Vedtar inkasso-stans for nytt pornokrav-selskap

Inkassoselskap med koblinger til Oslo Creditservice har begått alvorlige lovbrudd og krevd inn «betydelig» mer i salær enn de skal, ifølge Finanstilsynet.


<p><b>VEDTAR INKASSO-NEKT:</b> Finanstilsynet stoler ikke på at Norkreditt vil følge loven om de får fortsette med inkassovirksomhet.</p>

VEDTAR INKASSO-NEKT: Finanstilsynet stoler ikke på at Norkreditt vil følge loven om de får fortsette med inkassovirksomhet.

Norkreditt fikk sin inkassobevilling i 2013, og har siden vært omstridt for sine innkrevingsmetoder.

Nå varsler Finanstilsynet kroken på døren:

– Vi finner det ikke tilrådelig at denne virksomheten fortsetter i lys av de funnene vi har gjort, sier Anne Merethe Bellamy, direktør for markedstilsyn i Finanstilsynet, til E24.

– Det er avdekket alvorlige regelbrudd knyttet til behandling av kravene og sammenblanding av klient- og driftsmidler, fortsetter hun.

Tilsynet har nå sendt selskapet et vedtak hvor inkassobevillingen tilbakekalles.

– Vedtaket aksepteres ikke og vil bli påklaget, varsler Norkreditt-sjef Tore Sætre i en e-post til E24.

Flere Oslo Creditservice-koblinger

Norkreditt har flere koblinger til Oslo Creditservice, det utskjelte inkassoselskapet som gjennom flere år pådro seg 12.000 klager fra nordmenn for sine innkrevingsoppdrag for parkeringsbransjen og erotiske innholdstjenester:

 <p>Anne Merethe Bellamy, direktør for markedstilsyn i Finanstilsynet.</p>

Anne Merethe Bellamy, direktør for markedstilsyn i Finanstilsynet.

  • Tore Sætre er daglig leder og eneaksjonær. Han var med på å starte Oslo Creditservice, og jobbet senere der som saksbehandler.
  • Tre av åtte oppdragsgiverne Norkreditt krever inn penger for, er tidligere kunder av Oslo Creditservice.
  • Selskapet anklages dessuten av Finanstilsynet for flere av de samme ulovlige metodene.

I fjor anmeldte tilsynet Oslo Creditservice til politiet med mistanker om systematisk bedrageri, skjulte bakmenn og skatteunndragelser.

Justisdepartementet beordret full inkassostans i mars i år, etter at selskapet klagde inn tilsynets opprinnelige vedtak.

Krever penger for porno-tjenester

Norkreditt inndriver betalingskrav for det tilsynet omtaler som «underholdningstjenester» på nett og via telefon, uten at de vil gå i detaljer.

E24 kjenner imidlertid til at dette omfatter flere av de samme erotiske innholdstjenestene som Oslo Creditservice krevde inn penger for.

Disse skal blant annet være Blue Ray Media Ltd, Datematchflirt.com, Max Berg Partners Ltd, Evista Digital Media Ltd, Glenlee Investments Ltd, Norskesexfilmer.com og Pornosexfilmer.com, ifølge E24s opplysninger.

Ifølge Forbrukerrådet har flere forbrukere mottatt regninger uten å benytte seg av de erotiske tjenestene.

Finanstilsynet nøyer seg med å vise til at en svært høy andel av inkassokravene blir klaget inn, en indikasjon på at mange ikke kjenner seg igjen i kravene.

Mener klagestorm burde gitt alarm

Tilsynet mener inndrivningspraksisen har vært aggressiv og ulovlig, noe som begrunnes i flere konkrete forhold:

  • Betalingskrav som skulle ha blitt sendt samlet, ble i stedet delt opp og sendt separat til samme skyldner – noe som medførte at de ble krevd for mye i salær. Tilsynet har funnet ikke mindre enn 1927 slike tilfeller.
  • Norkreditt unnlot å sjekke at betalingskravene var rettmessige, til tross for at daglig leder Tore Sætre var kjent med at kravene ble hyppig klaget inn fra sin tid i Oslo Creditservice. Tilsynet «kan ikke se at Foretaket [ ...] kunne stole på at oppdragsgivernes rutiner var betryggende».
  • Sammenblanding av klient- og driftsmidler.
  • Utilstrekkelig risikostyring og internkontroll.

Fant tredoblet salær

Finanstilsynet mener manglende sammenslåing av krav har gjort at Norkreditt har krevd inn høye salærer lovstridig, og at norske forbrukere har måttet betale prisen.

«Forskjellen mellom faktisk avkrevd inkassosalær og det salær som skulle ha vært avkrevd dersom kravene hadde vært korrekt sammenslått, er betydelig for den enkelte skyldner», skriver tilsynet.

De viser til et konkret eksempel: En person hadde fire krav fra samme oppdragsgiver. Norkreditt holdt disse separat og tok inkassosalærer på 315, 630, 630 og 315 kroner når de inndrev pengene – totalt 1890 kroner.

Men siden sakene skulle ha blitt slått sammen, skulle det bare ha vært ett inkassosalær på 630 kroner, altså en tredel, ifølge tilsynet.

Mener de undersøkte godt nok

Norkreditt-sjefen sier de er uenige med tilsynets vurdering på «en rekke punkter».

– Blant annet når krav skal og bør slås sammen og ikke, fremholder han.

– Tilsynet viser til at du var kjent med at flere av disse kravene ble omtvistet hos Oslo Creditservice, men sier dere likevel ikke sjekket gyldigheten av dem?

– Vi deler ikke Finanstilsynets oppfatning om at vi ikke i tilstrekkelig grad har forsikret oss om at våre oppdragsgiveres rutiner har vært betryggende, svarer Sætre.

Overfor tilsynet har inkassoselskapet forklart at det enten ikke har vært mulig å etterleve regelen om at krav fra samme oppdragsgiver skal sendes samlet, eller at lovkravet ikke gjelder i tilfellene tilsynet har funnet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå