Får ikke ryddet opp i «Ryanair-fellene»

Mens Ryanair sier de forholder seg til EU-reglene, hoper årelange krav fra Forbrukerombudet seg opp. Nå etterlyser de krutt i kanonene til irske forbrukermyndigheter.


<p><b>OPPGITT:</b> Forbrukerombud Gry Nergård sier Ryanair har kalt de idioter og ignorert de fleste kravene de har kommet med de siste årene. Ombudet har ingen sanksjonsmuligheter overfor det irske lavprisselskapet.</p>

OPPGITT: Forbrukerombud Gry Nergård sier Ryanair har kalt de idioter og ignorert de fleste kravene de har kommet med de siste årene. Ombudet har ingen sanksjonsmuligheter overfor det irske lavprisselskapet.

Preller av. – Vi har tatt opp en rekke ting med Ryanair opp igjennom årene, men lite har blitt gjort. De har i stedet blitt sinte på oss og kalt oss idioter, forteller forbrukerombud Gry Nergård.

Forbrukerombudet har irritert det irske lavpris-selskapet grundig med sine innvendinger om villedende prisinformasjon, vilkår og markedsføring til norske flyreisende.

Betalingsgebyr. – Det har først og fremst vært opplysning om priser vi har reagert på. Det er strenge krav til at totalpriser skal opplyses tidlig, men Ryanair var først ute med  ekstragebyrer som plusses på underveis i billettbestillingen, forteller Nergård.

Som eksempler nevner hun gebyr for å reservere sete, gebyr for å ha med bagasje, gebyr for å få betale reisen din med kort, og gebyr for å sjekke inn via nettsidene på forhånd – noe du uansett er nødt til.

 <p><b>EU:</b> Ryanair svarer ikke Dine Penger på om de annerkjenner Forbrukerombudet og norske lover, men er klare på at de etterfølger alle EU-krav.</p>

EU: Ryanair svarer ikke Dine Penger på om de annerkjenner Forbrukerombudet og norske lover, men er klare på at de etterfølger alle EU-krav.

Les også kommentaren:Hvorfor vil dere lure meg, Ryanair?

Ifølge Forbrukerombudet har ikke Ryanair bare nordmenn på nakken. Forbrukermyndigheter i flere andre europeiske land har reagert og krevd endring. Men tunge skyts fra flere hold ser ut til å prelle av for lavprisgiganten, som hviler sine irske vinger på tre flyplasser i Norge: Moss lufthavn Rygge utenfor Oslo, Sandefjord Torp og Haugesund.

Les også:Dette kortet må du ha med på ferie!

Handlingslammet. Selv om Ryanair opererer fra Irland, må de rette seg etter norsk forbrukerlovgivning. Men der Forbrukerombudet kan true med pisken dersom SAS eller Norwegian skulle bryte loven, har de ingen slike sanksjonsmuligheter overfor Ryanair. Dermed står de handlingslammet når Ryanair ignorerer deres pålegg.

 <p><b>Dette er en knapp</b>! «Hvorfor vil dere lure meg, Ryanair?» <a href="http://www.dinepenger.no/article/20252536">skriver redaksjonssjef Carsten Pihl i denne kommentaren</a> som tar for seg Ryanairs nettbestilling.</p>

Dette er en knapp! «Hvorfor vil dere lure meg, Ryanair?» skriver redaksjonssjef Carsten Pihl i denne kommentaren som tar for seg Ryanairs nettbestilling.

For noen år siden ble nye EU-bestemmelser innført, som sier at det er forbrukermyndighetene i landet der et firma holder til som skal agere, etter å ha fått henvendelser fra andre land.  Forbrukerombudet har derfor begynt å henvende seg direkte til Irland – uten at det har fått særlig fortgang i sakene.

– Vi er avhengige av at irske myndigheter tar tak i sakene, men opplever at de ikke følger dem opp tilstrekkelig. Dette blir jo et ressursspørsmål for dem, men vi håper de kan følge opp våre henvendelser bedre, sier Nergård.

Hoper seg opp. For henvendelser har det vært flere av. Frustrasjonen over ekstragebyrer som forvandler totalprisen, kommer i tillegg til et drøss andre forhold Forbrukerombudet har tatt opp med Ryanair og irske forbrukermyndigheter.

Allerede i år 2000 sendte ombudet sin første klage. Da var det med oppfordringen om at Ryanair stanser annonseringen av flypriser som ikke inkluderer norske skatter og avgifter.

Les også:Billigst taxfree i luften

Snik-forsikret. I 2006 reagerte ombudet på flere av Ryanairs vilkår til reisende, som de mente var helt urimelige. I 2007 fikk irene igjen refs for å forsøke å «snikselge» reiseforsikring.

Produktet ble forhåndsvalgt under billettbestillingen på nett, og dermed automatisk inkludert med mindre du aktivt valgte forsikringen vekk.

Året etter reagerte de direkte til irske forbrukermyndigheter på nok en fordyrende forhåndsavkrysning på Ryanairs nettsider. Denne gangen var det for å auto-bestille prioritert boarding til alle reisende, som koster 50 kroner ekstra.

– Følger EU-regler. Informasjonssjef Robin Kiely ved Ryanairs hovedkvarter i Dublin mener Forbrukerombudet tar feil om Ryanairs praksis. Han viser til at ombudet har tapt to saker mot dem; den ene om et ekstragebyr som var oppe i Borgarting lagmannsrett, og den andre om Ryanairs prisgaranti som ble behandlet i markedsrådet.

«Det norske Forbrukerombudet førte to saker mot Ryanair i 2008 og 2009, og tapte begge to i retten. Det er tydelig at også domstolene mener Forbrukerombudet tar feil», skriver han i en epost.

«I hvilken grad annerkjenner Ryanair det norske lovverket som Forbrukerombudet opererer etter?»

«Ryanair forholder seg fullt ut til EU-lovene som omhandler forbruksvern og prisåpenhet, inkludert våre annonserte priser som inkluderer alle obligatoriske avgifter og gebyrer. Derfor er dette ingenting for Ryanair å svare på», fremholder Kiely.

Forbrukerombud Gry Nergård bekrefter at Ryanair har endret noen urimelige avtalevilkår, kuttet ut prisannonsering som ekskluderer skatter og avgifter, og fjernet ulovlige prisgarantier etter ombudets tidligere krav.

 <p><b>UHELDIG:</b> SAS-pressekontakt Christian Kamhaug synes det er dumt at Ryanair kan ignorere norske påslag uten sanksjoner, og mener spillereglene bør være like.</p>

UHELDIG: SAS-pressekontakt Christian Kamhaug synes det er dumt at Ryanair kan ignorere norske påslag uten sanksjoner, og mener spillereglene bør være like.

Les på DP+:Slik klager du på fiaskoferie

Skjev konkurranse. Pressekontakt i SAS Christian Kamhaug synes det er dumt at Forbrukerombudet kan sanksjonere mot dem og Norwegian, men ikke Ryanair.

– Det gir en uheldig konkurransevridning når vi som opererer fra Skandinavia og følger reglene her, skal konkurere mot selskaper som ikke bryr seg om disse reglene. Det bør være like spilleregler for alle, mener Kamhaug.

Når Ryanairs informasjonssjef blir konfrontert med utspillet, tilbakeviser han ikke at de har  ignorert det norske lovverket.

«SAS kan ikke konkurrere mot Ryanairs lave priser», skyter han tilbake.


Liten endring. Dine Penger ba Forbrukerombudet gjøre en ny, rask sjekk av Ryanair.com til denne saken, for å se om det er blitt gjort noen nye endringer i bestillingsprosessene. Konklusjonen er at mye er som før, og at Ryanair har en lang vei å gå før de opererer redelig og i tråd med den norske markedsføringsloven. Og på ett punkt har de rygget tilbake, ifølge ombudet:

– Det ser ut til at de har utviklet seg en uheldig praksis med salg av varer og tjenester som aktivt må velges bort. Dette skal vi se nærmere på før vi kontakter Irland, sier Nergård.

Les også:Ving må betale 7500 kroner i avslag

Få Ryanair-klager

Elise Korsvik i Flyklagenemnda sier de får få henveldelser fra kunder som lar seg irritere av misvisende priser og prakking av tillegsprodukter når de bestiller flybilletter.

– Jeg tror ikke de som reiser med Ryanair klager med mindre det skjer en uforutsett hendelse. Har du kjøpt en billett, så har du kjøpt den. Klagene vi får, går stort sett på hendelser som oppstår underveis på en reise, forteller Korsvik.

Forsinkelser, kanselleringer, mangelende informasjon, forsinket bagasje og teknisk svikt er blant de vanligste klagesakene.

– Her kan vi ikke se at det er noe spesielt med Ryanair som ikke også går igjen hos andre selskaper, sier hun.

Medhold hjelper ikke. Ifølge Forbrukerrådet har imidlertid Ryanair en delt førsteplass sammen med Continental Airlines i å være verst på passasjerrettigheter, fordi de i fjor hadde flest saker hvor de nektet å følge pålegg selv om kunden fikk medhold.

Av de 329 klagesakene Flyklagenemnda fikk fra nordmenn i 2011, fikk 125 av klagerne medhold. Flyselskapene unnlot likevel å følge opp 15 av sakene som hadde vunnet, og Ryanair og Continental sto alene for 10 av dem – fem stykker hver.

– Det er dumt for den som er passasjer og har vunnet fram, kommenterer Korsvik.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå