28. juni ble den aller første boligen solgt via megler-utfordreren Propr – en mye profilert tjeneste med hjelpeverktøy for å selge boligen på egen hånd.
Når E24 ringer daglig leder Merete Nordvik syv måneder senere, vil hun helst ikke snakke om antallet oppdrag.
– Alt er relativt, og hvis jeg skulle gitt deg det tallet, vil nok noen i eiendomsbransjen påstå at det er lavt, sier hun.
65 boliger
Proprs reklametekster forteller en tilsynelatende suksesshistorie: En hvor tjenesten allerede har en stor posisjon i et sterkt voksende marked for boligsalg uten megler.
«Gjør som 9.480 andre. Prøv Propr.no», står det på hjemmesidene.
Men antallet som faktisk har brukt tjenesten til å selge boligen sin er et ganske annet: Siden oppstarten i fjor sommer er til sammen 65 boliger blitt formidlet for salg gjennom Propr, ifølge en E24-opptelling.
Tallet inkluderer 17 objekter som fortsatt ikke var solgt da denne saken ble skrevet.
Til sammenligning omsettes det cirka 100.000 bruktboliger i Norge i løpet av et år, eller rundt 60.000 i løpet av en tilsvarende syvmånedersperiode, ifølge bransjestatistikk.
Eiendomsmeglere latterliggjøres i reklamefilmer: – Uredelig og useriøst
Nådde ikke målene
Det skulle ikke gå slik, ifølge et internt dokument E24 har fått tilgang til.
I 2016 alene hadde Propr målsetting om 110 oppdrag, etterfulgt av hele 1.170 oppdrag i år, viser notatet.
Etter det E24 forstår har disse måltallene inngått i selskapets budsjettering.
– De har gått høyt på banen og puttet veldig mye penger inn i dette. Men det er salgene som teller. Propr er milevis unna ambisjonene sine, sier en kilde i bransjen til E24.
Propr
- Tjeneste med hjelpeverktøy som skal hjelpe boligeiere med å selge boligen på egen hånd, uten bruk av eiendomsmegler.
- Gulroten skal være store besparelser sammenlignet med å bruke megler. For tiden koster tjenesten 32.775 kroner inkludert fotograf, takst, dokumentinnhenting, oppgjør, Finn-annonse og andre utgifter underveis.
- Bak tjenesten står blant annet eiendomsmeglerforetaket Sem & Johnsen. Den første boligen ble solgt via Propr 28. juni i fjor.
- Tjenesten har møtt kraftig motstand fra Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF), som mener hjelpeverktøyene som tilbys utløser krav om konsesjon til å drive eiendomsmeglervirksomhet – noe Propr ikke har. Propr bestrider at tjenesten er å anse som eiendomsmegling.
- Meglerbransjen har også reagert på at Propr reklamerer med at tjenesten er trygg for boligeiere, og mener boligsalg uten megler innebærer stor risiko. Propr har avvist dette.
Propr-sjef Nordvik ønsker ikke selv å svare på hvor mange oppdrag de har ambisjon om i år, men sier 1.170 i så fall vil være en «gedigen suksess».
– Når det er sagt både tror og håper jeg at det blir enda flere enn dette, sier hun.
– Er du fornøyd med volumene dere har opparbeidet dere til nå?
– Ja. Vi går absolutt i riktig retning, og den siste eksplosjonen i interessen lover veldig godt, sier Nordvik.
Ser reklameeffekt
Eksplosjonen hun viser til, knyttes til en nylig reklamekampanje som har satt sinnene i kok.
I reklamene, som også E24 har omtalt, tegnes et bilde av søkkrike meglere som bruker vederlag fra boligsalg til å finansiere sine luksusliv.
Norvik fremholder at effekten er knallgod.
– Den var på riksdekkende TV, og i etterkant har interessen tatt helt av. Det ser vi på antallet registrerte brukere, som raskt er fordoblet. Faktisk nær tredoblet: Fra 3500 til over 9400, sier hun.
9.400 er også tallet som Propr bruker i markedsføringen nå.
– Betydelig flere på vei
– Men dette er altså ikke folk som har bestemt seg for å selge gjennom tjenesten?
– Det stemmer, men den sterke økningen i interesse og registreringer indikerer jo at vi skyter fart i 2017, og det blir spennende å følge.
Saken fortsetter under bildet.

STEREOTYP MEGLER: Propr ville karikere eiendomsmeglere i reklamekampanjen de lanserte i slutten av 2016. I denne videoen var historien at megleren på bildet hadde fått vinterferien sponset av Randis 60 m² i Storgata.
Nordvik påpeker at de 65 boligene E24 har talt opp, kun reflekterer objekter som er solgt eller ligger for salg i markedet, og ikke alle objektene som er på vei:
Saken fortsetter under annonsen.
– Den viser ikke oppdrag som er tegnet, og her ligger det mye i «pipelinen». Vi har en betydelig andel oppdrag som er tegnet, men hvor det gjenstår for eksempel takst eller fotografering før de legges ut gjennom Finn, sier Nordvik.
Hun sier de har jobbet hardt med å kommunisere at det skal være trygt å selge boligen via megler, og mener de fremover kan bære frukter av arbeidet.
Kommentar: Meglertopp: Derfor er jeg skeptisk til selge-selv-tjenestene
Emisjon på 22,5 millioner
– Vi må bygge tillit, og vi må vise brukerne at det er trygt å bruke oss. De må bli kjent med tjenesten. Når man ser at disse faktorene stemmer, regner jeg med at vi kommer til å få et fantastisk 2017.
I fjor høst hadde Propr en rettet emisjon på 22,5 millioner kroner. Tidligere har Finansavisen skrevet at Propr også var i forhandlinger med et amerikansk medieselskap om en avtale som innebærer kjøp av markedsføring for 20 millioner kroner.
– Er denne nå i havn?
– Vi jobber kontinuerlig med å få på plass de beste avtalene, uten at jeg vil kommentere på noe konkret på dette.
Kjære kommentarfeltbruker!
Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.
Les mer om våre regler her.