Slik tjener Facebook på informasjonen din

Mandag kveld kan norske brukere få beskjed fra Facebook om at deres opplysninger er blitt misbrukt. Dette kan dine private opplysninger brukes til.


<p><b>FÅR MASSIV KRITIKK:</b> Facebook er i hardt vær etter at det har kommet frem at Facebook-informasjon som omfatter 87 millioner brukere har havnet på avveie hos analyseselskapet Cambridge Analytica.</p>

FÅR MASSIV KRITIKK: Facebook er i hardt vær etter at det har kommet frem at Facebook-informasjon som omfatter 87 millioner brukere har havnet på avveie hos analyseselskapet Cambridge Analytica.

Mandag er dagen hvor Facebook-brukere verden over skal få beskjed om de er rammet av den såkalte Cambridge Analytica-skandalen.

Trolig vil beskjeden dukke opp på Facebook-siden til den enkelte i form av en melding, og ifølge BBC vil norske brukere motta denne fra klokken 18 norsk tid mandag. Eksakt hva meldingen egentlig vil inneholde, er imidlertid usikkert, men teknologidirektør Mike Schroepfer har lagt ut skjermdumpene som er avbildet lengre ned i denne saken.

Teknologidirektøren skriver at de ikke er sikker på hvor mange som faktisk er rammet i saken, men at de tror antallet er på om lag 87 millioner profiler.

Direktør for internett og nye medier Torgeir Waterhouse i IKT-Norge tror Facebook vil være så konkret de bare kan med informasjon i meldingen.

–  Men Facebook må også vurdere hvor mye de skal dele opp mot at brukerne faktisk skal forstå innholdet i det de skriver, poengterer han.

Det er foreløpig usikkert hvilke tredjepartsutviklere som kan ha brukt opplysninger fra Facebook og til hva, men det vi vet er at opplysninger fra Facebook-brukere er blitt brukt til å danne en mest mulig komplett profil av folk, for at tredjepartsselskaper skal få mest mulig igjen for ressursene de bruker mot dem.

– Analyseselskapene samler inn data og lever av å selge data. Jo mer spesifikke opplysninger de har om en person, jo mer sannsynlig er det å treffe vedkommende med et budskap, forklarer Waterhouse.

 <p>Dette er en forhåndsvisning av meldingene som vil dukke opp i Facebook i kveld.</p>

Dette er en forhåndsvisning av meldingene som vil dukke opp i Facebook i kveld.

Tar betalt i informasjon

Seniorrådgiver Vidar Sandland i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) forklarer at det er brukerne av Facebook som er produktet:

– Det er takket være alle som gir bort informasjon om seg at Facebook gjør det så bra. De tar ikke betalt i kroner, men i informasjon, sier han.

Sandland råder folk til å være bevisst på hva du liker, legger ut og leser via Facebook.
– At det du skriver blir lagret, begynner folk å skjønne nå. Men brukermønsteret er like viktig.

Den verdifulle informasjonen er ikke bare fra det du skriver i innlegg eller bildene du legger ut, men Facebook overvåker også hvilke artikler du leser, hvilke du bruker mye tid på, hvor ofte du er inne på hvilke sider.

– Jeg pleier å si at Facebook vet mer om deg enn du selv gjør. Om du er usikker på legningen din, så vet nok Facebook hva den egentlig er. De har algoritmer som analyserer og konkluderer før du vet det, sier Sandland.

– Alt analyseres og settes sammen, og de lager en profil på deg. Facebook kan for eksempel plukke opp at du er på utkikk etter en ny bil, og da vil en bilprodusent betale mye for å kunne treffe akkurat deg med en annonse, sier han.

Vær obs på spørsmål

Informasjonen fra Facebook kan også brukes i politiske kampanjer.

– De kan finne grupper som er lettere å påvirke enn andre. Ut fra brukermønsteret kan de blant annet se hvem som er interessert i hvilke saker. Om du er veldig opptatt av dyrevern, kan for eksempel et parti sende deg masse politisk propaganda om dyrevern. Slik får du inntrykk av at det er en stor og viktig sak for partiet, mens det egentlig er en veldig liten sak i realiteten. Så lenge jeg vet hva dine interesser er, så kan jeg bruke dem til å spille på dine følelser, og da kanskje også få deg til å endre partiet du vil stemme på, sier Sandland.

Det som var spesielt med Cambridge Analytica var at de også fikk Facebook-brukerne til å svare på spørsmål.
– Det er veldig mange apper nå, og i noen av appene får du et morsomt ikon på Facebook-siden din mot å svare på noen spørsmål, og du glemmer hvilken informasjon du ga. Om en app stiller deg flere spørsmål burde alle alarmklokker ringe, sier Sandland.

– Du må hele tiden være bevisst på informasjonen du gir bort, det er ikke sikkert det gjør noe å svare på det ene spørsmålet, eller laste opp et bilde som de redigerer for deg, men du må hele tiden tenke over hva du gir fra deg, råder Sandland.

– En vekker

Waterhouse mener det som er viktig for Facebook-brukere nå først og fremst er å tenke fremover.

– Den konkrete metoden Cambridge Analytica brukte, kan ikke brukes igjen. Facebook har strammet inn på sitt regelverk, og analyseselskapet har lovt at de har slettet alle data. Nå handler det om hvordan du selv kan påvirke data fremover, hva du deler og hvilke apper du gir tilgang til, sier han.

– Denne saken bør være en vekker for alle. Og så bør man huske på at Cambridge Analytica har brutt en avtale. De har brukt data på andre måter enn de har fått tillatelse til å bruke.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå