Fotballfrue-is selger nesten like bra som lollipop

Bloggerne Camilla Pihl og Caroline Eriksen fronter den kritiserte lavkalori-ispinnen. I løpet av en sesong har den slått like bra an som lollipop.


<p><b>FROST-SUKSESS:</b> Bloggeren Caroline Berg Eriksen profilerer lavkaloriiskremen Frost. Her sammen med mann og fotballspiller Lars Kristian Eriksen.</p>

FROST-SUKSESS: Bloggeren Caroline Berg Eriksen profilerer lavkaloriiskremen Frost. Her sammen med mann og fotballspiller Lars Kristian Eriksen.

101.000 såkalte «Frost»-ispinner er blitt solgt gjennom Narvesen, Shell og 7-Eleven hittil i år.

– På landsbasis er den faktisk nesten like stor som lollipop, opplyser kommunikasjonssjef i Reitan Convenience, Ida Håvik, til E24.

Klassikeren Lollipop har i samme peiode solgt vel 125.000.

– Det har vært en vellykket nylansering, og utgjør nå 3,5 prosent av alt salg av småis. Det sier noe om at isen har truffet et behov i markedet.

Koster 342 kroner literen

Sammen med Rema 1000, er Reitan-kioskene de eneste som har den tilnærmet sukkerfrie isen i salgsfryseren i år.

Saftisen inneholder 36 kalorier, og sukkeret er byttet ut med søtningsmiddelet stevia.

Kaloriene fordeler seg på 70 milliliter og koster 24 kroner, noe som gir isen en literpris på hele 342 kroner.

Prisen virker ikke avskrekkende på målgruppen, som er definert som unge kostholdsbevisste kvinner mellom 16 år og 30+, med kaloriinnhold klistret på forsiden sammen med bilder av to av Norges mest populære bloggere.

Camillia Phil og Caroline Berg Eriksen er valgt ut til å markedsføre isen for målgruppen gjennom sosiale medier, og har hver sin smak som frontes med bilder på forpakningen.

Langt opp til bestselgeren

Tross salgssuksessen, er det ennå et stykke opp til bestselgerne.

 <p><b>FRONTER IS:</b> Camilla Pihl er én av Norges mest suksessrike bloggere, og hun er et trendikon for unge kvinner.</p>

FRONTER IS: Camilla Pihl er én av Norges mest suksessrike bloggere, og hun er et trendikon for unge kvinner.

Bestselgeren Royal trippel inneholder over ti ganger så mange kalorier, men selger nesten tre ganger bedre enn blogger-isen med 290.000 solgte ispinner hittil i år, etterfulgt av Sandwich med 250.000 solgte ispakker.

Blant isen i direkte konkurranse i målgruppen er Dream Sitron, som det er blitt solgt 170.000 ispinner av.

– Det er klart at dette er et produkt som ikke kommer opp i volumer à la kroneis og den biten. Det har aldri vært meningen. Basert på det vi ser så langt, er vi godt fornøyd, og Reitan er godt fornøyd, sier salgs- og marketingdirektør Eirik Kruse i Frost-produsenten Geia Foods.

– Markedsføringsmessig må det ha kostet mye å hente inn to av Norges mest profilerte bloggere til å fronte isen?

– Ja, det er klart. Det kostet. Vi er ekstremt godt fornøyd med samarbeidet med Camilla og Caroline. Vi ser på det som en alternativ markedsføringskanal, og vi ønsker å spisse produktet mot målgruppen, sier Kruse.

– Har salget gått i overskudd?

 <p><b>BRUKER TOPPBLOGGERE TIL MARKEDSFØRING:</b> Bloggerne Camilla Pihl og Caroline Berg Eriksen har lansert hver sin is i samarbeid med Geia Foods.</p>

BRUKER TOPPBLOGGERE TIL MARKEDSFØRING: Bloggerne Camilla Pihl og Caroline Berg Eriksen har lansert hver sin is i samarbeid med Geia Foods.

– Det er for tidlig å si ennå. Det må vi oppsummere etter sesongen, og om vi ikke har et veldig stort overskudd da, går det helt greit. Vi ser på dette i ett lengre perspektiv, sier han.

«Trist» isfronting

Isen ble lansert i mars, men nylanseringen fikk en kald skulder fra professor Jorun Sundgot Borgen ved Norges idrettshøgskole.

Hun gikk raskt ut i TV2 og kritiserte toppbloggerne for å reklamere for noe som kan oppfattes som «slanke-is».

– For unge jenter som ser bildet av disse jentene på lavkalori-isen, blir det synonymt med at hvis du spiser den isen så blir du like tynn som dem, sa Borgen, som også uttalte at is-frontingen var «trist» overfor TV2.

Kruse vil ikke gå med på at frost-isen er en «slanke-is».

– Sundgot Borgen får stå inne for uttalelser selv, vi har ikke analysert dette som noe lavkalori-is i det hele tatt, sier han til E24.

– Det er et sunnere alternativ i markedet. Vi mener at de vi har som målgruppe, er så sunne og fornuftige mennesker at de selv kan velge hvilken is man kan kjøpe, sier Kruse.

God sommer for is-salget

– Du sier dere ikke har analysert dette som lavkalori-is. Hvorfor velger dere å fronte isen med «kun 36 kcal», istedenfor å la kostholdsbevisste lese innholdsfortegnelsen bak?

– Vi ønsker å tydeliggjøre at det nå faktisk finnes ett sunnere alternativ i markedet, sier Kruse.

De fleste nykommere i butikkhyllene får en kortvarig karriere. Nylanseringen Frost skal evalueres til høsten, og da blir det klart om den får fortsette i sortimentet.

– Den diskusjonen er ikke startet ennå. Vi skal evaluere sesongen, så får vi se om isen blir videreført, og om det skal jobbes med nye smaker, sier Kruse.

Totalt har salget av småis, foruten saftis, økt med 20 prosent fra i fjor i Reitan-kioskene.

Salget er værsensitivt, og Reitan kan takke værgudene for at issalget ble bedre i år. Imidlertid var salget i 2014 enda bedre.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå