Disse inneholder fortsatt palmeolje

Miljøbevegelsen fikk presset ut palmeoljen fra Nidars påskeegg, mens Mondelez tviholder på palmeoljen. – Mondelez velger stadig kun å lytte med det ene øret, sier Greenpeace-leder.


<p><b>SELGES GODT:</b> Freia påskeegg har fått negativ oppmerksomhet for palmeoljeinnholdet, men på tross av det er salget jevnt fra år til år.</p>

SELGES GODT: Freia påskeegg har fått negativ oppmerksomhet for palmeoljeinnholdet, men på tross av det er salget jevnt fra år til år.

Butikkhyller over hele landet fylles i disse dager med årets påskeprodukter.

De siste årene har palemoljebruken blant matvareprodusentene blitt redusert med 70 prosent etter store kampanjer fra miljøbevegelsen, ifølge Regnskogfondet.

Orkla-eide Nidar har ryddet deler av sortimentet for palmeolje. Det gjelder blant annet turkjeksen Bixit, Gjende og Smørbukk. Nidars påskeegg kommer også uten palmeolje i år.

Nidars sjokoladeegg
Nidars sjokoladeegg

– Vi har kommet langt med å ta bort palmeolje i godteri og kjeks. På snacks er vi ferdige. Ambisjonen er å ta bort palmeolje så langt det er mulig i løpet av 2017. Der vi eventuelt ikke lykkes, skal vi bruke sertifisert palmeolje, sier kommunikasjonsdirektør i Orkla Confectionery & Snacks Norge, Robert Rønning, til E24.

– Palmeolje er den optimale ingrediensen

Hos sjokoladekonkurrenten Freia, inneholder påskesnopet fortsatt palmeolje.

Kjekssjokoladen Kvikk Lunsj ble i fjor slanket for palmeolje, mens fjorårets «palmeoljeversting», Freias påskeegg, inneholder fortsatt mellom 20 og 30 prosent palmeolje.

– Hvorfor har Nidar klart å fjerne palmeoljen, og ikke Freia?

– Freia Påskeegg er et unik produkt, hvor selve sjokoladen er formet som et helt egg, og fyllet er så mykt og luftig at det kan spises med skje. Produktet dere referer til er ikke det samme som Freia Påskeegg, sier nordisk kommunikasjonsdirektør Celin Huseby i Mondelez til E24.

– Har dere jobbet med å finne erstatninger for palmeolje i eggene?

– Mondelez har ikke fokus på å finne erstatninger, da vi mener at palmeolje er den optimale ingrediensen, så lenge den er både RSPO-sertifisert og i tillegg dyrket i tråd med Mondelez's no-deforestation policy, understreker Huseby.

RSPO (som er en forkortelse på Roundtable on Sustainable Palm Oil) er en organisasjon som har eksistert siden 2004, og har som formål å legge til rette for bærekraftig produksjon av palmeolje (se lenger ned i saken).

– Mondelez' standpunkt har hele tiden vært at vi bruker palmeolje i enkelte av produktene våre, så lenge produksjonen skjer på en bærekraftig måte, og oljen er 100 prosent RSPO-sertifisert. Dette betyr at vi tar avskogingen på høyeste alvor, og vi mener, i likhet med organisasjoner som Greenpeace og WWF, at boikott ikke er løsningen, sier hun.

– Velger å lytte med det ene øret

Leder i Greenpeace, Truls Gulowsen, sier kravet fra miljøorganisasjonen er at selskaper som benytter palmeolje, enten slutter eller sikrer seg raskest mulig at det ikke handles fra aktører som driver uansvarlig.

– Både Orkla og Mondelez er på god vei i å sikre leverandørkjeden av sin palmeolje, men er fortsatt ikke helt i mål.

– Samtidig er det åpenbart at den totale etterspørselen etter palmeolje er for stor, slik at redusert forbruk sammen med klare krav til bærekraft på gjenværende volumet, ofte er den beste strategien i praksis.

– Mondelez kjenner vårt standpunkt i dette, men velger stadig kun å lytte med det ene øret.

Ingen salgssvikt

Freias påskeegg fikk stor oppmerksomhet i fjor etter at Norges mest leste blogger, Sophie Elise, skrev blogginnlegget «Ikke kjøp disse eggene!».

Boikott-kampanjen under påskuddet om å redde regnskogen, skapte stort engasjement i sosiale medier.

Facebook-gruppen «NEI til palmeolje i Freias påskeegg» ble raskt opprettet. Gruppen har nå 2.689 likes.

Fansiden for Freia påskeegg har til sammenligning over 160.000 likes.

Den gamle vanen med å spise de søte fristelsene i påsken kan tilsynelatende ha blitt for vond å vende for enkelte palmeoljemotstandere. Ifølge Freia førte ikke den massive boikott-kampanjen til merkbare endringer i fjorårets salg.

Men fjoråret ga heller ingen salgsøkning. Både i 2014 og 2015 ble det solgt 188 tonn av Freia Påskeegg.

– Tar nødvendige steg

Freias påskeegg inneholder såkalt «sertifisert palmeolje». Det betyr at palmeoljen konsernet handler inn, er sertifisert av RSPO, og skal i utgangspunktet ikke bidra til avskoging, ifølge Mondelez.

Nordisk kommunikasjonsdirektør i Mondelez, Celin Huseby.
Nordisk kommunikasjonsdirektør i Mondelez, Celin Huseby.

– Kort fortalt betyr det at Mondelez handler 100 prosent RSPO-palmeolje, og har gjort det siden 2013 gjennom en kombinasjon av RSPO-sertifisert olje og Greenpalm-sertifikater som støtter bærekraftig produksjon. Det vil si at den enten er RSPO-sertifisert, eller at vi gjennom Green Palm-sertifiseringen har støttet produksjon av tilsvarende mengde bærekraftig palmeolje, sier Huseby.

– Vi vet at det stilles spørsmål rundt dyrkingen av palmeolje, og forstår at temaet kan være forvirrende om man ikke har satt seg inn i alle sider av saken.

– Vi tar nødvendige steg for å sikre oss at palmeoljen vi kjøper er produsert på lovlig eid mark, ikke leder til avskoging eller tap av torvmark, respekterer menneskerettigheter – inkludert eierskap – og ikke bruker tvunget arbeidskraft eller barnearbeid, sier Huseby.

– Det er viktig å igjen poengtere at alternativene til palmeolje er ofte mer helseskadelige, mer mettet fett, eller krever mer landareal for produksjon. Palmeoljen er i motsetning svært arealeffektiv – for hver kilo palmeolje som dyrkes, behøves det opp til ti ganger mer land for å dyrke tilsvarende mengder raps – eller solsikkeolje.

– Vi står bak vår beslutning om at vi ønsker å være del av en bærekraftig løsning – sammen med resten av næringskjeden, sier Huseby.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå