Disse to garasjeplassene koster 1,8 millioner kroner

Med stadig dårligere parkeringsforhold i Oslo er det ikke uvanlig at en garasjeplass selges for en halv million kroner. – Det har blitt gullpriser på garasjer, sier Norges Eiendomsmeglerforbund.


<p><b>SVIMLENDE:</b> I Skovveien på Frogner i Oslo ligger disse to parkeringsplassene til salgs for 1,8 millioner kroner. Garasjen er videoovervåket, innelåst og oppvarmet.</p>

SVIMLENDE: I Skovveien på Frogner i Oslo ligger disse to parkeringsplassene til salgs for 1,8 millioner kroner. Garasjen er videoovervåket, innelåst og oppvarmet.

På Finn.no ligger i skrivende stund rundt 22 parkeringsplasser ute til salgs i Oslo, og de er ikke billige.

Den rimeligste koster 250.000 kroner og ligger på Grønland. Resten koster rundt 3-400.000 kroner.

De dyreste E24 har funnet, ligger i Skovveien på Frogner i Oslo. Prisen for de to plassene, som selges sammen, koster 1,8 millioner kroner.

Annonsen frister med oppvarming, videovervåking og en plass «uten bekymring for riper».

I tillegg til de knappe to millionene, kommer en sammenlagt felleskostnad på 700 kroner i måneden.

Samme pris som en toroms

 <p>Eiendomsmegler Marius Dahl i Privatmegleren Aveny på Solli plass i Oslo.</p>

Eiendomsmegler Marius Dahl i Privatmegleren Aveny på Solli plass i Oslo.

Til sammenligning kan man få en pen toroms leilighet på 49 kvadrat i Kristiansand til samme pris.

– For bare noen år siden solgte vi disse plassene i Skovveien for 500-600.000, så det har blitt betydelig dyrere. Men det må legges til at garasjeplassen er unik, og man får det man betaler for, sier eiendomsmegler Marius Dahl i Privatmegleren Aveny på Solli plass i Oslo.

Han har flere interessenter som vurderer å kjøpe de to garasjeplassene.

– Dette kommer til å bli de dyreste parkeringsplassene jeg har solgt, sier Dahl.

– Skrikende behov

Ifølge administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund, Carl O. Geving, er garasjemarkedet i Oslo hetere enn noensinne.

– Vi erfarer at det er et skrikende behov i Oslo, som blir enda sterkere. Det er ikke uvanlig at en plass koster opp mot 7-800.000. Det har blitt gullpriser på garasjer.

– Ja, eier man en garasje eller parkeringsplass, sitter man på en gullgruve, sier Geving, som tror akkurat denne situasjonen er unik for Oslo, selv om man ser lignende tilstander i andre pressområder i landet.

Han trekker blant annet frem kollektivtilbudet som en årsak.

– Oslo har et kollektivtilbud som fortsatt er for dårlig, som gjør at mange bruker bil. Tettest befolket er det på Frogner og omegn, som har mange bygårder uten parkeringsanlegg. Å parkere på gaten kan være et mareritt.

Mange sekundærboliger

En annen forklaring er at mange boliger er sekundærboliger.

– I Oslo er mange boliger kjøpt for å leies ut, og når man for eksempel leier ut til en student som ikke har bil, kan man leie ut plassen til andre, sier Geving.

 <p>Administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund, Carl O. Geving.</p>

Administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund, Carl O. Geving.

Ifølge Geving ligger sekundærandelsprosenten på 36 prosent på Frogner, og tilnærmet det samme på Grünerløkka og St. Hanshaugen.

Ekstra stort press har det blitt når man i deler av Oslo sentrum nå må betale frem til klokken 20 på kvelden.

– Da stiger verdien på de parkeringsplassene som er i omsetning, fordi det blir stadig mer verdifullt å ha en egen plass, sier Geving.

Fornøyde

Ved årsskiftet gjorde byrådet i Oslo det dyrere å parkere i sentrum (se faktaboks).

Byrådssekretær for miljø og samferdsel, Anja Bakken Riise fra Miljøpartiet De Grønne er ikke særlig bekymret for at parkering blir stadig dyrere. 

– Generelt ser vi en trend, særlig i sentrum av Oslo, at stadig færre husholdninger ser behovet for å eie bil. Byrådet ønsker å fortsette å bidra til reduksjonen i behovet for bil, blant annet ved å styrke kollektivtilbudet. Samtidig er det nødvendig med noen restriktive tiltak slik at det skal bli mindre lukrativt å eie bil.

– Bør dere ikke få på plass god nok kollektivtransport før dere legger restriksjoner på parkering, slik mange kritikere mener?

– Kollektivtilbudet i Oslo er jevnt over svært god, og vi ser at stadig flere velger å reise kollektivt. Så må vi fortsette å sørge for at det er god dekning i alle bydeler, og der har vi nok litt å gå på. Men når vi vet at det haster å få ned både klimagassutslipp og luftforurensing i Oslo, så må vi både ha restriktive tiltak mot bilbruken, samtidig som vi styrker kollektivtilbudet.

Hun poengterer imidlertid at de ønsker å tilrettelegge for dem som har et reelt behov for å ha bil.

– Vi er i full gang med å få på plass beboerparkering, som rulles ut i de første bydelene til neste år. Den ordningen vil innebære rimelig parkering for beboerne for eksempel på Frogner, mens det blir dyrere og mindre attraktiv for tilreisende å velge bil.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå