Slik svarer Vitae Pro på anklager om lovbrudd

Vitae Pro er ett av 18 firmaer som lokker kunder i «abonnementsfeller», ifølge Forbrukerombudet.

<p>FRONTET VITAE PRO: Cecilia Brækhus er en av en rekke kjendiser som har frontet kosttilskuddet Vitae Pro, som nå anklages for å lokke kunder i en såkalt abonnementsfelle. Dette bildet er fra 2010.</p>

FRONTET VITAE PRO: Cecilia Brækhus er en av en rekke kjendiser som har frontet kosttilskuddet Vitae Pro, som nå anklages for å lokke kunder i en såkalt abonnementsfelle. Dette bildet er fra 2010.

Mandag meldte Forbrukerombudet at de har avdekket utstrakt bruk av såkalte «abonnementsfeller»:

Markedsføring av gratis prøvepakker som i realiteten er dyre abonnement.

Som følge av dette har ombudet sendt brev til ikke mindre enn 18 ulike firmaer hvor de krever at selskapene endrer markedsføringen.

På ombudets liste står en rekke helsekost-tilbydere, og kanskje mest kjent er kosttilskuddet Vitae Pro, som er hyppig markedsført av diverste kjendiser i TV-reklamer.

– Ja, vi har mottatt brev fra Forbrukerombudet på mindre endringer som de mener vi skal rette opp i. Vi jobber nå fortløpende å rette opp i dem, sier direktør Siv-Katrin Ramskjell i Vitae Lab, selskapet bak Vitae Pro-kosttilskuddet, til E24.

– Er ikke som Uno Life

Hun fremholder at selskapet vektlegger å «gjøre det tydelig for forbrukerne hva de kjøper».

– Hvordan reagerer dere da på å bli trukket frem som abonnementsfelle?

– Vi er store og blir ofte trukket frem. Vi mener vi er veldig nøye på å være tydelig i vår kommunikasjon på hva produktet koster og hvilket produkt man får.

– Så dere er uenige med ombudet?

– Igjen, så er Forbrukerombudets krav til endringer for oss mindre. Det er ikke som i Uno Life-saken. Men jeg registrerer at ombudet kaller det lovbrudd, sier Ramskjell.

Uno Life er et firma E24 har omtalt en rekke ganger.

På offensiven etter rekordbot

I fjor høst fikk Uno Life en rekordhøy bot på 1,2 millioner kroner for å ha begått det Forbrukerombudet mener er «grove brudd på markedsføringsloven og angrerettloven».

Tilbake i januar ble det kjent at selskapet var begjært konkurs, til full jubel fra norske forbrukermyndigheter.

I Uno Life-saken var det inngåelsen av abonnementene som sto sentralt:

Ombudet mente selskapet hadde villedet personene de ringte opp – blant annet ved å fortelle at de hadde vunnet en konkurranse – og deretter ha brukt de gratis prøvepakkene som lokkemiddel uten tilstrekkelig informasjon om at det var et abonnement på slankepiller man faktisk bestilte.

Og nå mener altså ombudet å ha funnet ytterligere 18 norske firmaer som villeder forbrukerne omkring hva slags avtale de faktisk inngår avtaleinngåelsen.

«Annonsene lover ofte gratis eller sterkt rabatterte prøvepakker på eksempelvis helsekost og kroppspleie. Lar man seg friste til å takke ja, er resultatet nesten gjennomgående at man tegner et abonnement med løpende betalingsforpliktiktelser uten å være klar over det», heter det fra ombudet.

– Handler om tydeliggjøring

Vitae Lab-sjefen sier hun tar avstand fra slik forretningspraksis.

– Vi er veldig glad for at Forbrukerombudet har fokus på at alle som selger til forbrukere, skal oppgi hva forbrukere faktisk kjøper. Det er det beste for bransjen: At vi er ryddige og ikke villeder folk.

– Men det burde dere vel ha klart uten en slik påminner fra ombudet?

– Nå er det som sagt mindre endringer de mener vi skal gjøre, svarer VitaLab-direktøren og illustrerer:

– Det går for eksempel på at prisen skal opplyses tydeligere.

– Hva mer?

– Jeg har ikke lyst til å gå inn på detaljene, men det handler om tydeliggjøringen av informasjon. Det viktigste er at vi selvfølgelig vil forholde oss til kravene til Forbrukerombudet.

– Dere skal nå rydde opp?

– Vi kommer til å gå igjennom alle punktene og gjøre det vi blir bedt om.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå