Slik skiller du deg ut i bolig-«vårflommen»

Vi går trolig en travel boligsalgsperiode i møte. Her får du noen tips til hvordan du kan få boligen din til å skinne litt ekstra i mengden.
<p><b>NYE TRENDER:</b> Denne tilfeldig valgte boligannonsen fra Finn.no inneholder både boligplanlegger og stemningsbilde fra kveld. Faksimile: Finn.no</p>

NYE TRENDER: Denne tilfeldig valgte boligannonsen fra Finn.no inneholder både boligplanlegger og stemningsbilde fra kveld. Faksimile: Finn.no

Våren, og spesielt perioden etter påske, pleier vanligvigvis å være travel i boligmarkedet. Dette skyldes blant annet at det er mer attraktivt å vise frem boligen når hage og uteområder begynner å se mer representable ut.

I år er det sen påske, og flere steder i landet har det vært vårlig en god stund allerede, noe som trolig har medført at en del har lagt boligen ut for salg noe tidligere enn vanlig.

- Tidlig «vårflom». - «Vårflommen» av nye boliger kom tidlig i år. Etter påsken pleier det å være veldig mange som legger ut boligen for salg, på grunn av hager, utsikt og terasser. Men i år ser det ut som mange har vurdert å legge boligen ut for salg allerede, uttalte leder Christian Vammervold Dreyer i EFF til E24 i forbindelse med fremleggelsen av boligprisstatistikken i går.

I mars lå det 24.578 boligannonser ute på Finn, noe som var en økning på 30 prosent fra mars i fjor. I skrivende stund ligger det i overkant av 20.000 annonser ute.

Skille seg ut. Selv om høysesongen for boligsalg altså har startet litt tidligere enn vanlig i år, er det all grunn til å tro at det blir mange boliger å kjempe om oppmerksomheten med i ukene fremover.

Vi har derfor snakket med noen eksperter om hvordan man får boligen sin til å skille seg ut i mengden.

<p><b>MARKEDSFØRINGSEKSPERT:</b> Førstelektor Gorm Kunøe, BI</p>

MARKEDSFØRINGSEKSPERT: Førstelektor Gorm Kunøe, BI

- Når man ønsker å skape ekstra oppmerksomhet om boligen sin, er det mange faktorer som skal spille sammen, påpeker førstelektor ved Institutt for markedsføring ved BI, Gorm Kunøe.

- Se med kjøpers øyne. Du som boligselger – i samarbeid med megleren – må tenke nøye gjennom både hvordan boligen skal annonseres på Finn.no og andre søkemotorer, stylingen, prospektet og i det hele tatt hvordan dere skal få boligen til å fremstå som mest mulig attraktiv.

Det du må starte med er å gjøre boligen så lekker som mulig, for å trekke folk til visning.

- Styling er viktig – og innebærer at man må klare å se sin egen bolig med kjøpers øyne. Det går ikke an å tenke: «Dette kjøkkenet ser egentlig ikke ut, men de som flytter inn, kommer sikkert til å gjøre noe med det likevel». Høyst trolig vil heller ikke de 120 familiebildene som står rundt omkring – eller det svartmalte kjøkkenet – gjøre kjøper mer interessert i boligen, sier Kunøe.

Les også:Denne byen har størst boligpris-hopp

Interaktive annonser. Noe som er på full fart inn i boligmarkedet, er bruken av interaktive løsninger som romplanleggingsløsninger, 3D-plantegninger og videovisning i forbindelse med Finn-annonsen.

Tall fra Finn.no at viser at planleggerfunksjonen RoomSketcher var inkludert på 30 prosent av alle annonser for bolig til salgs for januar og februar i år.

Avhenger av boligen. Kunøe tror effekten av slike interaktive tilleggsfunksjoner avhenger litt av hva slags bolig du skal selge.

- I utgangspunktet bør man bruke alle virkemidler, og vi har også vent oss til at all informasjon ligger bare et par klikk unna. Men med en veldig liten og enkel bolig, er det ikke nødvendigvis det rette. Man tar ikke skoene av for å vise at man har hull på sokkene, for å si det sånn, lyder advarselen fra Kunøe.

Les også: Slik foregår boligsalget - egentlig

- Kjekt for kjøper etterpå. Salgsdirektør i Krogsveen, Karsten Onsrud, tror ikke denne typen funksjoner er noe folk kjøper boligen på grunn av.

- De fleste kjøper boligen for boligen sin skyld, og ikke hvordan den er markedsført. Men slike løsninger kan jo være kjekt for kjøper når boligen faktisk er kjøpt, sier Onsrud.

<p>EIENDOMSMEGLER 1: Adm. dir. i Eiendomsmegler 1 Oslo Akershus, Odd Nymark.</p>

EIENDOMSMEGLER 1: Adm. dir. i Eiendomsmegler 1 Oslo Akershus, Odd Nymark.

God forberedt. Jo bedre informasjon kjøperne kan få gjennom ulike nettløsninger, jo bedre er det, er oppfatningen til administrerende direktør i EiendomsMegler 1, Odd Nymark:

- Så å si alle som kommer på visning har lastet ned prospektet på forhånd, og gjerne sett på Finn-annonsen flere ganger. Når det gjelder planleggingsfunksjoner som RoomSketcher, så er det nok ikke noe de som bare titter litt løst på bruker tid på. Men før og etter visning har vi inntrykk av at en del benytter seg av det.

Avhenger av kjøpergruppe. Hvor stort poeng det er med ulike interaktive løsninger, kan også avhenge av kjøpergruppen, påpeker Nymark:

- Noen trives best med å ha med tommestokk på visning for å sjekke om sofaen får plass, mens andre tester det ut med romplanleggingsfunksjoner på nett. Men det er en klart stigende andel personer som har god digital kompetanse.

Stemningsbilder på kveld. Når det gjelder andre ting du kan gjøre for å gjøre presentasjonen av boligen din bedre, mener Nymark at foto fra stang eller helikopter kan gjøre seg bra på eneboliger, for å vise frem tomten og omgivelsene bedre. Videopresentasjon av boligen, derimot, mener han stort sett koster mer enn det smaker.

- Det vi anbefaler er at man tar utsiktsbilder på en dag med klarvær. En annen ting som er blitt vanlig det siste året, er stemningsbilder av boligen på kveld, forteller Nymark.

Les også:Boligselgere kan få straffeskatt på 60 prosent

Glossy prospekter. Prospektene har også endret seg drastisk de siste årene. De har gått fra å være noen få sammenheftede A4-ark til å fremstå som glossy magasiner.

- Jeg tror til en viss grad det kan være verdt det. Men det går en grense der – for eksempel er det litt i overkant med et femti siders prospekt til en toroms leilighet, mener Kunøe.

<p><b>KROGSVEEN:</b> Salgsdirektør i Krogsveen, Karsten Onsrud.</p>

KROGSVEEN: Salgsdirektør i Krogsveen, Karsten Onsrud.

Tilpass til målgruppen. Det er lurt å sette seg inn i hva som er målgruppen for din bolig, og tilpasse markedsføringen til dem. Kanskje kan det fungere med en vinsmakekveld i forbindelse med visning for de unge og urbane, men dette appellerer trolig ikke like godt om du skal selge en enebolig på bygda.

- Det er også viktig å være klar over at mange som flytter, bare flytter innenfor en radius på 400-500 meter, og derfor kan et tiltak som utdeling av flyers i nabolaget være en god idé, sier Kunøe.

- Bruk alle kanaler. Det som er viktig for boligselgere, er å være offensiv i markedsføringen, mener Krogsveen-salgsdirektør Onsrud.

- Jo flere kanaler du bruker, jo flere potensielle kjøpere når du. I utgangspunktet tenker jeg da på de tradisjonelle kanalene, men du kan selvsagt nå en og annen tilfeldig kjøper også i sosiale medier, slik som Facebook. Men det er ikke her du bør pøse på med flest mulig annonser.

Les også:Låneinnstramming rammer unge boligkjøpere

Boligsøkerregister. De fleste som aktivt leter etter bolig, bruker i hovedsak søkemotorer som Finn.no – men du kan også nå flere kjøpere med avisannonser, mener salgsdirektøren.

- Vi har videre lykkes godt med vårt boligsøkerregister, som vi bruker til å sende ut prospekter og invitasjoner til dem vi vet er i målgruppen, forteller Onsrud.


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå