Nettbrett-salget stuper

Sjekk produktene på fremmarsj, og produktene som nå selger langt dårligere i det norske elektronikkmarkedet.

STUPER: Nettbrettsalget fikk seg en kraftig knekk i fjor, kunne Elektronikkbransjen fortelle tirsdag.
STUPER: Nettbrettsalget fikk seg en kraftig knekk i fjor, kunne Elektronikkbransjen fortelle tirsdag.

Salget av elektroniske produkter så en vekst på 1,9 prosent i 2014. Men den flate sammenlagte utviklingen skjuler noen kraftige endringer i nordmenns kjøpsvaner:

For mens PC-salget øker kraftig, synker nettbrett-salget som en sten.

Det ble klart da Stiftelsen Elektronikkbransjen presenterte tall for salget av elektronikk til nordmenn i 2014 tirsdag.

Foreningen samler 1000 medlemsbedrifter i markedet for elektroniske produkter og tjenester. 

<p><b>PRESENTERTE TALL:</b> Daglig leder Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen, her under en tidligere presentasjon.<br/></p>

PRESENTERTE TALL: Daglig leder Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen, her under en tidligere presentasjon.

– Vi har nå rundet 30 milliarder i omsetning, sa Elektronikkbransjen-sjef Jan Røsholm under presentasjonen.

Nettbrettene stuper

Tallene inkluderer salg av hodetelefoner, som ikke var med i statistikken tidligere. 

Slik er utviklingen i omsetning for ulike produkttyper, sammenlignet med 2013:

  • Lyd og bilde (inkl. foto) øker 7,6 prosent
  • Elektriske husholdningsapparater øker 4,8 prosent
  • Bærbar PC øker 29,2 prosent
  • Mobiltelefoner synker 4,8 prosent
  • Nettbrett synker 36,8 prosent


– Vi ser et markant fall i salget av nettbrett. Vi tror det er tre årsaker: Det er fryktelig mange som allerede har ett eller to nettbrett i hjemmet. Mobiltelefonskjermene blir stadig større, og vi bærbare PC-ene har slått tilbake med nye formfaktorer, sier Marte Ottermo i Elektronikkbransjen.

Bluray ferdig?

Salget av TVer synker også, om enn mer forsiktig. Imens er fallet i salget av Bluray-spillere krafig, med over 40 prosent målt fra 2013.

- Det har å gjøre med de nye strømmetjenestene, sier Ottermo, som blant annet nevner den økende populariteten til Netflix i Norge.

Mer kamera-fall

I kameramarkedet er det få lyspunkter å spore for produsenter som Nikon og Canon.

Omsetningen av speilreflekskameraer falt 37 prosent. Salget av objektiver falt tilsvarende, ned 32 prosent i omsetning. For kompaktkameraer var fallet nærmere 50 prosent.

Minst ille står det til for de nye kompakte hybridkameraer som kombinerer stor bildebrikke med høy billedkvalitet, og kompakt størrelse uten fysisk speilmekanisme. Her var fallet i omsetningen på under to prosent.
Ny nettbrett-kurs begynte i fjor

De siste årene har PC-salget stupt som en sten. De nye «fjøla», med Apples iPad i spissen, ble utpekt som fremtidens datamaskin for folk flest, foruten smarttelefonene som alltid er med oss.

Men nyere tall tyder på at utviklingen ikke er så klar. I fjor høst kunne E24 fortelle at PC-en slett ikke var døende: Hos nettbutikken Komplett steg faktisk PC-salget med 20 prosent i tredje kvartal 2014, mens nettbrett-salget falt fem prosent i samme periode.

Stiftelsen Elektronikkbransjen bekreftet at flere medlemsbedrifter hadde lignende tall, mens Elkjøp fortalte E24 at iPad-salget har «dalt litt» etter en spinnvill salgsøkning på 900 prosent de foregående årene.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå