Snart kan finansrådgiveren din være en robot

Automatiske råd, såkalt robotrådgivning, er i sterk vekst i finansbransjen i USA. – At investeringsrådgivere i form av roboter kommer til Norge, det er jeg ikke tvil om, sier BI-professor Kjell Jørgensen.


<p><b>KAN BYTTES UT MED ROBOTER:</b> I takt med fremveksten av nettbaserte meglerhus har antallet aksjemeglere sunket betydelig de seneste årene. Nå kan også snart bankenes finansielle rådgivere være i ferd med å byttes ut med roboter. Her fra meglerbordet hos DNB Markets.</p>

KAN BYTTES UT MED ROBOTER: I takt med fremveksten av nettbaserte meglerhus har antallet aksjemeglere sunket betydelig de seneste årene. Nå kan også snart bankenes finansielle rådgivere være i ferd med å byttes ut med roboter. Her fra meglerbordet hos DNB Markets.

Deloitte spår at den finansielle robotrådgivningsindustrien i USA vil ha mellom 5.000 og 7.000 milliarder dollar under forvaltning innen 2025, skriver nettstedet Quartz.

I 2015 sto denne industrien for omkring 100 milliarder dollar i USA, ifølge Quartz. Det er med andre ord en stor fremtid for robotene, skal vi tro spådommene til revisjons- og rådgivningsselskapet.

Det er i dag kun et fåtall rendyrkede robotrådgivningsselskaper. Disse selskapene bruker kundeinformasjon og datamaskinalgoritmer til å gi kundene sine investeringsforslag, uten menneskelig innblanding.

– Spesielt i USA har robotrådgivning kommet ganske langt. At «bjellesauen» Blackrock (en av verdens største formuesforvaltere, journ.anm.) satser på dette gjennom oppkjøpet av Futureadvisor, viser at dette er et område som har en stor fremtid, sier Christoffer Hernæs, direktør for strategi, innovasjon og analyse i Sparebank 1 Gruppen.

Hernæs er ikke kjent med at ren finansiell robotrådgivning har kommet til Norge. Heller ikke professor Kjell Jørgensen ved Handelshøyskolen BI er kjent med at det er noe som er kommet i stor utstrekning her til lands, men han har imidlertid, i likhet med Hernæs, stor tro på fremtidsutsiktene til robotene som rådgivere.

– At investeringsrådgivere i form av roboter kommer til Norge, det er jeg ikke tvil om. Når det kommer, vil det gjøre et stort innhugg i det analysearbeidet som ligger bak rådgivningen, sier BI-professor og ekspert på robothandel med aksjer, Kjell Jørgensen.

– En robot har mulighet til å holde styr på mye mer informasjon enn et menneske og er svært kostnadsbesparende.

– Roboter kan ikke løse alt

BI-professoren vil imidlertid ikke anbefale å overlate alle investeringsråd fullstendig til en robot.

– Det krever en viss overvåkning. Derfor kan hybridmodeller være en fin løsning, hvor man får kombinert det beste fra mennesker og roboter, sier Jørgensen til E24.

 <p><b>«ROBOTEKSPERT»:</b> Professor Kjell Jørgensen, ved institutt for finans på Handelshøyskolen BI, har tro på roboter innenfor finansiell rådgivning, men understreker overfor E24 at de ikke kan overlates helt til seg selv.</p>

«ROBOTEKSPERT»: Professor Kjell Jørgensen, ved institutt for finans på Handelshøyskolen BI, har tro på roboter innenfor finansiell rådgivning, men understreker overfor E24 at de ikke kan overlates helt til seg selv.

The Guardian omtalte i november også dette fenomenet. Den anerkjente britiske avisen skriver at selv om robotene medfører mye positivt, er det fortsatt ikke alt den klarer å gjøre.

«Disse tjenestene fokuserer sine råd, eller veiledning, på hvilke investeringsporteføljer som passer best i forhold til hvilken risiko man ønsker å ta. Ikke forvent finansielle råd på områder som skatteplanlegging eller revurdering av eksisterende investeringer og pensjon,» skal Justin Modray i Candid Financial Advice ha uttalt til avisen.

 <p>Christoffer Hernæs, direktør for strategi, innovasjon og analyse i Sparebank 1 Gruppen.</p>

Christoffer Hernæs, direktør for strategi, innovasjon og analyse i Sparebank 1 Gruppen.

– For alle aldere

Innenfor robotrådgivning er det ifølge Deloitte såkalte «millenials», personer født fra 1980 til tidlig på 2000-tallet, som vil være den dominerende kunden i 2025. Revisjons- og rådgivningsfirmaet spår at 40 prosent av investeringene denne aldersgruppen vil gjøre, er gjennom roboter.

– Jeg tror robotrådgivning vil passe alle aldersgrupper, ikke bare de aller yngste, sier Christoffer Hernæs i Sparebank 1 Gruppen.

Det er ifølge Hernæs hovedsakelig tre kriterier en kunde ser etter; enkelhet, relevans og sikkerhet.

– Grunnen til å velge en robotrådgiver fremfor en menneskelig rådgiver må være at roboten scorer bedre på en eller flere av disse parameterne. Enkelhet er et godt eksempel på hvorfor vi har sett en eksplosjon i bruken av mobilbetaling.

– Det vil bli mange overflødige jobber i en rekke bransjer dersom bruk av roboter virkelig tar av slik det er spådd. 

Strenge krav

Finanstilsynet skriver i en e-post til E24 at de er kjent med robotrådgivning, og opplyser at de for tiden deltar i et pågående arbeid i regi av tre europeiske tilsynsmyndigheter.

«Hensikten er å utvikle tverrgående regulatorisk regelverk for tilbydere av slike automatiserte tjenester. Dette skal sikre at kundene får riktig rådgivning og relevant informasjon om risiko,» skriver Finanstilsynet.

Tilsynet skriver at uavhengig av hvilken plattform et foretak benytter, skal foretak gi opplysninger om viktige sider ved produktet og tjenesten som tilbys.

«Finanstilsynet vil understreke at det ikke medfører mindre omfattende informasjons- og rådgivningskrav for nettsalg av finansielle produkter eller rådgivningstjenester.»

Hele svaret fra Finanstilsynet kan leses i faktaboksen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå