Enda en bensinprisrekord fra Circle K: Historisk sett er bensin grisebillig

Denne uken satte bensinprisen nok en rekord, etter en sommer hvor den har nådd stadig nye høyder. Men det er kun på papiret.


<p><b>DYRT</b>: Circle Ks veiledende bensinpris har aldri vært høyere, men hvis man måler den opp mot nordmenns inntekt var drivstoffprisene mye drøyere på 50-tallet, her representert ved en Caltex-bensinpumpe ved Bogstad camping i 1959.</p>

DYRT: Circle Ks veiledende bensinpris har aldri vært høyere, men hvis man måler den opp mot nordmenns inntekt var drivstoffprisene mye drøyere på 50-tallet, her representert ved en Caltex-bensinpumpe ved Bogstad camping i 1959.

Denne uken satte Circle K opp sin veiledende bensinpris til 16,88 kroner literen.

Det er kun to øre literen over den veiledende prisen uken før, men likevel enda en rekord i rekken denne sommeren.

Bensinkjeden har jekket opp prisen til nye rekorder hele fire ganger siden mai, og årsaken er at innkjøpsprisene for bensin og diesel har steget i det internasjonale drivstoffmarkedet.

Konkurrenten Yx har samme veiledende pris som Circle K. Finske St1, som eier Shell-stasjonene, oppgir ingen veiledende pris for privatkunder, men for bedriftskunder er veiledende pris på Shell-stasjonene på 16,75 kroner literen.

Har du bilder av din lokale bensinpris? Send gjerne inn til E24 på tips@e24.no.

Var dyrere før

Justert for norske lønninger er dagens drivstoffpriser likevel ikke spesielt høye, påpeker økonomiprofessor Ola Honningdal Grytten ved NHH.

– Sett ut fra inntektsutviklingen er jo ikke prisen så høy, og det samme gjelder ut fra inntektene nordmenn har i forhold til innbyggerne i mange andre land, sier Grytten.

I E24 i 2012 gikk gjennom veiledende bensinpriser fra 1930 og frem til da, satt opp mot den nominelle prisveksten. Da ble det klart at vi aldri har brukt mindre andel av lønnen på bensin.

Det året bensin tok størst del av inntekten var under 2. verdenskrig, nærmere bestemt i 1942, med 27,69 prosent.

Det er ikke så overraskende, da det var unntakstilstand og streng rasjonering. I fredstid er 1950 det året da bensinen tok mest av lønna. Den gang kostet 1.000 liter bensin 12,46 prosent av en gjennomsnittlig årslønn.

Siden 50-tallet har lønnsveksten vært høyere enn prisstigningen på bensin. I 1960 trengte man 7,07 prosent av snittlønnen for å kjøpe tusen liter bensin.

I 1970 hadde dette sunket til 4,06 prosent. Siden da har drivstoffutgiftenes andel av nordmenns lønn ligget temmelig stabilt på rundt tre prosent frem til 2007. Da dippet andelen under tre prosent.

– Kommer veldig bra ut i dag

Ifølge Statistisk sentralbyrå var den gjennomsnittlige nominelle lønnen i 2017 på 418.700 kroner. Tusen liter bensin ville dermed med Circle Ks veiledende bensinpriser ha utgjort 4,03 prosent av lønnen – noe som ganske langt unna rekordåret 1950.

– Hvis du tar bensinpris i forhold til inntekt, så kommer man aldeles ikke dårlig ut i Europa. Tar du den i forhold til inntekt i 1980 og i 2018, så kommer den veldig bra ut i dag, sier Grytten.

– I tillegg har du jo det at bilene er mye mer bensineffektive i dag enn før.

Samtidig er oljeprisen historisk sett ikke på sitt høyeste nivå, påpeker professoren.

– Sånn sett har vi ikke så mye å klage over. Det er så klart et høyt avgiftsnivå, men heller ikke det er noe nytt, og heller ikke spesielt for Norge, sier Grytten.

– Påvirker ikke våre volumer

Forrige gang Circle K satte opp den veiledende bensinprisen til nytt rekordnivå trodde ikke selskapets informasjonssjef Pål Heldaas at nordmenn ville parkere bilene sine.

– Foreløpig er vi ikke i nærheten av nivåer som vil påvirke nordmenns kjørevaner, sa Heldaas til E24 den 30. juli.

– Vi fyller rundt tusen liter i året i snitt, og da er en krone ekstra på prisen rundt tusen kroner i året. Så dette påvirker ikke våre volumer nevneverdig, i hvert fall ikke i Skandinavia. Noen andre markeder påvirkes sterkere, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå