte fullskala-anlegg på Herøya. Han kommer fra Norsun og har også jobbet i Elkem tidligere. Det er en ansettelse vi er meget fornøyd med, sier han.

Les også

Freyr vil noteres i New York og sikre 7,3 milliarder

– En gigaindustri

I NHO-rapporten Grønne elektriske verdikjeder ble det i fjor anslått at batterileverandører i Norge kan omsette for hele 90 milliarder kroner allerede i 2030. Morrow Batteries-sjefen ser store norske muligheter.

– Europa tok en beslutning om å stimulere til egenproduksjon av batterier og sikre viktig virksomhet som bilindustrien. Det er et politisk ønske som ligger til grunn, og en gigaindustri som er på vei opp, sier Andersen.

– Da boomer behovet, og dette krever arbeidskraft og kompetanse. Det ligger godt til rette for satsinger i norsk industri, sier han.

Les også

Storsatsing på batterimaterialer: Elkem skal bygge ny fabrikk i Porsgrunn

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Grønn teknologi
  2. Aksjelive
  3. Batteri
  4. Batteriproduksjon
  5. Elbil
  6. Morrow Batteries
  7. Elkem

Flere artikler

  1. Elkem etablerer nytt batteriselskap: Vianode

  2. Elkem-selskap tyvstarter på Herøya: Vil produsere batterigrafitt fra 2022

  3. Sintef bygger stor batterilab i Trondheim: – Vi tør ikke vente lenger

  4. Betalt innhold

    På en lab i Bergen utvikles et hvitt pulver som kan bli stor butikk

  5. Er nærmest sikret jobb: Norge mangler batteri-ingeniører som Ingvild