Oslo Creditservice ble varslet om inkassolovbrudd for to år siden

Likevel fortsatte selskapet å kreve inn penger for omstridte pornotjenester. Først denne uken ble Oslo Creditservice fratatt konsesjonen.

ADVARSEL: I et to år gammelt brev advarer Forbrukerombudet Oslo Creditservice om at innkrevningen fra utenlandske pornotjenester betyr medvirkning til lovbrudd. I bakgrunnen fra en pornoside drevet av firmaet Blue Ray Media, før siden ble tatt ned.
ADVARSEL: I et to år gammelt brev advarer Forbrukerombudet Oslo Creditservice om at innkrevningen fra utenlandske pornotjenester betyr medvirkning til lovbrudd. I bakgrunnen fra en pornoside drevet av firmaet Blue Ray Media, før siden ble tatt ned.

5. oktober 2012: Oslo Creditservice får et brev fra Forbrukerombudet der det konstateres at Max Berg står for en urimelig handelspraksis som er forbudt i Norge.

Max Berg er selskapet bak flere utenlandske pornonettsider som Oslo Creditservice har tatt innkrevingsoppdrag for.

I brevet skriver ombudet at Max Berg ikke har inngått gyldige avtaler med forbrukere om betaling for sine tjenester – og heller ikke respekterer norsk angrerett.

Samtidig gjorde ombudet det klart at hvis Oslo Creditservice fortsetter inndrivelsene, kan de bli holdt medansvarlige for brudd på markedsføringsloven. Les hele brevet her.

Advarslene hadde liten effekt. Året etter ble klagebunken mot betalingskrav  fra pornosidene toppet.

Tirsdag denne uken: Finanstilsynet kunngjorde at de har tilbakekalt Oslo Creditservice sin konsesjon til å drive inkassovirksomhet.

Det er innkrevingen selskapet har gjort på vegne av de «erotiske underholdningstjenestene» som står sentralt.

– De har ikke undersøkt rettmessigheten av det enkelte krav de har inndrevet, til tross for mange innsigelser mot den samme typen krav, sa direktøren for markedstilsyn, Anne Merete Bellamy til E24.

Oslo Creditservice har klaget og fått innvilget utsettelse på dette vedtaket.

Imens har det ikke lyktes E24 å få daglig leder Thor Ivar Mathisen i tale. En representant for Oslo Creditservice opplyser imidlertid til E24 at Mathisen ikke ønsker å uttale seg om denne saken.

Klagetopp i fjor

Forbrukerrådet begynte å motta klager på Oslo Creditservice for to år siden, parallelt med at Forbrukerombudet varslet selskapet om lovbrudd.

<p>- HAR SVIKTET: Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet mener Oslo Creditservice har seg selv å takke for konsesjons-tilbakekalling etter å ha fått flere advarsler.</p>

- HAR SVIKTET: Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet mener Oslo Creditservice har seg selv å takke for konsesjons-tilbakekalling etter å ha fått flere advarsler.

Direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes opplyser at de sitter på 719 forbrukerhenvendelser mot inkassoselskapet.  De fleste er fra i fjor.

– Noe gikk på parkeringsbøter, men de fleste dreide seg om pornokravene. Vi opplevde at Oslo Creditservice hverken respekterte angreretten eller inkassoloven, sier Flønes til E24.

Totalt fikk ombudet nærmere 1.200 klager på chat- og pornotjenester i 2013 – en formidabel økning på 500 prosent.

– Skifter hele tiden

– Det er nesten umulig å spore bakmennene til disse pornoselskapene. De sjonglerer mellom en rekke nettsider som bytter navn, legges ned og så gjenoppstår i ny drakt, sier Gordon Spangelid til E24.

Han er blant initiativtagerne til Facebook-gruppen «Steng Oslo Creditservice», som i skrivende stund har 517 medlemmer.

– Etter Finanstilsynets tilbakekalling av konsesjonen har vi fått et løft i medlemsmassen. Det som er spennende fremover er hvorvidt det kommer politianmeldelser og vi får et etterspill i forbindelse med alle klagene, sier Spangelid.

– Har sviktet totalt

Også Forbrukerrådet har henvendt seg direkte til Oslo Creditservice.

Flønes sier hun er glad for Finanstilsynets inkasso-tilbakekalling. Hun mener selskapet har seg selv å takke etter advarsler fra flere hold.

– At selskap som opererer på kant med loven fratas inkassobevilling, styrker forbrukervernet. De har sviktet totalt. De har ikke undersøkt at kravene faktisk er gyldige.

– I stedet har de spekulert i at mange forbrukere ikke orker å gå imot inkassoselskapene, men heller betaler for å få sakene ute av verden, sier Flønes.

– Svært aggressive

– De har også brukt svært aggressive innkrevingsmetoder. Vi har sett eksempler hvor forbrukere bestrider kravene, og Oslo Creditservice likevel ikke setter innkrevingen på pause, slik de er pliktige til, sier Flønes.

– De som har krav inne hos Oslo Creditservice som de mener er urimelige, hva skal de gjøre nå?

– Årsaken til å ikke betale et krav, skal jo være at man er uenig med selger. Sånn sett endrer dette lite. Dersom du ikke har bestilt disse tjenestene, må du bestride kravet skriftlig og være beredt for å tale din sak i Forliksrådet, sier Flønes.

5 tips når du får regninger eller inkasso for tjenester du ikke har bestilt:

  • Bestrid kravet skriftlig til inkassobyrået med en gang – og spar på kopi av klagen!
  • Klag til inkassoklagenemnda om kravene så ikke stanses.
  • Ikke la deg skremme av trusler om at saken går til Forliksrådet.
  • Møt opp i Forliksrådet dersom saken tas dit, og gi beskjed om at du er uenig i regningen. HUSK Å MØTE TIL OPPSATT TID – ellers risikerer du uteblivelsesdom.
  • Søk råd og veiledning hos Forbrukerrådet på 03737 eller hjelp@forbrukerradet.no
Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå