– Hører om meglere som gir rabatt i bytte mot positiv omtale

Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) tordner mot ny sammenligningstjeneste for eiendomsmeglere og kaller den «useriøs og villedende». Eiendomsmeglerguiden.no stiller seg uforstående til kritikken.


<p><b>REFSER:</b> Styreleder Tormod Boldvik i Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) mener Eiendomsmeglerguiden.no fremmer meglere som «spiller spillet».<br/></p>

REFSER: Styreleder Tormod Boldvik i Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) mener Eiendomsmeglerguiden.no fremmer meglere som «spiller spillet».

Med støtte fra Innovasjon Norge er Eiendomsmeglerguiden.no lansert som en uavhengig tjeneste som skal hjelpe deg å finne den beste eiendomsmegleren der du bor.

På eiersiden står blant annet Schibsted – som eier VG og E24.

Nå møter tjenesten hard kritikk fra øverste meglerhold.

– Du har fantastiske, velrenommerte meglere som for forbrukerne fremstår som totalt ubrukelige, mens helt ferske meglere plutselig fremstår som de flinkeste gutta, sier NEF-styreleder Tormod Boldvik til E24.

– Siden utgir seg for å være en god forbrukerportal, men viser ikke de beste eiendomsmeglerne. Den viser bare meglerne som er flinke til å selge seg selv og «spille spillet». Det er useriøst og villedende, sier meglertoppen.

Kritikken preller fullstendig av styreleder og talsperson for Eiendomsmeglerguiden, Geir Morten Nilsen.

– Rangering på Eiendomsmeglerguiden.no baserer seg både på salgshistorikk og tilbakemeldinger. Med denne algoritmen får vi frem meglere med gode tilbakemeldinger og god lokal kjennskap, fremholder han i en e-post til E24.

– Ga rabatt i bytte mot positiv omtale

Eiendomsmeglerguiden lar deg blant annet søke etter postnummer for å finne «anbefalte eiendomsmeglere i ditt lokalområde».

Meglerne rangeres etter gjennomsnittsscore fra kundevurderinger, i tillegg til salgshistorikk. De høyest rangerte har tett opptil fem av fem mulige poeng. Alle som har benyttet seg av en megler, kan legge igjen vurdering.

Boldvik presiserer at han synes ideen er god, men mener gjennomføringen er uforsvarlig.

Han sier utvalget i praksis blir nøye regissert: Kunder megleren vet har vært fornøyde med boligsalget, blir kontaktet med oppfordringer om å rangere – mens man hopper glatt over kundene som har gitt uttrykk for at de er mindre fornøyde.

Og jakten på høy snittscore, og dermed topptreff i Eiendomsmeglerguiden, skal ha gått i hodet på enkelte:

– Vi har fått tilbakemeldinger på at noen eiendomsmeglere har tilbudt rabatt på sine tjenester i bytte mot positiv omtale. Vi har ikke klart å verifisere disse tipsene, men de vekker bekymring, sier Boldvik.

 <p><b>FORSVARER TJENESTEN:</b> Styreleder og talsperson Geir Morten Nilsen mener de har gode kontrollrutiner for å hindre juks i meglerrangeringene.</p>

FORSVARER TJENESTEN: Styreleder og talsperson Geir Morten Nilsen mener de har gode kontrollrutiner for å hindre juks i meglerrangeringene.

Reagerte på meglersøk

Han sier han selv reagerte da han forsøkte å søke etter de mest anbefalte eiendomsmeglere på sitt eget postnummer i Drammen, hvor han selv har mange års erfaring som megler.

– Jeg er relativt opplyst i dette markedet. Men halvparten at de topprangerte meglerne hadde jeg aldri hørt om.

– Hva tyder det på?

– At de er ferske i meglerjobben, men har vært gode på profilbygging. Én av dem hadde fått sin score basert på 27 tilbakemeldinger. Men da jeg sjekket nærmere, viste det seg at meglerkontoret der han jobbet kun hadde solgt én bolig i området.

– Sier du at vurderingene var falske? 

– Det kan jeg ikke si. Det er mulig at tilbakemeldingene kommer fra tidligere salg i andre områder. Men uansett blir det feil at megleren da ender som toppvalg i området jeg søker på, svarer Boldvik.

– Kontrollerer alle vurderinger

Nilsen i Eiendomsmeglerguiden ønsket ikke å stille til intervju, men har fått fremlagt meglertoppens kritikk og påstander på e-post.

– Vi kontrollerer alle vurderinger som kommer inn, og at disse skal være knyttet til reelle boligsalg, svarer han.

– Mange meglere har oppfordret sine kunder om å vurdere dem, og da er det naturlig at mange er positive. Samtidig er det mange som kommer inn helt på eget initiativ og legger inn vurderinger.

Eiendomsmeglerguiden skal allerede ha blitt populær. E24 får opplyst at tjenesten har rundt 30.000 unike besøk i uken. Per nå er det lagt inn mer enn 20.000 vurderinger, hvor om lag halvparten stiller som referanse.

– Det vil si at forbrukeren selv kan kontakte denne referansen. Flere tusen har også knyttet vurderingen opp mot sin Facebook-profil, opplyser Nilsen.

Han mener de har gode systemer på plass for å sikre at vurderinger er ekte.

Tirsdag skriver også Dagens Næringsliv at Privatmeglerens daglige leder Grethe W. Meier har sendt en formell klage til Forbrukerombudet om tjenesten.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå