Rygge på flyselskapjakt: – Har lagt ut noen følere

Hvis flyplassen på Rygge skal reddes trengs det flyselskaper med flyruter. Spørsmålet er hvilke selskaper.


<p><b>NÆR REDNING?</b> En gruppe private investorer vil fortsette driften på Rygge lufthavn.</p>

NÆR REDNING? En gruppe private investorer vil fortsette driften på Rygge lufthavn.

Den private grupperingen Rygge Airport AS vil forsøke å redde driften av Rygge sivile lufthavn. Blant dem som er med i gruppen er daglig leder Knut Johannessen og tidligere statsråd Anne Grethe Strøm-Erichsen.

For at flyplassen skal gå rundt vil den trenge flyselskaper som driver trafikk der. Men hvilke selskaper det er som skal stå for dette forblir foreløpig et ubesvart spørsmål.

Daglig leder Knut Johannessen forteller at selskapet har lagt ut noen følere hos flyselskaper.

– Men vi kan dessverre ikke si noe mer konkret på nåværende tidspunkt, sier han til E24.

Det fremstår ganske sikkert at SAS ikke kommer til å ta unna noen store mengder passasjerer ved flyplassen.

– Etter at passasjeravgiften ble innført så har det forverret regnestykket. Vi må se om det blir lønnsomt eller ikke. Trafikkgrunnlaget og det økonomiske grunnlaget for å drive rutetrafikk fra Rygge vurderes av SAS som litt for svakt, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til E24.

SAS flyr gjerne charter fra Rygge

Derfor regner han det også som lite sannsynlig at flyselskapet vil etablere noen ruteflyginger fra flyplassen. Men SAS holder uansett døren åpen for samtaler.

– Vi vet at Ryanair har operert der på uvanlige gode betingelser tidligere. Hva den nye ledelsen vil tilby må vi se på. Vi snakker gjerne med dem, sier Johansen og tilføyer:

– Når det gjelder charter, så flyr vi gjerne. Enten det gjelder sporadiske adhoc-oppdrag, eller for reiseselskaper.

Han har større tro på at mindre aktører kan etablere virksomhet ved flyplassen.

– Det som betyr mye for næringslivet og regionen er å få ruteflyginger til flere destinasjoner. Da må man snakke med regionale aktører som har fly med en tilpasset størrelse, som er i harmoni med den reelle etterspørselen, sier informasjonssjefen.

– Jeg ser for meg at det vil være naturlig at man henvender seg til regionale aktører med mindre flytyper.

Norwegian: Kan bli aktuelt å bevare Spania-ruter

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian omtaler planen om å redde Rygge som hyggelig, spesielt med tanke på alle arbeidsplassene på flyplassen som potensielt kan reddes.

– Vi hadde en betydelig operasjon på Rygge for noen år siden. Men den ble trappet ned fordi passasjergrunnlaget ikke var stort nok til å drive lønnsomt på flyplassen, sier Sandaker-Nielsen til E24.

Han forklarer at avgangene på Rygge konkurrerer med mange tilsvarende ruter på Gardermoen. De seneste årene har Norwegian tilbudt ruter til enkelte destinasjoner i Spania fra Rygge. Det kan bli aktuelt å bevare disse på Rygge dersom redningsplanen blir vellykket, forteller Sandaker-Nielsen.

– Det er noe vi vil vurdere. Vi kan ikke love noen ytterligere økning av ruter på Rygge på bakgrunn av dette utspillet. Men man skal aldri si aldri, sier kommunikasjonssjefen.

– Ikke aktuelt for Widerøe

Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe, Silje Brandvoll, gir klar beskjed om det ikke er aktuelt for Widerøe å starte ruter ifra Rygge, når E24 ringer.

– Det å starte en rute fra Rygge sånn som situasjonen er nå, er ikke aktuelt for Widerøe, sier Brandvoll til E24.

Hun understreker samtidig at det å starte ruter fra Rygge ikke noe som Widerøe vurderer nå.

– Vi regnet på å starte ruter fra Rygge til Bergen og Trondheim, men etter at passasjeravgiften ble innført ble det skrinlagt og vi kan ikke se at det er økonomi i dette, sier Brandvoll.

– Et hav av flyselskaper i Europa

Selv om Rygge Airport AS er på et svært tidlig stadium i kampen for å overta flyplassen, har daglig leder Johannessen stor tro på planen.

– Det er et enkelt resonnement. Det er et opparbeidet markedsgrunnlag der på 1,6 millioner passasjerer, og det finnes et hav av flyselskaper i Europa, sier Johannessen til E24.

Han mener det vil være som å komme til dekket bord for flyselskaper som ønsker å overta ruter på Rygge.

– Det er en gavepakke for en hvilken som helst operatør. Flyplassen legges ikke ned som følge av markedssvikt. Da hadde casen vært et helt annet, sier han.

Åpne for å snakke med alle

– Dere vil forsøke å få til avtaler med andre selskaper enn Ryanair?

– Vi er åpne for å snakke med alle. Når Ryanair har sagt det de har sagt, er det kanskje lite trolig at de kommer tilbake, men vi avviser ingen. Alt kommer an på betingelsene man blir enig om, sier lederen.

Uansett hva som skjer vil flyplassen ligge brakk etter 1. november. Planen er å få i gang driften neste sommer.

– Hvis vi skal få til noe fra neste sommer av må vi gjøre et veldig offensivt fremstøt i den korte tiden som ligger foran oss nå, sier Johannessen.

Ryanair har tidligere vært tydelige på at de ikke ønsker å ha flyginger fra Rygge etter innføringen av passasjeravgiften. Flyselskapet har ikke besvart E24s henvendelser torsdag.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå