Nå får du penger for å ta opp kredittkortgjeld

Den enorme veksten i forbrukslån er ikke stor nok for kredittkortselskapene. Nå gir Bank Norwegian deg 250 kroner dersom du begynner å bruke kredittkortet deres. – Kan de ikke heller senke rentene, spør Forbrukerombudet.


<p><b>«CASHPOINTS»: </b> I prinsippet får alle vanlige Bank Norwegian-kunder økt kreditt uten å be om det.</p>

«CASHPOINTS»:  I prinsippet får alle vanlige Bank Norwegian-kunder økt kreditt uten å be om det.

Nordmenn har nå usikret forbruksgjeld på 100 milliarder kroner, ifølge Finanstilsynet.

En av de store bankene på forbrukslån og kredittkort er Bank Norwegian, som det siste året har økt utlånene sine fra 12 til 21 milliarder kroner.

Men veksten er tydeligvis ikke stor nok for Bank Norwegian, som nå frister det de kaller «utvalgte kunder» med 250 kroner i startbonus for at de skal begynne å bruke deres kredittkort.

– Vi oppmuntrer de som ikke bruker kortet til bruk av kortet. Vi ønsker aktive kunder, sier administrerende direktør Erik Jensen i Bank Norwegian.

– Har dette god effekt for dere?

– Ja, vi ser at vi får mer lojale kortbrukere. Også de som søker om kredittkortet gjennom flyselskapet Norwegian får bonusen. Det har de fått i seks år.

Pengene gis i form av såkalte «cashpoints», som kan brukes til å betale flyreiser. 250 cashpoints utgjør 250 kroner.

– Ønsker forbud

Det er ingenting i dagens lover og regelverk som hindrer kredittkortselskapene i å gi penger til kundene for at de skal bruke kredittkortet, bekrefter både Finanstilsynet og Forbrukerombudet overfor E24.

Men Forbrukerombudet, som fører tilsyn med markedsføring, er kritisk til at markedet i stadig økende grad preges av denne typen markedsføring.

(saken fortsetter under faksimilen)

– Vi mener at fremveksten av slike tilbud kan føre til økte betalingsproblemer. De som egentlig ikke har råd til dyre kreditter, kan bli fristet av slike ting som bonuser, rabatter og vervepremier, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet frykter at disse markedsføringsteknikkene tar forbrukernes fokus vekk fra kostnader og ansvarlig kredittbruk.

– Dette ønsker vi derfor å forby gjennom strengere regler for markedsføring av forbrukslån og kredittkort, sier Gjedrem. Innstramningsforslagene fra Forbrukerombudet og en dansk utreder vurderes nå av regjeringen.

Mange får økt kreditt

Forbrukslån vokser nå dobbelt så raskt som den samlede kreditten til husholdningene. For åtte år siden var forbrukslånenes andel av de totale rentekostnadene for husholdningene på fem prosent. Nå er den på 12 prosent, ifølge Norges Bank.

Kredittkortselskapene ønsker ytterligere økning. Forrige uke skrev E24 at Bank Norwegian gir kundene høyere kredittgrense uten at de har søkt om det. Dette rammes av nye retningslinjer til Finanstilsynet, men det bryr ikke Bank Norwegian seg om. De mener de har anledning til å øke kreditten.

– Økt kredittgrense til kunder som har økonomi til det er dessuten et gode for kundene, sier direktør Erik Jensen i Bank Norwegian.

Finanstilsynet vurderer nå om retningslinjene skal forskriftsfestes slik at selskapene må følge dem.

– Ved en forskriftsfesting håper vi å få komme med våre innspill. Vi mener premissene for dagens retningslinjer er feil. Det er ikke slik at vi kaster penger etter folk. Vi er avhengig av å få pengene våre tilbake.

– Hva synes du om forslagene om strengere markedsføring?

– Vi mener at det ikke er en motsetning mellom rask behandling og kontrollert behandling av lånesøknader. Vi vil at kundene skal betjene gjelden sin. Hvis ikke blir det tap for oss.

– Men det er lave tap på forbrukslån?

– Ja, det er riktig, fordi vi driver ansvarlig utlånspraksis. Men vi må ta høyde for at tidene kan endre seg.

– Hvor mange av deres kunder får økt kreditt uten å søke om det?

– Alle som betjenter gjelden sin vil etter en tid få økt kredittgrensen automatisk, dersom de ikke allerede har fått maksimal kredittgrense som er 100 000 kroner, eller de har reservert seg mot dette, sier Jensen.

– Ikke forsvarlig

Også regjeringen er kritisk til markedsføringen av forbrukslån og kredittkort.

Saken fortsetter under annonsen.

– Det er derfor regjeringen nå har fått utredet hvilket handlingsrom norske myndigheter har for å regulere markedsføring av kreditt. Utredningen konkluderer med at vi har relativt stor frihet til å regulere kredittmarkedsføringen. Det inkluderer tilbud om oppstartsbonus, sier politisk rådgiver Ronny Røste (Frp) i Barne- og likestillingsdepartementet til E24.

Han minner om hensikten til selskapene.

– Jo flere som bruker kredittkort, jo større blir gruppen som ikke er bevisste nok til å betale hele regningen hver måned, sier Røste.

Jorge B. Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, mener Bank Norwegians oppstartsbonus er nok et virkemiddel for å få flere til å bruke kredittkort.

– Oppstartsbonusen er i tråd med gjeldende rett. Men det er jo ikke spesielt forsvarlig, sier han.

Bank Norwegian har 23 prosent effektiv rente på kredittkortet sitt, og opptil 21 prosent nominell rente på forbrukslån.

– Et forbud mot rabatter og bonuser knyttet til forbrukslån vil ikke hindre selskapene å konkurrere på pris. I stedet for å lokke med bonuser og rabatter, kan de jo senke renten og prise seg lavere. Det er det svært få aktører som gjør i dag, sier Jo Gjedrem i Forbrukerombudet, med en smule ironi. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå