Tesla-sjefen til Norge: - Dere kan vise vei i verden

Tesla-sjefen ber norske politikere holde seg unna elbil-avgiftene de neste årene.

<p><b>EN GAMMEL KJENNING:</b> Tesla-sjef Elon Musk traff Bellonas Frederic Hauge søndag før oljemessen sparkes i gang. Hauge viste frem Bellonas gamle Tesla Roadster.</p>

EN GAMMEL KJENNING: Tesla-sjef Elon Musk traff Bellonas Frederic Hauge søndag før oljemessen sparkes i gang. Hauge viste frem Bellonas gamle Tesla Roadster.

STAVANGER (VG/E24): Tesla-sjef Elon Musk (43) takker Norge for å ta en ledende rolle i verden for å få fortgang i utbredelsen av el-biler. Han ber de vente med å redusere elbil-godene til vanlige folk kan få nyte godt av dem.

- Jeg ønsker å konsultere med norsk myndigheter fordi de har en gyllen mulighet til å gå foran og vise vei for at elbiler skal overta for mer forurensende bensin og diesel-biler, sier Musk, som er i Stavanger i forbindelse med oljemessen ONS som åpner i morgen.

- Norge er allerede en elbil-pionér. Det skyldes at dere har politikere som har lagd incentiver og avgiftsordninger som gjør det attraktivt å kjøpe elbil. Jeg håper norske myndigheter fortsetter med det og viser verden at det gjennom aktiv politikk går an å bedre miljøet, ved at ordinære biler byttes ut med elbiler.

Vi sitter på et møterom i Clarion Hotel Energy i Stavanger.

Skjorte, åpen krave. Avslappet, men engasjert.

- Look to Norway

- Dere kan havne i en situasjon der dere viser vei, og andre land kan se at det faktisk nytter. Look to Norway; der klarte de det. Der er flertallet av biler nå elbiler. Det er absolutt et sannsynlig scenario som oljenasjonen Norge bør benytte og bidra til.

- Norske myndigheter må videreføre de gode ordningene for el-biler?

- Ja, det blir litt rart hvis de har så gode ordninger for folk som har råd til å kjøpe en Tesla S-model, mens de fjerner det når vanlige folk får råd anledning til å kjøpe en moderne elbil om tre år.

- Langt frem

På spørsmålet om når elbilen vinner markedet, svarer Musk at den kan vinne det hvis fordelene beholdes i noen år til.

- Jeg tror elbilfordelene i hvert fall bør videreføres i syv år, kanskje opp mot ti år. Da vil et flertall av bilene være elbil i Norge, hvis dere fortsetter dagens avgiftsregime. Det er imponerende at 12-15 prosent av alle bilene som selges i Norge nå, er elbiler. Det er det ingen andre land som kan vise til. Dere er best. Men det er langt frem. Selv om elbil-salget er kraftfullt, utgjør elbilene bare rundt en prosent av bilparken i Norge.

- Det viktigste på kort sikt er at ikke incentivene forsvinner, og her i Norge kan det skje om rundt 18 måneder, slik situasjonen er nå. Det kan ramme elbilene hardt, sier Musk.

- Fra det jeg forstår så er det en diskusjon om å sakte trappe ned insentivene, og det går fint, legger han til.

Tesla-sjefen mener likevel ikke at incentivene vil måtte være der i overskuelig fremtid.

- Hvis incentivene tar slutt om ti år vil det være greit.

- Er det hva elbilen trenger?

- Ja, det ville vært til stor hjelp, sier Musk og poengterer at elbiler ikke har milliarder av dollar investert i seg med en bransje som har et forsprang på 150 år.

- Tusenvis av milliarder har blitt brukt på å raffinere bensinbilen. Det er som det er en stor skog av bensinbiler og en liten spire av elbiler, sier Musk for å illustrere situasjonen:

- Elbilen må pleies frem til den kan stå på sine egne ben.

- Du kan anklages for å ha din egen agenda: Du vil ha lavere avgifter slik at du får solgt flere biler og tjene mer penger?

- Jeg ser den, men det er altså slik at vi reinvesterer pengene vi tjener på Model S, slik at vi kan bygge en folkebil som skal bidra til at vi får ett massemarked for elbiler.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå