Boligkjøpere varsler Protector-protest foran Stortinget

Boligkjøpere varsler protest mot det de mener er en kynisk strategi fra Protector. Eierskifteforsikringsselskapet tilbakeviser anklagene og mener mange har for urealistiske krav.


<p><b>HARD KRITIKK:</b> De aller fleste boligselgere som velger å forsikre seg mot boligkjøpernes klaging, har Protector i ryggen. Nå får forsikringsselskapet ramsalt kritikk for måten de møter misfornøyde kjøpere.<br/></p>

HARD KRITIKK: De aller fleste boligselgere som velger å forsikre seg mot boligkjøpernes klaging, har Protector i ryggen. Nå får forsikringsselskapet ramsalt kritikk for måten de møter misfornøyde kjøpere.

– Protector kjører en strategi hvor de alltid gir avslag. Hvis man tar saken videre i rettssystemet, kommer de med et veldig lavt tilbud. De trenerer sakene, og vi har eksempler på at deres sakskyndige forklarer seg uriktig i retten, sier Anette Bull til E24.

Hun er én av fire initiativtagere til en protestaksjon mot det mye kritiserte eierskifteforsikringsselskapet Protector. Protesten er planlagt avholdt foran Stortinget lørdag 21. november.

 <p><b>GASSMASKE:</b> Anette Bull sier hun måtte gå med denne når hun oppholdte seg i tomannsboligen hun kjøpte, som skal ha vært helseskadelig å oppholde seg i.</p>

GASSMASKE: Anette Bull sier hun måtte gå med denne når hun oppholdte seg i tomannsboligen hun kjøpte, som skal ha vært helseskadelig å oppholde seg i.

De fire er medlem av Facebook-gruppen «STOPP boligsvindel», som i skrivende stund har 2.164 medlemmer.

Gruppen samler misfornøyde boligkjøpere som deler erfaringer og gir råd, «slik at vi står sterkere i kampen mot eierskifteforsikringsselskapene».

Beskyldes for «klagevegg»

Protector er Norges desidert største eierskifteforsikringsselskap med rundt 4.500 behandlede saker årlig.

I praksis har selskapet monopol på boligselgere som vil være sikret advokathjelp dersom boligkjøpere klager. Svært mange gjør nettopp det – som E24 tidligere har skrevet, ender så mye som ett av fire boligkjøp i krangel.

Tirsdag denne uken var Bull og de andre initiativtagerne i møte med Anders Werp i justiskomiteen.

– Vi tok opp lovverket og hvordan dette eierskifteselskapet driver. Vi fikk bekreftet at de var kjent med henvendelser om Protector, sier Bull.

Avviser kritikken: – Mange urealistiske krav

Selv mener Protector mange har urealistiske forventninger, både til ansvaret som kan pålegges boligselgere etter loven, og til hva man kan kreve i erstatning.

– Vi opplever og kan dokumentere at mange boligselgere utsettes for til dels svært høye krav som det ikke er rettslig grunnlag for. Dette gjenspeiles også i domsresultatene, skriver eierskiftedirektør Merete Christensen Bernau i en e-post til E24, og legger til:

– Kun et fåtall ender med medhold til kjøper.

I sakene hvor kjøperne vinner, får de kun 30 prosent av beløpet de krevde i saker som ender i dom.

Bernau mener dette bekrefter at kravene ofte er urealistiske i forhold til selgers ansvar.

Hun avviser også at Protector trenerer saker, og viser til at 80 prosent av innmeldte skader blir besvart innen 10 dager, ifølge Protectors interne statistikk. 

– Spekulerer i at folk ikke orker

Protector har i en årerekke vært omstridt. Boligkjøpere har hevdet at de møter en «vegg» hvor klager over feil og mangler avvises blankt, uten reell behandling.

Selskapet beskyldes også for urimelig lave oppgjørstilbud i tilfellene hvor saker ikke avvises, slik E24 og Dine Penger flere ganger har omtalt.

 <p>Merete Christensen Bernau, eierskifte-direktør i Protector</p>

Merete Christensen Bernau, eierskifte-direktør i Protector

For to år siden skrev vi om Kristoffer Deinoff, som ble tilbudt 19.000 kroner av Protector for å utbedre alvorlige mangler på badet – som selger feilaktig hevdet var gjort etter våtromsnormen.

Han tok saken til tingretten og fikk tilkjent 260.000 kroner.

Anette Bull hevder hun og de andre bak protesten sitter på hundrevis av saker med dokumentasjon på at slike metoder går igjen.

– Strategien deres er å spekulere i at folk ikke orker å ta sakene til rettsapparatet. Det er en kynisk strategi. En rekke familier har bukket under for dette systemet, sier Bull.

Hun viser til at utbedringskostnader for boligfeil kan komme opp i flere millioner kroner.

Synkende garasje og E.coli-vann

Det kan Turid Heidi Dammam skriver under på. Hun er en av de andre tre initiativtagerne bak Protector-aksjonen.

E24 har tidligere omtalt hennes kjøp av «eiendommen fra helvete»: En enebolig til 3,7 millioner med vegger uten isolasjon, inngangsparti som må rives, og en garasje som synker i en myr – foruten E. coli i drikkevannet.

Samlet pris for nødvendige utbedringer ble anslått til 2,8 millioner. Protectors tilbud lød på 345.000 kroner.

– Gjør ikke Protector bare jobben sin når de kjemper på boligselgernes side?

– Ikke når de skjermer svindel. Vi har for eksempel med en som kjøpte et hus med enorme feil og mangler. Da han klagde til Protector, fikk han blankt avslag, med påstand om at selger ikke var kjent med manglene. Men senere kom det frem at selger faktisk hadde fått brev av kommunen med pålegg om rette forholdene, fordi de gjorde det ulovlig å oppholde seg der.

– Enkeltsakene ikke representative

Protector-sjefen reagerer på svindel-karakteristikken.

– Det fremstilles, eller gis det inntrykk av, at de fleste boligselgere er svindlere, og at selskapet forsvarer disse. Dette kan vi ikke slutte oss til.

Bernau sier hun har forståelse for at de får kritikk fra misfornøyde boligkjøpere, men mener samtidig at media gir disse uforholdsmessig mye spalteplass.

– Kritikken kommer oftest fra dem som ha vært involvert i enkeltsaker, og er på ingen måte representativt for boligsalgssituasjonen. Vi har forståelse for at den enkelte som dessverre opplever at kjøpet ikke svarer til forventningene, er i en vanskelig situasjon, skriver Bernau og snur mynten:

– Dette gjelder også for de fleste boligselgere. Disse opplever også dette som en tung situasjon. Vi har like mange boligselgere som boligkjøpere, og det er de samme personene som i det ene salget er selger, og i det andre er kjøper.

Påstår takstmann-samrøre

Anette Bull har selv vært i strid med Protector, etter å ha kjøpt «katta i sekken» da hun ble eier av en seksjon i tomannsbolig. Etter å ha flyttet inn i boligen bestilte hun en rapport fra en boligfagkyndig.

– Den konkluderte med at hele tomannsboligen er ubeboelig og vil koste fire millioner å fikse for de to seksjonene, sier Bull, som fremholder at hun måtte ha på seg gassmaske når hun oppholdt seg i boligen sin.

Protector avviste først kravet, men kom deretter med tilbud på 115.000 kroner for hennes seksjon, som de senere økte til 300.000, ifølge Bull.

Saken havnet i Larvik tingrett.

– Takstmannen vår snudde da helt, og mente plutselig feil og mangler kun utgjorde 1,6 millioner. Vi fikk vite at vedkommende hadde gjort en mengde oppdrag for Protector, og en ny vurdering fastslo igjen at manglene beløp seg til fire millioner, hevder Bull.

Bernau i Protector har fått fremlagt påstandene, som hun kommenterer slik:

– Påstandene ble endret underveis, senest under selve hovedforhandlingen. Saken har vært under konstant utvikling, det er stadig nye bevis som legges frem. Vi la til slutt ned påstand om frifinnelse mot å betale henholdsvis 300.000 og 800.000 for de to enhetene. Seksjon 1 fikk cirka 380.000. Seksjon 2 fikk 1,2 mill. Totalt krevde de cirka 3,8 mill.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå