Forbrukerrådet vil ha inkasso-oppvask: – Ugyldige regninger er god butikk

Forbrukerrådet ber om endring slik at inkassoselskapene må gå egne betalingskrav nærmere i sømmene. – Meningsløst, svarer Kredinor.


<p><b>VIL HA INKASSO-GREP:</b> Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.</p>

VIL HA INKASSO-GREP: Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

– Vi må ta et inkassooppgjør. Vi vet at mange forbrukere mottar betalingskrav som er ugyldige. Det skjer rett og slett fordi det er god butikk, sier direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland til E24.

Dagens regelverk inneholder ikke noe krav til at inkassobyråene faktisk sjekker at det er grunnlag for regningene de krever inn i første omgang. Det må de gjøre først når forbrukeren klager.

Det mener Forbrukerrådet er for slapt. De mener folk betaler av redsel for å unngå betalingsanmerkninger.  Manglende kunnskap om klagerettigheter gjør også at flere tror de ikke har noe valg enn å punge ut, ifølge Flesland.

– Flere velger å betale, fordi de ikke orker å kjempe mot inkassoselskapet, eller ikke vet hvordan. De vil bare ha saken ute av verden, sier hun.

Forbrukerrådet går inn for å få en tolkningsuttalelse på god inkassoskikk. De mener praksisen må endres slik alle inkassoselskap må sjekke gyldigheten av alle krav før de velger å inndrive dem.

Skjønner ikke poenget

 <p><b>– MENINGSLØST:</b> Kredinor-direktør Tor Berntsen mener dagens system fungerer bra nok.</p>

– MENINGSLØST: Kredinor-direktør Tor Berntsen mener dagens system fungerer bra nok.

– Helt meningsløst, sier administrerende direktør Tor Berntsen i Kredinor til E24.

Kredinor er Norges største inkassoselskap etter Lindorff.

– Jeg kan ikke forstå hvordan regelverket skal bli enda tydeligere. Ethvert seriøst inkassoselskap tar dagens regler alvorlig: Dersom kravet er omtvistet, kan de ikke drive inn salær.

– Men dersom kravet ikke er omtvistet, må jo inkassoselskapene kunne forutsette at kravet er gyldig, argumenterer inkassosjefen.

– Men å bestride et krav krever en aktiv handling. Bør ikke forbrukere kunne stole på at inkassobyråene klarer å sjekke gyldigheten selv, før de krever inn penger?

– Inkassoselskapene får krav oversendt og må jo forholde seg til hvordan forbrukeren faktisk seg til det. Forbrukerrådets forslag betyr i praksis at inkassoselskapene må bevise at et krav vil bestrides. Det blir helt bakvendt, sier inkassosjefen.

Han fremholder at dagens inkassobestemmelser i Norge er blant de mest forbrukervennlige i verden.

Vet ikke om klagemulighet

De siste årene har E24 omtalt flere selskaper som ifølge forbrukermyndighetene har sendt ut ugyldige betalingskrav i stor skala. Blant annet har Forbrukerrådet og Forbrukerombudet mottatt tusenvis av klager på Uno Life, som førte forbrukere inn i dyre månedsavtaler på omega 3-tilskudd etter å ha fristet med «gratis» prøvepakker.

Når et inkassoselskap fører en sak du mener er ugyldig – for eksempel fordi du ikke har bestilt varen du kreves penger for –, kan du bestride kravet. Inndrivningen vil da settes på vent.

Men det er oppsiktsvekkende mange som ikke kjenner til muligheten: Kun én av fire vet at de kan stoppe inkassoprosessen ved å klage, ifølge en fersk undersøkelse Forbrukerrådet har fått utført.

– Det er veldig uheldig, sier Flesland.



Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå