Klart for krangel om kollektivtrafikk i Oslo-området

I den ferske storutredningen om fremtidens transportsystem i Oslo-området anbefales det å bygge både nye togtunneler og en T-banetunnel gjennom hovedstaden. Men prislappen er fortsatt ukjent.

<p><b>TUNNEL:</b> T-banen i Oslo bør få en ny tunnel, mener et utvalg.</p>

TUNNEL: T-banen i Oslo bør få en ny tunnel, mener et utvalg.

I utredningen som ble offentliggjort torsdag formiddag, anbefales det nye togtunneler på strekningen Oslo S-Nationaltheatret-Lysaker og strekningen Nationaltheatret-Bislett-Økern fram til hovedbanen ved Alnabru.

Videre anbefales en T-banetunnel fra Majorstuen til Bryn, som er knyttet sammen med dagens tunnel på Stortinget.

Utredningen er foreløpig, og den endelige skal etter planen komme i løpet av høsten – da med en antatt prislapp på anbefalingene – den store elefanten i rommet.

Nye trikkelinjer

Utredningen med navnet Konseptvalgutredningen for økt transportkapasitet inn mot og gjennom Oslo – forkortet KVU Oslo-Navet – er utarbeidet av Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Jernbaneverket har koordinert arbeidet.

– Det er et ambisiøst prosjekt og et omfattende samarbeid vi snart er i mål med, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger, som ikke ville svare på spørsmål om pris.

I tillegg til nye tunneler anbefales også to nye trikkelinjer; Majorstuen-Carl Berners plass-Helsfyr-Bryn og Bryn-Økern-Sinsen.

Knutepunkter

KVUen anbefaler nye knutepunkter, både regionale og lokale, som skal «mate» passasjerer inn i det nye kollektivnettverket. Det skal etableres to hovedknutepunkt, ett i øst og ett i vest, henholdsvis på Bryn og Lysaker.

Utredningen, som har et perspektiv fram til 2060, fastslår også at trafikktilbudet må ha hyppige avganger – det vil si hvert 5. minutt i indre Oslo og hvert tiende minutt i ytre by.

– Vil alltid være diskusjon

Fungerende veidirektør Lars Aksenes fastslo under presentasjonen at de anbefalte løsningene krever store investeringer.

– Staten må bidra med mer enn den gjør i dag, sa Aksenes.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var til stede under framleggelsen og omtalte utredningen som fylt med «spennende visjoner».

– Det vil alltid være en diskusjon om hvem som tar regningen – stat, fylkeskommune eller kommune. Men det er innbyggerne som uansett tar regningen. Derfor er det viktig med en god diskusjon, sa Solvik-Olsen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå