Grønn teknologi

Elkem får millionstøtte fra Enova: Vil utnytte hydrogen fra produksjonen

Elkem skal utnytte hydrogen som ellers går til spille ved smelteverket i Bremanger i Vestland fylke, og få ut nok til å drive én hydrogenferge. Når får prosjektet millionstøtte fra Enova.

Dette er Elkem Bremanger, hvor selskapet nå vil hente ut og selge hydrogen som er et biprodukt i produksjonen av silisiumproduktet Silgrain.

Elkem
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert: Publisert:

Elkem Bremanger ligger i Svelgen, mellom Måløy og Florø, i det tidligere Sogn og Fjordane som nå er en del av Vestland fylke.

Hjørnesteinsbedriften, som produserer silisium og ferrosilisium, har holdt til her i nesten 100 år. Elkem Bremanger har blant annet vært en del av Christiania Spigerverk.

I produksjonen av silisiumproduktet Silgrain får Elkem ut hydrogen som biprodukt.

Nå har statlige Enova tildelt Elkem 4,4 millioner kroner til å utvikle teknologi som kan hente ut dette hydrogenet og utnytte det. Det skal skje i et samarbeid med Sintef.

I forrige måned fikk Elkem 10 millioner Enova-kroner til å planlegge selskapets fabrikk på Herøya i Porsgrunn. Fabrikken kan få en prislapp på rundt fire milliarder kroner, og skal lage grafitt som brukes i anoder i batterier.

Les også

Elkems batteriprosjekt kan få en prislapp på fire milliarder

Kan drive én ferge

Det er snakk om rundt 120 tonn hydrogen i året, som er nok til å drive én hydrogenferge, eller mellom 800 og 1.000 hydrogenbiler.

Det betyr at dette er et mindre prosjekt. Investeringen er beregnet til 15 millioner kroner, og kan bli realisert i 2022 etter en studie neste år.

Om prosjektet blir lønnsomt kommer an på hvor mye av hydrogenet Elkem får solgt, og til hvilken pris. Fraktkostnader og virkningsgraden på anlegget spiller også inn.

Ifølge Elkem er hydrogenet av god kvalitet. Sammen med Sintef skal selskapet utvikle metoder for å tørke ut og komprimere hydrogenet slik at det kan selges som drivstoff til tungtransport eller skipsfart.

– Støtten til dette prosjektet er gitt gjennom vår støtte til tematiske satsinger i industrien, og er et godt eksempel på utnyttelse av energiressurser som ellers ville gått til spille, sier markedssjef for industri Oskar Gärdeman i Enova.

Hvis prosjektet lykkes kan andre selskaper potensielt ta i bruk lignende teknologi for å utnytte ressurser som i dag er ubenyttet, påpeker han.

Les også

Elkem får 10 millioner i Enova-støtte for grønt batteriprosjekt

Har erfaring med biprodukter

Det er ikke første gang at Elkem skaper forretninger av biprodukter.

– På midten av 80-tallet startet vi salget av Microsilica, et tidligere overskuddsprodukt som i dag bidrar til betydelig omsetning som
tilsetningspulver i betong og mørtel, sier verkssjef Arne Werge-Olsen ved Elkem Bremanger.

– Nå ønsker vi å gjøre det samme med et overskudd av hydrogen
for å redusere utslipp og gi økte inntekter, sier han.

Les også

Aker vurderer å etablere hydrogenselskap

Mange satser på hydrogen

Europa satser for tiden tungt på hydrogen, og land som Tyskland og Frankrike skal bruke milliarder av euro på hydrogenløsninger i industri og transport.

Det bidrar til enda større interesse for hydrogen her hjemme. I tillegg til Nel som produserer elektrolysører har flere hydrogenselskaper blitt notert på Merkur Market i det siste, inkludert Hydrogenpro, Everfuel og Teco 2030.

Det offentlige ønsker økt bruk av hydrogen i transportsektoren. Fergerederiet Norled tar i bruk en ny hydrogenferge i Rogaland neste år, og regjeringen satte nylig krav om bruk av hydrogenferge på strekningen Bodø-Moskenes.

Programansvarlig Kristin Svardal i Arena Ocean Hyway Cluster har vært engasjert som prosjektleder av Elkem Bremanger. Hun tror Bremanger-prosjektet kan bidra til å bygge infrastruktur for hydrogen på Vestlandet.

Også verkssjef Werge-Olsen i Svelgen ser for seg nye tider i den lokale transportsektoren.

– På lengre sikt kan man også tenke seg at transport til og fra Bremanger kan bruke hydrogen som drivstoff, sier han.

Les også

Nel-sjefen om Norges hydrogenstrategi: – Dessverre veldig tannløst

Håper på konkurransedyktig pris

Regjeringen la i sommer frem en hydrogenstrategi som fikk kritikk for å være tannløs. Siden har statsminister Erna Solberg varslet et veikart for hydrogen, hvor det kan bli drysset milliarder på nye prosjekter.

Markedsdirektør Steffen Møller-Holst ved Sintef mener at Bremanger-prosjektet kan spille en viktig rolle i utviklingen av en nasjonal infrastruktur for hydrogen.

– Hydrogenressursen ved Elkem Bremanger skiller seg ut ved at man allerede i et tidligmarked, med et begrenset antall sluttbrukere av hydrogen, kan oppnå en hydrogenpris som er konkurransedyktig med fossilt drivstoff for bruk i transport, sier Møller-Holst.

Les også

Jubler for hydrogenferge i Lofoten: – Vil bli lagt merke til

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Grønn teknologi
  2. Hydrogen
  3. Bremanger
  4. Elkem
  5. Sintef
  6. Teco 2030
  7. Vestland

Flere artikler

  1. E24s hydrogenkart viser satsinger over hele Norge: – Har virkelig tatt av

  2. Enova gir 38 millioner til hydrogenprosjekter: – Kan bli et veiskille

  3. Jubler for hydrogenferge i Lofoten: – Vil bli lagt merke til

  4. Annonsørinnhold

  5. 219 millioner fra Enova til hydrogenskip: – Akkurat den typen prosjekter vi ønsker

  6. Rotevatn med ny marsjordre til Enova: Skal satse tyngre på klima