Haxi vil hjelpe anmeldt sjåfør med å ta saken for retten

Flere uker med etterforskning hos politiet i Stavanger endte denne uken med at flere sjåfører som har vært koblet til Haxi, har blitt anmeldt og kalt inn til avhør.

<p><b> ETTERFORSKES:</b> Som en del av etterforskningen av Haxi har politiet gitt forelegg til flere sjåfører som i høst har vært knyttet til tjenesten.<br/></p>

 ETTERFORSKES: Som en del av etterforskningen av Haxi har politiet gitt forelegg til flere sjåfører som i høst har vært knyttet til tjenesten.

Tirsdag og onsdag denne uken har politiet i Stavanger kalt inn flere sjåfører som har vært registrert hos Haxi til avhør. Politiet ønsker foreløpig ikke å si hvor mange det dreier seg om, men E24 har snakket med to sjåfører som forteller at de har vært inne til avhør.

De fikk forelegg på 8.000 kroner og kjøreforbud i bilen de benyttet i tre måneder.

Nå forteller Haxi-gründer og sjef Aleksander Soender at Haxi vil gi finansiell og juridisk støtte til en av sjåførene, slik at de kan få klarhet i lovligheten av aksjonen og av det sjåførene er mistenkt for å ha gjort.

Offentlig plass

<p>Haxi-gründer Aleksander Soender</p>

Haxi-gründer Aleksander Soender

Soender setter spørsmålstegn ved om Haxi er omfattet av yrkestransportloven, som sjåførene skal ha brutt.

– Loven gjelder persontransport tilbudt på offentlig plass. Haxi er en app og et lukket nettverk. Presedens i norsk rett sier at denne typen nettverk ikke kan sidestilles med offentlig plass, sier Soender til E24. 

Han mener også at politiet kan ha fremprovosert en kriminell handling da en politimann i sivil bestilte turer med Haxi-sjåfører.

– Det er ulovlig for politiet å fremprovosere kriminelle handlinger. For oss ser det ut som det er akkurat det som har skjedd her, sier Soender.

Ikke skyldig

Han forteller at de har anbefalt sine sjåfører å si seg ikke skyldig i brudd på yrkestransportloven, og at de skal vise til de to punktene.

– Haxi er laget for å hjelpe unge mennesker i utkantområder med transportdeling. Haxi er et løsningsforslag på et samfunnsproblem, og vi har vært åpne for dialog fra dag en. Fremoverlente taxiselskaper har vært i en fin dialog med oss, sier Soender.

Han sier at han synes det er trist at det skal dukke opp en rettssak nå.

– Det er trist at man med foreldet lovgivning i hånden prøver å tvinge folk til å bruke et utdatert, ineffektivt, dyrt og overregulert produkt. Man burde heller reflektere over hvorfor folk velger bort deres løsninger, sier Soender.

Etterforsker Haxi

Politiadvokat Stian Eskeland sier til NRK at politiet mener de har handlet riktig.

– Politiet mener at vi klart er innenfor regelverket når det gjelder metodebruken, sier Eskeland.

Han har tidligere forklart at anmeldelsene var en del av etterforskningen av selskapet Haxi. 

– I etterforskningen av Haxi har vi innhentet opplysninger om sjåfører som kjører gjennom Haxi, og så har det blitt opprettet saker individuelt på sjåførene, sier Eskeland.

Samferdselsdepartementet sendte for noen uker siden ut et brev til alle fylkeskommunene med deres vurdering av loven.

«Når det særlig gjelder formidling av lokale transporttilbud med personbil, legger departementet til grunn at organisert formidling av persontransport mot vederlag må skje gjennom drosjesentral godkjent av løyvemyndigheten, jf. yrkestransportforskriften § 46. Dette gjelder ikke persontransport utført med grunnlag i gyldig selskapsvognløyve.», står det i brevet, som er sendt ut til fylkeskommuner i Norge, Oslo kommune og Norges Taxiforbund.

E24 har snakket med advokaten til en sjåfør som er anmeldt, og han forteller at klienten kun har brukt Haxi den ene gangen han fikk politimannen som passasjer.

– Han lastet ned Haxi-appen og var nysgjerrig på den. Han har kun foretatt kjøring én gang, og det var tilbake i september. I går fikk han en telefon av politiet, og han har vært inne til avhør i dag, sa advokat Ove Landa til E24 tirsdag.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå