– Vi burde møte Uber med åpenhet

Byrådsleder Stian Berger Røsland i Oslo sier at han i utgangspunktet er skeptisk til å møte nyskapning med forbud.

<p><b>ÅPEN:</b> Byrådsleder Stian Berger Røsland sier at man må være åpen for nyskapning.</p>

ÅPEN: Byrådsleder Stian Berger Røsland sier at man må være åpen for nyskapning.

Onsdag ble det kjent at den omstridte taxi-utfordreren Uber lanseres i Oslo. De begynner med en eksklusiv sjåførtjeneste, som er i samarbeid med etablerte selskaper, og et prøveprosjekt, som er uten myndighetenes godkjenning.

Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet sier til E24 at å kjøre uten løyve er ulovlig.

– Lovverket er klart. Skal du drive med betalt transport, så skal du ha løyve. Det må Uber forholde seg til. Om du tar penger for persontransport, og ikke har løyve, er det ulovlig, sier Hoksrud til E24.

Det er Oslo kommune som har ansvaret for kontrollen av taxinæringen i Oslo.

Og kommunen er langt mer positiv til Uber enn det statssekretæren er.

Nyskapning

Byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland (H) sier at det vil bli spennende å se hvordan Uber stiller seg opp mot dagens lovgivning i Norge.

 – Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å møte nyskapning med forbud. Noen finner på nye, smarte løsninger som erstatter de gamle. Dette er det fantastiske med markedsøkonomien. Kanskje er Uber, Haxi og de andre tjenestene en slik nyskapning, sier Berger Røsland til E24. 

Han sier at man burde spørre seg om hvordan man kan bruke denne typen nyskapning.

– Det er alltid krevende, ikke minst for dem som rammes. Digitalkameraene var uheldig for Kodak, men det er ikke sikkert det var uheldig for forbrukerne, sier Røsland og legger til at taxinæringen i sin tid også tok livet av hestedrosjene.

Anmeldt etter 10 timer

Samtidig som Uber-appen ble lansert i Norge, ble den også introdusert i Danmark.

Der tok det kun få timer før danske myndigheter gikk til de skritt å anmelde appen til politiet.

«Ut fra det foreliggende materialet mener vi at Uber bryter persontransportloven, det gjelder både deres limousineservice og samkjøringsordningen Uber Pop», sier Mads Gundelund Gerlach i Trafikstyrelsen til Børsen.dk.

Moderne taxi-krig

Ubers Oslo-inntreden kommer etter lang tids debatt om fremtiden for taxinæringen. Det arbeides både blant interesseorganisasjoner, men også i Samferdselsdepartementet med å finne ut av hvordan veien blir videre. De fleste er enige om at det trengs et nytt lovverk som også tar stilling til de nye appene.

Flere apper med likhetstrekk med Uber, som Haxi, har allerede etablert seg i Norge. Drosjenæringen i Norge har levert inn to anmeldelser knyttet til tjenesten, men ingen av sakene har ført til dom ennå.

Samtidig viser drosjenæringens egne tall at de kjører stadig færre, men dyrere turer.



Diskusjoner

Stian Berger Røsland tror at det i tiden som kommer vil fortsette å komme mange spennende diskusjoner om taxiutfordrerne.

– Blant annet i løyvemyndigheten, kanskje til og med i domstoler, sier Berger Røsland.

Uber tok for en tid tilbake kontakt med Bymiljøetaten i Oslo kommune.

– Vi fikk en henvendelse fra dem, der vi svarte at ut fra den grovt skisserte modellen de sendte, så kan konseptet trolig ikke gjennomføres innenfor gjeldende lovgivning, sier Alise Davidsen, kommunikasjonsdirektør i Bymiljøetaten.

– For rundt en og en halv måned siden ba vi selskapet redegjøre nærmere om hva de ønsket å gjøre i Oslo, men vi har ikke ennå fått svar, sier Davidsen.

Åpen for innovasjon

I en pressemelding sier Jo Bertram, regionsjef for Uber, at de er glade for å kunne lansere i Oslo.

– Nordmenn er kjent for å være fremtidsrettet og åpne for innovasjon. Derfor gleder vi oss til å introdusere Uber for dem, sier Jo Bertram, Regional General Manager for Uber.

Han peker på at appen har vært vellykket i Sverige.

– Vi håper vi kan bygge videre på denne suksessen i hele Norden.

Det er to tjenester som lanseres i Norge:

Uber Black Selskapet ønsker via den omstridte appen å sette kunder i kontakt med profesjonelle sjåfører som kan kjøre dem dit de ønsker i luksusbiler.

I denne tjenesten samarbeider de med selskaper som allerede er etablert i Oslo.

UberPop Et pilotprosjekt, som er uten løyve eller godkjennelse fra myndighetene.

Krangler med Haxi

I Norge har selskapet Haxi ikke blitt godt mottatt av taxinæringen, som allerede har anmeldt to sjåfører som er knyttet til tjenesten og beskyldt selskapet for pirattaxivirksomhet.

E24 har flere ganger tidligere skrevet om den omstridte appen Haxi, som enkelt sagt går ut på å knytte kontakt mellom folk som skal ut og kjøre, og folk som har behov for skyss.

Haxi beskriver tjenesten sin som spontan samkjøring og kompiskjøring.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå