– Superlativene blir nærmest borte

Meglerstanden varsler store endringer i boligannonsene på Finn.no fra 1. oktober. Den nye utformingen skal gi klarere skille mellom faktainformasjon og meglerskryt.


<p>Eiendom Norge-direktør Christian Vammervold Dreyer avbildet under en av hans månedlige presentasjoner av boligstatistikken.</p>

Eiendom Norge-direktør Christian Vammervold Dreyer avbildet under en av hans månedlige presentasjoner av boligstatistikken.

Annonseendringene omfatter samtlige boliger i bruktmarkedet på Finn.no – både nye og eksisterende boligannonser – og skjer i samråd med Finn.no og Forbrukertilsynet, opplyser meglerforeningen Eiendom Norge.

Endringene innføres førstkommende mandag.

– Dette er en klar forbedring som Norges Eiendomsmeglerforbund støtter, sier Carl O. Geving i Norges Eiendomsmeglerforbund til E24.

Bakteppet er at Forbrukertilsynet mener dagens praksis med «tidvis ubalansert tekst» i boligannonsene er i strid med markedsføringsloven, ifølge Eiendom Norge-sjef Christian Dreyer.

Les også: (+) Fire hjemvendte svensker skal revolusjonere den norsk boligdrømmen

– De virker ikke mer

– Et tydeligere skille mellom annonse og den juridisk bindende informasjonen i salgsoppgaven er et av flere tiltak for å bidra til en enda tryggere bolighandel i Norge, sier han i en uttalelse.

Ifølge eiendomsmegler og partner Christoffer Askjer i Sem & Johnsen vil endringene føre til at meglerstandens «lange og utbroderte tekster» blir en saga blott, til fordel for «harde fakta og korte beskrivelser».

– Fra mandag blir superlativene nærmest borte, og det er vi absolutt positive til. Det er bare fint at meglerfloskler forsvinner, skriver han til E24.

– Adjektivene i boligannonsene er «brukt opp», de har mistet sin verdi, de virker ikke mer, legger han til.

Dette endres

Fra 1. oktober skal alle nye boligannonser på Finn.no ha:

  • Kortere overskrifter
  • En «begrenset tekstdel med balansert informasjon om boligen»
  • Egen presisering om at annonsen ikke gir komplett informasjon om boligen
  • Mulighet for å lese komplett salgsoppgave uten krav om at du må legge inn kontaktinformasjon

– Dette gjør at forbrukerne får mer nøktern informasjon om boligene, sier Geving i NEF.

Lett tilgang til salgsoppgaver er noe av det viktigste, mener han.

– Lener boligkjøpere seg for mye på annonsetekstene?

– Ja, det vet vi at de gjør. Både undersøkelser fra oss og Forbrukerrådet bekrefter at det er relativt mange kjøpere som bruker lite tid på salgsoppgaven, selv om det er det viktigste dokumentet, sier meglertoppen.

Salgsdirektør Johan Fredrik Høvås i Finn.no sier i en pressemelding at de blant annet har bidratt for å gjøre salgsoppgavene lett tilgjengelige.

Kritikk

Forbrukertilsynet har i lang tid kritisert det de mener er ubalansert fremstilling fra meglere i boligannonser, med utstrakt bruk av rosende floskler som de frykter tar boligkjøpernes oppmerksomhet vekk fra mangler og utbedringsbehov.

I noen tilfeller mener tilsynet at meglere har underspilt kritiske forhold ved boligen så mye at annonser har vært ulovlige.

Fagdirektør Jo Gedrem er glad for at bransjen tar grep.

– Det er Eiendom Norge som har valgt å gjøre disse endringene. Det mest positive er at man kan klikke seg rett inn i salgsoppgavene. Det er kjempebra, sier Gjedrem til E24.

– Vi kommer nå til å følge med på at informasjonen i de nye boligannonsene gis på en balansert måte i tråd med lovverket, sier han.

Den opprinnelige saken er oppdatert med kommentarer fra Forbrukertilsynet, Norges Eiendomsmeglerforbund og megler Christoffer Askjer.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå