Klagehopp på telefonsalg

Brysomme telefonselgere får stadig flere nordmenn til å se rødt. I fjor økte antallet klager til Forbrukertilsynet med 35 prosent.


<p><b>BRYSOMT:</b> Stadig flere nordmenn reagerer på telefonselgere de mener går over streken.</p>

BRYSOMT: Stadig flere nordmenn reagerer på telefonselgere de mener går over streken.

Til tross for at telefonsalg allerede lå på klagetoppen, ble saksbunken hos Forbrukertilsynet enda tykkere i året som gikk:

Gjennom 2017 mottok de 1.566 ulike klager på telefonsalg. Det er en økning på 35 prosent sammenlignet med året i forveien, opplyser tilsynet til E24.

De gransker jevnlig aktører som pådrar seg klagestorm. For kun uker siden anklaget de nettmatsatsingen Godtlevert.no for telefonsalg-lovbrudd.

Og ved inngangen til 2018 henger trusselen om økonomisk straff over flere aktører.

Truer med bot og bedring

To ting skjedde nemlig ved årsskiftet: Reglene for telefonsalg ble strammet inn (se faktaboks), samtidig som Forbrukertilsynet har vært igjennom en større omlegging.

Blant endringene – som for øvrig inkluderer navnebytte fra Forbrukerombudet – er større handlingsrom for å ilegge overtredelsesgebyrer til aktører som bryter loven.

Forbrukertilsynet har altså fått hardere skyts i sin verktøykasse. Direktør Elisabeth Lier Haugseth sier de akter å bruke dem:

– Vi forventer nå at de næringsdrivende setter seg inn i de nye reglene og følger
dem. Hvis reglene ikke følges, vil vi slå ned på dette i tiden som kommer, varsler hun.

Gjenganger-sakene

Det vanligste overtrampet er at telefonselgere ringer forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg, forteller Haugseth. Dette er kun lov når forbrukerne som ringes opp allerede er kunde av den næringsdrivende.

Haugseth sier en gjenganger er telefonselgere som ringer opp forbrukere som har avsluttet sine kundeforhold, for å lokke dem til å bli kunde igjen.

Så sant du er reservert mot telefonsalg, er dette ulovlig – uavhengig om du har vært kunde hos selskapet tidligere.

Når det gjelder ulike bransjer er det strømbransjen som er verstingen målt i klageantall, ifølge Forbrukertilsynet.

– Der får vi temmelig mange klager på uønsket telefonsal, sier Lier Haugseth. 

Sendte varsel-brev

Tilsynet sendt ved årsskiftet brev til en rekke telefonsalg-aktører med orientering om de skjerpede reglene. Tilsynet sier de i brevet også «opplyser om at vi nå kan fatte vedtak med sanksjoner dersom reglene ikke følges».

– Ligger det an til flere bøter fremover?

– Når vilkårene for bruk av sanksjoner er til stede, er brudd på telefonsalgsreglene et område hvor det er aktuelt å bruke sanksjoner. Det kan dreie seg om både overtredelsesgebyr eller forbudsvedtak med tvangsmulkt, svarer Lier Haugseth.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå