«Bensin-Statoil» døpes om til «Circle K»

Etter 24 år er det slutt på Statoil-navnet på norske bensinstasjoner. Sjekk bildene fra lanseringsshowet under!

FORNEBU (E24): Tre år etter at kanadiske Alimentation Couche-Tard kjøpte fuel & retail-virksomheten av Statoil, skal hele konsernet samles til ett merkenavn.

Det betyr at det vi i Norge og Nord-Europa kjenner som «bensin-Statoil» døpes om til «Circle K», 24 år etter at Norol-stasjonene byttet navn til det vi i dag kjenner som Statoil-butikkene.

Navnebyttet måtte uansett komme. Fra 30. september 2019 har Statoil Fuel & Retail uansett ikke lov til å bruke Statoil-navnet lenger. Det avtalte partene da selskapet ble skilt ut fra oljeselskapet Statiol.

Tirsdag har bensinstasjonkjeden Statoil Fuel & Retail (SFR) samlet 3.000 ansatte fra de baltiske og skandinaviske landene på Telenor Arena utenfor Oslo for å lansere det nye merkenavnet. Selve navnet har allerede eksistert i Couche-Tard-systemet, men har blitt modernisert.

– Jeg har alltid ønsket å samle alle fra SFR på ett sted, Europa-sjef Jacob Schram like etter at han entret den enorme scenen.

Stasjoner i Norge og Sverige først

Selskapet avholder 14 slike arrangement samtidig i Europa og Nord-Amerika.

Etter å ha gått gjennom selskapets historie i Norge fra 1920-tallet, de mange navnebyttene og ekspansjonen utover i Nord-Europa, kom han frem til avdukingen av navnet.

(saken fortsetter under bildet.)

<p>Europa-sjef Jacob Schram i Couche-Tard og Norgessjef i Statoil Fuel &amp; Retail, Thomas Støkken, forteller til E24 at kundene skal kjenne igjen tilbudet etter navnebyttet. Det blir dermed fortsatt rikelig med snacks, mat og kaffe å få på butikkene.</p>

Europa-sjef Jacob Schram i Couche-Tard og Norgessjef i Statoil Fuel & Retail, Thomas Støkken, forteller til E24 at kundene skal kjenne igjen tilbudet etter navnebyttet. Det blir dermed fortsatt rikelig med snacks, mat og kaffe å få på butikkene.

Ifølge en pressemelding fra Statoil vil de første europeiske stasjonene som skal gjennom skiftet ligge i Norge og Sverige. Stasjonene vil bli en del av en internasjonal organisasjon med nesten 15.000 butikker og bensinstasjoner, og over 100.000 ansatte.

Hva navneskiftet skal koste globalt vil selskapet ikke ut med. Norgessjef Thomas Støkken peker på at det trolig blir mindre enn de 500 til 600 millionene selskapet selv regnet det ville koste å bytte navn i hele Europa for et par åt tilbake.

- Det blir trolig noe mindre nå, og vi har blant annet sikret oss en global innkjøpsavtale for nye skilt og plakater. Vedlikeholdsdbudsjettet vårt er langt større enn dette beløpet, og vi skal ta mye av navneskiftet i forbindelse med det, sier Støkken.

Norgessjefen sier at de to første pilotstasjonene skal få nytt navn og logoer mot slutten av året. I mai 2016 starter man utskiftningen i Norge, og det skal være ferdig i løpet av ett års tid.

Toppene dro til Lofoten

Schram fortalte de 3.000 kollegaene sine om hvordan denne prosessen startet for to år siden. Prosjektet fikk navnet Skyfall, av Bond-filmen, og passende nok var det leid inn en artist til å fremføre sangen til forsamlingen.

– Dette startet for to år siden i Lofoten, da vi møttes for første gangen som ett selskap, som fjerne fettere fra Nord-Amerika og Europa.

– I Lofoten skjønte vi hvor stort selskapet er blitt. Vi er 100.000 ansatte i 20 land. Vi serverer mer enn seks millioner kunder hver eneste dag, la han til.

(saken fortsetter under bildet.)

<p><b>NYTT VAREMERKE:</b> De velkjente Statoil-stasjonene vil undergå navnbytte.</p>

NYTT VAREMERKE: De velkjente Statoil-stasjonene vil undergå navnbytte.

– Vi er større enn Starbucks

For å illustrere hvor stort Alimentation Couche-Tard har blitt, brukte Schram en viss amerikansk kaffekjede som eksempel:

– Skjønner dere hvor stort dette er?!

– Vi har flere stasjoner enn Starbucks har kaffebarer. Vi har 15.000, de har 11.000 kaffebarer. Omsetningen vår på 15 milliarder dollar, det er dobbelt så mye som dem.

SFR opplyser at stasjonene vil bli oppgradert til den nye merkevaren fra og med mai 2016.

Brian Hannasch, konsernsjef i Couche-Tards, tror det å samle flere selskaper under ett varemerke vil være positivt både for kundene og for bedriftene.

– Det å bruke ett globalt varemerke vil gjøre oss sterkere, styrke vår kultur og hjelpe oss med å gjøre dagen litt bedre for våre kunder, sier Hannasch i en pressemelding.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå