Hurtigruten kjøper seks år gammelt portugisisk skip

Etter ti år får Hurtigruten endelig et «nytt» skip.

<p><b>SKAL PUSSES OPP:</b> Slik ser det nye skipet til Hurtigruten ut. Nå skal skipet gjennom omfattende oppussing for å klargjøres til trafikk på norskekysten og til Antarktis.<br/></p>

SKAL PUSSES OPP: Slik ser det nye skipet til Hurtigruten ut. Nå skal skipet gjennom omfattende oppussing for å klargjøres til trafikk på norskekysten og til Antarktis.

Det går langt mellom de store kjøpene hos Hurtigruten. 20 år med svake resultater satte en demper på investeringslysten, men 2014 bød på nye eiere og 70 millioner i positivt normalisert resultat.

Nå er tiden inne for å hente et nytt skip til Norge.

- Det er en milepæl i det at vi bygger opp kapasiteten på spennende områder, i stedet for å bygge ned, sier Skjeldam til E24.

<p>Hurtigrutesjef Daniel Skjeldam.<br/></p>

Hurtigrutesjef Daniel Skjeldam.

- Det her har sammenheng med selskapets nye strategi med å vokse innenfor explorercruise. Det startet en tid tilbake, parallelt med at nye eiere kom inn og var villige til å investere i selskapet. Vårt nyeste tilskudd til flåten har vi tatt levering på nå, og så skal den bygges om kraftig det neste året, sier han.

Vinteren 2016 vil skipet legge fra havn utenfor norskekysten med kapasitet til 320 gjester og 180 køyer.

Det forløpige navnet er «MS Norway Explorer».

- Grunnen til at det ikke foreligger et norsk navn ennå, er at «Norway Explorer» er et midlertidig navn, og at vi kommer til å gi skipet et nytt navn i løpet av august/ september, sier Skjeldam.

Det var NRK som omtalte nyheten først.

Utelukker ikke flere kjøp

Han vil ikke ut med hvor vidt lommeboken måtte strekkes for å få på plass skipet i flåten. Skipet ble ferdigstilt i Portugal i 2009, og Hurtigruten får skipets kommersielle jomfrutur.

 - Vi sparer flere år på å kjøpe et ferdig skip enn om vi skulle bygd et nytt skip for virksomheten. Etter ett år kan skipet settes i drift, mot å vente to år på et helt nytt skip. Det gir en bedre tidslinje for selskapet, sier han.

Etter skipet har seilt på norskekysten vinteren 2016/2017, skal skipet gå inn i Hurtigrutens cruisevirksomhet til Antarktis. 

Skjeldam vil ikke utelukke at kapasiteten utvikles med enda et skip de nærmeste årene.

- Vi ser den plattformen Hurtigruten har med aktive opplevelser i polare strøk er spennende. Dette er det andre skipet vi tar inn, etter vi leide inn skip til driften på Svalbard.

- Store effekter av lav oljepris

Svak krone og lav oljepris er heller ei å forakte for et selskap som delvis lever av turisme til ett av verdens dyreste land å feriere i.

- Vi er motsatt i forhold til en rekke bedrifter i Norge. Vi får store effekter av lav oljepris, og sammen med svak krone gir de to gode økonomiske effekter for oss. Vi får et økt tilfang av norske kunder som velger å feriere i Norge, og utledninger som synes det er billigere å feriere i Norge nå, sier Skjeldam.

(Saken fortsetter under bildet.)

<p><b>«MS NORWAY EXPLORER» OVERTAR</b>: Nordgående hurtigrute MS Midnatsol ved kai i Bodø på sin ferd mot Kirkenes. MS Midnatsol ble bygget i 2003. <br/></p>

«MS NORWAY EXPLORER» OVERTAR: Nordgående hurtigrute MS Midnatsol ved kai i Bodø på sin ferd mot Kirkenes. MS Midnatsol ble bygget i 2003. 

Derfor går Hurtigruten bedre

Hurtigruten ikke ha vært i en så god økonomisk situasjon siden slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet, ifølge NTB. Skjeldam peker på flere årsaker:

*Spareprogrammene som er gjennomført i selskapet de siste årene virker.

*Passasjerene bruker mer penger om bord, og belegget er spredt mer over året.

* Eksplorerskipet Fram leverer sitt beste år noen gang.

* Hurtigruten har gjennomført en gunstig refinansiering av sine lån.

<p><b>NORDOVER:</b> Vinterreise med MS Midnatsol er en kontrastfyllt tur. Det nye skipet skal ta over for MS Midnatsol på norskekysten vinteren 2016/2017.<br/></p>

NORDOVER: Vinterreise med MS Midnatsol er en kontrastfyllt tur. Det nye skipet skal ta over for MS Midnatsol på norskekysten vinteren 2016/2017.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå