Meglerkjede tar avstand fra Photoshop-grep

Eiendomsmeglere skal ikke manipulere foto slik at boligene skifter farge, fastslår DNB Eiendom.


<p><b>PHOTOSHOPPET:</b> Her er et av bildene hvor huset har fått gråfarge. I virkeligheten er det rødt.</p>

PHOTOSHOPPET: Her er et av bildene hvor huset har fått gråfarge. I virkeligheten er det rødt.

Meglerkjedens direktør Terje Buraas sier de kommer til å ta en runde internt om grensene for billedmanipulering og kreative presentasjonsgrep, etter saken om det røde huset som ble grått.

– Vi skal ikke endre boligenes farge på denne måten. Det er viktig at det du ser, er det du får. Det finnes faktisk noen som kjøper bolig usett, sier Buraas til E24.

Meglerkjeden tar avstand fra Photoshop-arbeidet, hvor flere eksteriørfoto av eneboligen fra ulike vinkler ble nøysomt fargelagt i billedredigeringsprogrammet.

Øverst i saken ser du ett av flere manipulerte bilder som ble brukt i Finn-annonsen, ved siden av bilder som viser rødfargen boligen faktisk har.

Et av de manipulerte bildene ble også brukt som hovedbilde i salgsannonsen, bekrefter DNB Eiendom-sjefen.

– Det er uheldig. Da skapes det et inntrykk av at dette er et grått hus, sier Buraas.

Skeptisk til røde hus

Megleren for salget, Eivind Bjorå, vedgår at en av interessentene ble overrasket på visning, da huset viste frem sin sanne fargeprakt:

 <p><b>TRO MOT VIRKELIGHETEN:</b> På dette annonsebildet er huset rødt, slik det faktisk er.</p>

TRO MOT VIRKELIGHETEN: På dette annonsebildet er huset rødt, slik det faktisk er.

Overfor E24 har megleren like fullt forsvart fargemanipuleringen ved å vise til at røde hus «slår ikke like godt an», og at den grå fargeleggingen fungerer som en nyttig visualisering til interessenter.

Selv synes megleren at boligannonsen levner liten tvil om at huset faktisk er rødt, ettersom dette opplyses tydelig i billedtekster.

Men DNB Eiendom-direktøren sier annonsen var over streken.

– Vi kommer til å ta en prat om dette internt, slik at grensene tydeliggjøres, sier han.

– Bra å øke bevisstheten

Det setter Forbrukertilsynet pris på.

– Den enkelte megleren har selv et ansvar for å sette seg inn i og følge regelverket, men det er selvsagt positivt når foretaket også tar grep for å øke bevisstheten om hvilke krav som gjelder, skriver tilsynets direktør, Elisabeth Lier Haugseth, til E24.

Forbrukertilsynet har varslet tøffere kontroll med boligmarkedsføring i år.

– Er det noen gang greit å vise manipulerte foto i boligannonser med farger eller andre ting som boligene faktisk ikke har?

– Det er lov å vise frem potensialet ved en bolig, men megleren må sørge for at boligen fremstilles i annonsene slik den faktisk fremstår på markedsføringstidspunktet. Det må være hovedfokuset, svarer Lier Haugseth, og fortsetter:

– I den grad megleren ønsker å endre bildene for å vise potensialet, så må det komme klart fram at bildet bare er ment som illustrasjon for hva som kan gjøres.

 <p><b>SKAL TA OPP INTERNT:</b> DNB Eiendom-sjef Terje Buraas fastslår at meglernes deres ikke skal endre boligenes farge i Photoshop.</p>

SKAL TA OPP INTERNT: DNB Eiendom-sjef Terje Buraas fastslår at meglernes deres ikke skal endre boligenes farge i Photoshop.

Kan fortsatt illustrere

Sjefen i DNB Eiendom sier det er viktig at boligkjøpere kan stole på at de får se boligen slik den faktisk er.

– Skal det vises alternative fargevalg, må det komme tydelig frem at det er illustrasjoner. Megleren gjorde her et forsøk på å merke bildene, men det kom for dårlig frem, sier Buraas.

– Betyr det at det er greit å endre fargen på boligen i annonsen, bare det merkes godt nok?

– Her må det skilles mellom hva som er bilder av huset, og ikke. Meglere skal ikke endre boligenes farge på foto. Samtidig vil det etter hvert kommer digitale prospektløsninger hvor folk selv kan endre farge. Slike verktøy kan være nyttige, samtidig som det er helt tydelig at det er snakk om illustrasjoner.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå