Munnhuggeri mellom Telenor og OneCall

Telenor mener One Calls markedsføring er villedende og ulovlig. One Call mener Telenor er desperate. Forbrukerombudet lar saken ligge.
<p><b>Klager på denne:</b> Telenor har sendt klage på OneCall til Forbrukerombudet og mener at OneCalls budskap om "like god dekning" er villeledende.</p>

Klager på denne: Telenor har sendt klage på OneCall til Forbrukerombudet og mener at OneCalls budskap om "like god dekning" er villeledende.

Ordveksling. Det foregår en hard ordveksling mellom to fremtredende mobilselskap for tiden.

Telenors informasjonssjef Anders Krokan sendte i går ut en e-post til pressen, hvor han gikk hardt til angrep på One Calls markedsføring hvor de påstår at One Call er like bra som andre aktører.

Selskapet reklamerer med at de tilbyr «akkurat like god dekning som alle andre» og «dekning er dekning».

– Telenor reagerer sterkt på at One Call får lov å drive slik villedende markedsføring, skriver Krokan i e-posten til pressen.

Telenor har derfor sendt brev til Forbrukerombudet og ønsker at ombudet ser på om reklamen er villedende.

<p><b>Raskere:</b> Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor peker i sin argumentasjon blant annet på at Telenor nå tilbyr 4G, noe Telenor ikke gjør: – Telenor har lansert 4G for mobilbredbånd, og er først i Norge med 4G på mobilen. One Call har ikke 4G. Telenors kunder har derfor en langt bedre kvalitetsopplevelse, særlig i de store byene, enn det som tilbys av One Call i deres mobilnett, hevder Krokan.</p>

Raskere: Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor peker i sin argumentasjon blant annet på at Telenor nå tilbyr 4G, noe Telenor ikke gjør: – Telenor har lansert 4G for mobilbredbånd, og er først i Norge med 4G på mobilen. One Call har ikke 4G. Telenors kunder har derfor en langt bedre kvalitetsopplevelse, særlig i de store byene, enn det som tilbys av One Call i deres mobilnett, hevder Krokan.

Stor forskjell. Telenor mener det er store forskjeller i dekning mellom de ulike operatørene, både når det gjelder tale og ikke minst når det gjelder data. One Calls kunder får One Call/Mobile Norways nett noen steder, og Telenors mobilnett der de ikke har eget nett.

– One Calls markedsføring forutsetter at de innenfor eget dekningsområde har like god dekningskvalitet, det vil si kapasitet og datahastighet, som Telenor har innenfor hele det samme området. Telenor bestrider dette, sier Krokan.

På Youtube kan du se en av reklamene som inneholder budskapet Telenor har reagert på.

Desperat utspill. Administrerende direktør Øistein Eriksen i One Call mener utspillet er desperat.

– Jeg oppfatter utspillet som en desperat handling fra Telenor. De tåler åpenbart ikke at mobilkundene liker One Call bedre enn dem, skriver Eriksen i et tilsvar til utspillet fra Telenor, ifølge Inside Telecom.

Forbrukerombudet tvang nylig One Call til å endre sine reklamefilmer hvor de hevdet at de var billigere enn konkurrentene, ettersom dette kan variere avhengig av bruksmønsteret. 

Les mer:– One Call-reklame er ulovlig

<p>Bente Øverli, nestleder i Forbruker-ombudet</p>

Bente Øverli, nestleder i Forbruker-ombudet

Nedprioriteres hos Forbrukerombudet. Telenors utspill får ingen støtte hos Forbrukerombudet, som velger å nedprioritere saken.

– For oss handler dette mye om ressurser. Og vurderingen er altså at dette ikke er noe vi kan forsvare å bruke tid på. Ut fra et forbrukerhensyn velger vi å nedprioritere klagen fra Telenor, sier nestleder Bente Øverli til Inside Telecom.

Les også:Slik finner du det billigste mobilabonnementet


Vurderer å ta saken videre.

Telenors Anders Krokan er ikke fornøyd med Forbrukerombudets avgjørelse om å la saken ligge.

– Mobilbrukere i Norge er neppe tjent med at Forbrukerombudet bidrar til å spre en oppfatning om at mobilselskap er like. Merk f eks at One Call-kunder ikke har 4G, heller ikke når de er i Telenors nett, kommenterer Krokan til Amobil/Dine Penger.

Krokan presiserer at Telenor fortsatt mener at OneCall har dårligere dekning enn Telenor, og håper Forbrukerombudet tenker seg om en gang til:

– Dette er jo bare ett eksempel blant flere på at One Call ikke er like bra. Vi håper ombudet vil gjøre en ny vurdering. Vi overveier å gå videre med saken, ellers risikerer vi at det er fritt frem for slik villedende markedsføring i mobilmarkedet og at OneCall kommer med dekningsbudskap de ikke har dekning for, sier Krokan.

Øystein Eriksen, administrerende direktør i Onecall.
Øystein Eriksen, administrerende direktør i Onecall.

OneCalls administrerende direktør Øistein Eriksen tar derimot Forbrukerrådets avgjørelse med knusende ro:

– Jeg kan godt forstå at Forbrukerombudet ikke prioriterer saken. Jeg tror ikke dette handler om dekning. Det handler om at kundene flytter. Dette blir mer subjektivt enn en pris for kundene. Jeg har stor forståelse for at ombudet ikke vil inn i den problematikken, sier Eriksen til Amobil/Dine Penger.




Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå