11.000 nordmenn bruker en app som beskyldes for å organisere pirattaxier

Nyvinningen Haxi skaper bråk i Stavanger-regionen.
<p><b>Kompiskjøring.</b> Haxi-sjåfører blir beskyldt for pirattaxi-virksomhet, men dette avvises av lederne for prosjektet. (Foto: Haxi)</p>

Kompiskjøring. Haxi-sjåfører blir beskyldt for pirattaxi-virksomhet, men dette avvises av lederne for prosjektet. (Foto: Haxi)

Det startet som en app som skulle la deg ta med passasjerer i bilen på langturer. Tilbakemeldingene utviklerne fikk, var at brukerne ønsket seg noe mer impulsivt og fleksibelt.

Dermed kom appen Haxi, som organiserer kompiskjøring blant unge og oppfordrer passasjerene til å dele kostnadene og «tipse» sjåføren for bryet.

Appen finner ledige bilførere i nærheten, og brukerne kan sjekke sjåførenes profil på Facebook. Har man for eksempel to felles venner, skal dette kunne gi en slags trygghet, mener utviklerne.

Appen er norsk og har sitt utspring i Stavanger-regionen. Haxi har allerede 600 registrerte sjåfører og 11.000 registrerte brukere, og gründer Aleksander Soender forteller at de mottar 60 nye sjåførregistreringer hver uke.

Dette har ikke gått ubemerket hen. Taxiselskaper i Rogaland har protestert høylytt mot det de ser på som svart arbeid og en konkurrent som driver uten løyve.

Soender avviser dette og påpeker at Haxi ikke opererer som en kommersiell tjeneste.

- Spare penger

Soender i Haxi sier han vil nå ungdom som ikke har råd til vanlig taxitransport.

- Det vi gjør er å gi alle muligheter for å spare penger ved å dele transport. Vår målgruppe er ungdom mellom 18 og 24 år som ikke har råd til en taxitur til 600 kroner, sier Soender til Mobilen.no.

Men politiet i Rogaland ser ut til å mene noe annet. Politiet har nemlig tidligere kalt virksomheten ulovlig, og det skal nå være i gang satt kartlegging av virksomheten, skriver NRK Rogaland.

- Vokser i Oslo

Oslo kommune har ikke mottatt noen henvendelser om kompiskjøring via mobil-apper fra den lokale taxinæringen. Bymiljøetaten, som står ansvarlig for utdeling av drosjeløyver, vil derfor ikke kommentere problematikken.

Soender bekrefter imidlertid overfor Mobilen.no at de får stadig flere sjåfører i områdene omkring hovedstaden.

- Vil vurdere betaling

Per i dag tjener ikke teamet bak Haxi penger på appen.

Men i fremtiden vil de vurdere å formidle betaling via appen, og slik sikre seg en brøkdel av omsetningen tjenesten genererer. Gründerne har nå fått inn 1,2 millioner i investormidler, som skal brukes til å videreutvikle og perfeksjonere tjenesten.

Foreløpig er appen bare lansert i Norge, men Soender opplyser at de planlegger lansering i Sverige og Danmark i løpet av sommeren, og muligens også flere land.

Over ti tusen taxisjårfører streiket i London i protest mot taxi-appen Uber.Foto: Monkey Business Images / Shutterstock.com
Over ti tusen taxisjårfører streiket i London i protest mot taxi-appen Uber.Foto: Monkey Business Images / Shutterstock.com

- Jeg tror dagens løyvesystem forsvinner, og jeg tror det kan ta mindre enn ti år. Servicefag som hotell, persontransport og leiebil blir alle utfordret av sosiale microtask-systemer, og det kommer til å bli mange alternativer å velge mellom for forbrukerne, tror Soender.

Onsdag streiket titusener av taxisjåfører i protest mot taxi-appen Uber i europeiske storbyer. Fredag avslørte Dagbladet at PR-byrået First House jobber med å liberalisere norsk transportlovgivning slik at selskaper som Uber skal kunne etablere seg i Norge. Norske taxiselskaper frykter imidlertid ikke for konkurransen foreløpig.

Les mer: Pirattaxi-app er verdt 10 milliarder dollar

Saken ble først publisert på Mobilen.no.





Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå