– De forsøker å rømme unna Finanstilsynet

Mens det går mot full innkrevnings-stans for Oslo Creditservice, lever inkassokrav videre i et nyopprettet selskap. Gordon Spangelid i Facebook-gruppen «Stopp Oslo Creditservice» mener bakmennene forsøker å omgå konsesjonsinndragning.

<p><b>REAGERER:</b> Talsperson Gordon Spangelid i Facebook-gruppen «Steng Oslo Creditservice» frykter Finanstilsynets langvarige arbeid for inkasso-stans for Oslo Creditservice kan være lagt i grus.<br/></p>

REAGERER: Talsperson Gordon Spangelid i Facebook-gruppen «Steng Oslo Creditservice» frykter Finanstilsynets langvarige arbeid for inkasso-stans for Oslo Creditservice kan være lagt i grus.

«Fra den 07.04.15 har Pri Credit overtatt alle fordringer og fakturaer fra Oslo Creditservice AS.»

Denne beskjeden kommer frem i en e-postutveksling E24 har fått innsyn i. Den er sendt fra en saksbehandler i det nyopprettede inkassoselskapet Pri Credit til Oslo-mannen Øystein Røsvik.

Røsvik forteller E24 at han henvendte seg direkte til Oslo Creditservice for å påklage et inkassokrav på en parkeringsbot hans arbeidsgiver Bærum Bilutleie ble ilagt.

– Oslo Creditservice har mildt sagt et dårlig rykte på seg, så da er man ekstra på vakt. Det var kun e-postadressen som avslørte at svaret var fra Pri Credit, og ikke Oslo Creditservice, sier Røsvik til E24.

Vedtok inkasso-stans

Oslo Creditservice er omstridt.

Finanstilsynet fattet vedtak om full innkasso-stans for selskapet i november i fjor.

Bakgrunnen var «ekstraordinært mange innsigelser» fra skyldnere.

Tilsynet uttalte til E24 i januar at de ser på overtredelsene som «grove brudd».

Oslo Creditservice er kjent for innkreving av parkeringsbøter, samt såkalte «pornokrav».

Inkassoselskapet protesterte på Finanstilsynets vedtak, uten at tilsynet ville rikke seg.

12. januar så tilsynet seg ferdige med saken og oversendte den til Justisdepartementet.

Saken ligger fortsatt på departementets bord. Endelig beslutning er ventet i mai.

Bekrefter overføring

Samtidig som Oslo Creditservice har kjempet for å beholde konsesjonen, er selskapet Pri Credit startet opp.

Selskapet ble gitt konsesjon til å drive inkassovirksomhet i februar, opplyser Finantilsynet til E24.

E24 får bekreftet overføringer av Oslo Creditservice-krav til Pri Credit fra flere hold.

I en annen e-posthistorikk vi har fått innsyn i, henvender en kvinne seg til post@oslocreditservice.no og ber om å få dokumentert all utestående gjeld.

Også her kommer svaret fra en Pri Credit-adresse: «Hei. Vedlegger oversikt for de saker som finns hos oss».

Når E24 ringer 21 04 33 00, kundeservicetelefonen til Oslo Creditservice, forteller en saksbehandler at «flere krav» er overført Pri Credit.

E24 har ikke klart å komme i kontakt med storeier og daglig leder i Oslo Creditservice Thor-Ivar Mathisen, tross flere forsøk.

E24 har også ved flere anledninger prøvd å nå daglig leder og styreleder Carin Birgitta Linnéa Larsson i Pri Credit, uten å lykkes.

(Saken fortsetter under bildet.)

<p><b>GRANSKER</b>: Finanstilsynets seksjonssjef for inkasso Anne-Kari Tuv sier de nå sjekker tips om koblinger mellom Oslo Creditservice og Pri Credit.<br/></p>

GRANSKER: Finanstilsynets seksjonssjef for inkasso Anne-Kari Tuv sier de nå sjekker tips om koblinger mellom Oslo Creditservice og Pri Credit.

Reagerer

– Nå skal det være «game over», sa talsperson Gordon Spangelid for Facebook-gruppen «Steng Oslo Creditservice» til E24 i januar, da saken ble flyttet til departementet for avgjørelse.

Han mener det ville være oppsiktsvekkende om justisdepartementet går imot Finanstilsynets konklusjon om inkasso-stans.

Nå som krav opprinnelig hjemehørende hos Oslo Creditservice har begynt å dukke opp hos nyoppstartede Pri Credit, frykter han tilsynets beslutning får liten betydning.

Han mener det er Oslo Creditservice som står bak Pri Credit, og at de forsøker å rømme unna tilsynets vedtak.

- De forsøker å tviholde på sine utestående krav ved å flytte de til et nytt selskap. Det er en måte å forsøke å omgå Finanstilsynet på, sier Spangelid til E24.

Røsvik i Bærum Bilutleie har selv fulgt konsesjons-saken tett.

Også han er oppgitt.

– Når Finanstilsynet mener Oslo Creditservice gjennom sine inkassokrav bedriver grove lovbrudd, så burde det få konsekvenser for de aktuelle fordringene. Slik det er nå, må hver enkelt forbruker kjempe mot at de samme kravene, som fremsettes og inndrives av et nytt inkassobyrå, sier han.

Dette sier Oslo Creditservices advokat

Advokat for Oslo Creditservice, Anne Christine Wettre i Advokatfirma Ræder, er ordknapp om koblingen mellom de to inkassoselskapene:

– Kan du bekrefte at Oslo Creditservice har overlevert utestående krav til Pri Credit?

– Det blir ikke helt riktig å si det sånn, sier Wettre, som deretter ber om å få ytterligere spørsmål på epost.

Når E24 senere oversender flere spørsmål, svarer Wettre: «Beklager at jeg ikke er rette vedkommende til å uttale meg på vegne av Oslo Creditservice AS eller Pri Credit AS.»

«På generelt grunnlag tillater jeg meg likevel å bemerke at Oslo Creditservice AS eier ingen krav, og oppdragsgiverne står således fritt til å velge hvilket inkassobyrå man ønsker å bruke».

Finanstilsynet: Krever egen vurdering

Seksjonssjef Anne-Kari Tuv i Finanstilsynet opplyser at konsesjonen til å drive inkassovirksomhet ble gitt Pri Credit 10. februar i år.

– Vi har nylig fått tips om at de har overtatt kravene fra Oslo Creditservice, men har ennå ikke gjort de nødvendige undersøkelse for å kunne verifisere dette, sier Tuv til E24.

– Dersom det er tilfelle, vil et pålegg om inkasso-stans for Oslo Creditservice også kunne gjelde Pri Credit?

– Nei, det er ingen automatikk i det. Det må gjøres en egen vurdering av denne virksomheten for å fastslå om Pri Credit opererer i samsvar med regelverket.

E24 har altså via flere telefonopprigninger, mailforespørsler og SMS-er forsøkt å nå de daglige lederne i Oslo Credistservice og Pri Credit denne uken, uten å lykkes.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå