«Steng Oslo Creditservice» hyller Finanstilsynet: – Skal være «game over»

Men Facebook-gruppens talsperson Gordon Spangelid frykter innkrevingsmetodene kan få nytt liv i et annet inkassoselskap.

<p><b>– MÅ SENDES SIGNAL:</b> Gordon Spangelid i Facebook-gruppen «Steng Oslo Creditservice» mener det ville vært et hån mot Finanstilsyents arbeid dersom Justisdepartementet nå beslutter at inkassoselskapet likevel får kreve inn penger.<br/></p>

– MÅ SENDES SIGNAL: Gordon Spangelid i Facebook-gruppen «Steng Oslo Creditservice» mener det ville vært et hån mot Finanstilsyents arbeid dersom Justisdepartementet nå beslutter at inkassoselskapet likevel får kreve inn penger.

– Det er viktig at det nå sendes et klart signal om at inkassoselskapene ikke får gå etter nordmenn på denne måten. Det er en uverdig måte å kreve inn penger på, og en enorm belastning for dem som rammes, sier Gordon Spangelid til E24.

Han er blant initiativtagerne til Facebook-gruppen «Steng Oslo Creditservice», som i skrivende stund har 598 medlemmer.

Siste ord ikke sagt

12. januar så Finanstilsynet seg ferdige med behandlingen av Oslo Creditservice-saken, som nå ligger på bordet til Justisdepartementet.

Tilsynet avfeide samtlige av inkassoselskapets protester, og rikker seg ikke i sin beslutning om full inkasso-stans, som først ble fattet i fjor høst.

– Vi mener saken er så alvorlig at det er utilrådelig at foretaket driver videre, sa inkasso-seksjonssjef Anne-Kari Tuv i Finanstilsynet til E24 tirsdag. 

Vil ikke kommentere

Nå venter «alle» på Justisdepartementets endelige avgjørelse.

Oslo Creditservice-advokat Anne Christine Wettre i Advokatfirma Ræder sier hun hittil ikke har fått dato for når den kommer.

– Inntil da synes jeg det blir feil å prosedere saken i mediene, sier Wettre til E24.

Justisdepartementet opplyser at saken er under behandling.

– Vi kan ikke si noe om når endelig vedtak blir fattet, skriver seniorrådgiver Anne Rustad i en e-post til E24.

– Skal være «game over»

Departementet har mulighet til å reversere Finanstilsynets vedtak om inkasso-stans.

Spangelid mener det ville være oppsiktsvekkende.

– Ja, nå skal det være «game over». Hvis Justisdepartementet nå går imot Finanstilsynet, ville det vært en hån mot tilsynets langvarige arbeid med denne saken. Jeg tviler på at det vil skje, sier Spangelid.

Det gjør også Forbrukerrådet.

– Vi regner med at Justisdepartementet ikke vurdere saken annerledes enn Finanstilsynet, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes til E24.

(Saken fortsetter under bildet)

<p><b>– IKKE LA DEG LURE:</b> Forbrukerservice-direktør Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet sier det er viktig at du som forbruker klager når du får inkassokrav du er uenig i.<br/></p>

– IKKE LA DEG LURE: Forbrukerservice-direktør Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet sier det er viktig at du som forbruker klager når du får inkassokrav du er uenig i.

Sjekket ikke porno-krav

Bakgrunnen for at Oslo Creditservice nå nektes å drive med pengeinnkreving, er blant annet et «ekstraordinært antall innsigelser» fra skyldnere, ulovlig innkreving av moms, og at Oslo Creditservice skal ha forsømt sin lovpålagte plikt til å sjekke at betalingskravene faktisk holder vann.

Som E24 tidligere har skrevet, har selskapet blant annet krevd inn penger for omstridte pornotjenester med base i utlandet.

Fjernet 85 prosent av klagene

Etter tilsynets første vedtak fikk inkassoselskapet mulighet til å klage. Det gjorde de, og én av innsigelsene var da at Finanstilsynet brukte et for høyt klageantall som grunnlag for saken mot selskapet.

Tilsynet forholdt seg imidlertid til at det var kommet inn 12.000 klager i løpet av de siste to årene, et tall som i fjor vår ble rapportert inn av Oslo Creditservice selv.

Men etter at Finanstilsynet varslet inkasso-stans i høst, gjorde selskapet helomvending. I sitt svar til tilsynet påsto selskapet at det virkelige klageantallet var på 1.700.

(Saken fortsetter under bildet)

<p><b>12.000 KLAGER BLE TIL 1.700:</b> Finanstilsynet synes det er «påfallende» at Oslo Creditservice fjernet 85 prosent av klagebunken de først meldte om, etter vedtaket om inkasso-stans.<br/></p>

12.000 KLAGER BLE TIL 1.700: Finanstilsynet synes det er «påfallende» at Oslo Creditservice fjernet 85 prosent av klagebunken de først meldte om, etter vedtaket om inkasso-stans.

– Reinspikka panikk

Finanstilsynet kalte korrigeringen «påfallende» og nektet å legge det nye tallet til grunn. Spangelid mener det viser et selskap som er desperate.

– Det er en reinspikka panikkhandling. Det er ingenting som tyder på at innsigelsesantallet er så lavt. Jeg synes faktisk det første tallet på 12.000 klager også virker lavt, i forhold til alle tilfellene vi hører om, sier Spangelid.

Selv har han bare lovord å komme med om tilsynets behandling av saken.

– De har gjort en kjempejobb, sier han.

Tror bakmennene kan fortsette

Selv om han tror Justisdepartementet fatter samme beslutning som Finanstilsynet, sier Spangelid han frykter at bakmennene i Oslo Creditservice vil fortsette med de samme innkrevingsmetodene igjennom et annet selskap.

– Det spørs om de tør, men det er dessverre en mulighet for at de fortsetter under et annet navn, eller innlemmer virksomheten i et annet eksisterende foretak. Da blir det i så fall en ny kamp.

Oslo Creditservice-advokat Anne Christine Wettre avslår å kommentere saken ytterligere før Justisdepartementes endelige vedtak foreligger.

– Ikke la deg lure

Forbrukerrådet ble kjent med Oslo Creditservice allerede vinteren 2012.

– Mange forbrukere klaget på regningene de fikk fra dem. Folk hadde ingen avtale, eller hadde fått etter loven for dårlig opplysning om at de hadde inngått et abonnement, sier Flønes.

– Vi mente det måtte få følger. Det synes vi er supert har skjedd.

Flønes synes det er viktig at du som forbruker klager, dersom du får en regning du ikke er enig i.

– Gjør det skriftlig. En e-post er nok. Ikke la deg true av at den går til inkasso. Etter loven kan ikke en sak du har klagd på gå til inkasso, men den må gå til rettslig megling.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå