Slik kan Eiendomsmeglerguiden bli bedre

Å være guide i eiendomsmeglerjungelen krever grundighet og god oversikt.


<p><b>FINN EN Å STOLE PÅ:</b> Det å velge eiendomsmegler er litt som å velge tannlege eller snekker.</p>

FINN EN Å STOLE PÅ: Det å velge eiendomsmegler er litt som å velge tannlege eller snekker.


Det å velge eiendomsmegler er litt som å velge tannlege eller snekker. Du kjøper en profesjonell tjeneste som krever høy kompetanse. Det gjelder å finne en person å stole på.

Men dette kan være vanskelig. For man skal lete etter den riktige megleren. Ikke kontoret hun eller han jobber på.

Da kan det være godt å ha en guide som veileder forbrukerne. Men for at guiden skal hjelpe folk å ta riktige valg, er det etter min mening noen kriterier som må innfris:

1. Skap oversikt

En slik guide må både kunne gi deg som forbruker oversikt. Derfor må du kunne få se alle eiendomsmeglerne som er i guiden for det området du er interessert i.

Guiden kan gjerne komme med anbefalinger, men du må kunne få oversikten.

2. Forbrukeren må ha styringen

Du som forbruker må selv kunne sortere listene etter hvilke kriterier som er viktige for deg.

3. Vis lokalkunnskapen

Salg av bolig handler mye om lokal kunnskap. Dette er viktig både for å kunne veilede deg som selger om hvordan prisen skal settes og salget gjennomføres.

Det er også viktig når eiendomsmegleren skal snakke med potensielle kjøpere - hun eller han må kunne fortelle godt om lokalområdet, hvor de gode butikkene er, hvilken skolekrets man er i og så videre.

I en oversikt over eiendomsmeglere bør du altså enkelt kunne se om eiendomsmegleren har solgt mange boliger på ditt postnummer eller i din kommune.

4. Gi relevante anbefalinger

Det er godt å kunne lese referanser fra andre som har brukt samme eiendomsmegler. Det er selvsagt at de som legger inn anbefalinger er de som har brukt eiendomsmegleren.

Men anbefalingene som gis må være relevante, både i innhold og i utvalg. Det vil si at teksten må være mer enn bare "skikkelig bra", men kanskje si noe mer om at eiendomsmegleren for eksempel var "tilgjengelig hele tiden".

Fordi lokalkunnskap er viktig, er det fornuftig at du får se anbefalinger fra de som har solgt bolig i ditt område.

Dessuten bør anbefalingene vektes, slik at nyere anbefalinger er viktigere enn eldre.

5. Bruk gode karakterskalaer

For å skape oversikt bruker man ofte karakterer. Utfordringen er å finne riktig skala, og kunne presentere karakterene på en god måte. Her gjelder det at de som har laget guiden stiller riktige spørsmål. En guide der alle får nesten topp-karakter er ikke så mye verdt.

En mulighet er at forbrukeren setter ulike underkarakterer om for eksempel tilgjengelighet, tillit og selgerkunnskap. Deretter danner disse underkarakterene danne grunnlag for en totalkarakter.

Et viktig moment her er også at de fleste som får mer enn meglers prisantydning er ganske fornøyd med megleren (så lenge den har tatt telefonen når man har ringt). De som sliter med å få solgt er ofte mer misfornøyd. Men er de misfornøyde med eiendomsmegleren, eller med markedet?

En illustrasjon: Den eiendomsmegleren som i da klarer å selge på prisantydning i Stavangers meget trege marked er kanskje en bedre megler enn den som klarer å selge 100.000 kroner over prisantydning i Oslo. Boligtype vil også her spille inn.

6. Bruk objektive kriterier

I og med at subjektive anbefalinger kan være vanskelige å tolke, er det nyttig i en guide å enkelt kunne se en del objektive kriterier. For eksempel hvor lenge eiendomsmegleren har vært i bransjen, hvor mange boliger hun eller han selger i året mm.

7. Ha transparens

Hvis guiden kommer med anbefalinger til deg, må du kunne få vite hvorfor nettopp disse er anbefalt. Er det fordi de har god lokalkunnskap, solgt mye i området, er godt likt, eller er anbefalingene rett og slett plasser eiendomsmegleren har kjøpt.

Skap troverdighet og relevans!

Gode forbrukertjenester er gull verdt for forbrukere. Det hjelper til å rydde i en hverdag med mye reklame og lite oversikt. Men gode forbrukertjenester som virkelig hjelper deg som forbruker er vanskelig å lage.

Det har i det siste stormet rundt Eiendomsmeglerguiden.no. Dette er en tjeneste som bygger på en god ide, men der gjennomføringen ikke er like god.

Eiendomsmeglerguiden.no leverer ikke i dag på kriteriene jeg har satt over.

Ved å bli flinkere til å samle inn riktige data - og ikke minst å analysere og presentere dem for kunden- vil man kunne skape troverdighet og relevans for forbrukerne. Da kan det bli en god tjeneste som vil bidra til en tryggere bolighandel.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå