Forbrukerrådet «overrasket» over DNB-dommen

– En trist dag for norske fondssparere, sier forbrukerdirektør Randi Flesland, mens DNB håper Forbrukerrådet nå velger dialog fremfor ny rettsrunde.


<p><b>TRIST:</b> Forbrukerdirektør Randi Flesland.</p>

TRIST: Forbrukerdirektør Randi Flesland.

Forbrukerrådet sier de er «overrasket» over fredagens dom fra Oslo tingrett, hvor DNB gikk seirende ut av striden om hvorvidt 180.000 fondskunder fikk det de betalte for.

– En trist dag for norske fondssparere, sier forbrukerdirektør Randi Flesland i en uttalelse.

Hun mener Oslo tingrett langt på vei gikk god for deres påstander og kritikk mot DNBs fondsforvaltning.

Den tolkningen er ikke informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB med på:

– Forbrukerrådets påstand om at DNB har lurt kundene blir fullstendig tilbakevist, sier Westerveld til E24.

Selv sier han seg glad for at retten er «enig med oss i at kundene har fått det de har betalt for».

Even Westerveld, informasjonsdirektør i DNB.
Even Westerveld, informasjonsdirektør i DNB.

Teoretisk mulighet

Stridens kjerne er at DNB-fondene var markedsført som aktivt forvaltet og priset deretter, mens Forbrukerrådet hevdet forvaltningen i for dårlig grad jaktet meravkastningen kundene betalte for.

Selv om de tapte saken, viser Forbrukerrådet til at retten er enig i at DNBs aktive forvaltning er liten sammenlignet med andre fond.

Og når du baker inn gebyrene, blir det i sum svært vanskelig å oppnå meravkastning, ifølge retten:

I dommen fastslås det at det kun er en liten, teoretisk sjanse for å oppnå høyere avkastning enn passive fond klarer.

Vurderer å anke

Men:

Når retten likevel gir DNB rett – og avfeier Forbrukerrådets krav om 690 millioner kroner i erstatning, fordelt på 180.000 fondskunder – er det blant annet ved å fremholde at det ikke finnes noen minstegrense for hvor aktiv fondsforvaltningen skal være.

Og om en slik minstegrense skal lages, kan det i alle fall ikke være dommerne som utformer den, argumenteres det.

– Retten har langt på vei gitt Forbrukerrådet medhold i de faktiske forholdene, men kan ikke konkludere i vår favør da de mener dette er en politisk oppgave, kommenterer Flesland.

Dommen er ikke rettskraftig, og Forbrukerrådet får nå en måned på å avgjøre om de skal anke.

– Det er mye i dommen som taler for en anke. Nå vil vi gjøre en vurdering av hva vi gjør videre, sier Flesland.

DNB: Bør ikke anke

DNB legger selv vekt på at fondskundene har fått 44 prosents avkastning på pengene sine over en femårsperiode.

De fraråder sin motpart å gå nye rettsrunder, og inviterer heller Forbrukerrådet til dialog.

– Vi håper Forbrukerrådet ikke anker, og heller benytter muligheten til å sette seg ned med finansbransjen og myndighetene for å diskutere gode løsninger for å ivareta de hensyn som ligger bak Forbrukerrådets søksmål. Vi har en rekke ganger invitert Forbrukerrådet til samtaler, og håper de åpner for det nå som tingretten har avvist kravet, sier Westerveld.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå