Hvorfor vil dere lure meg, Ryanair?

Jeg er en stor fan av billige flyselskap, men liker ikke å bli lurt i bestillingsprosessen. Hos Ryanair holdt jeg på å trykke feil mange ganger.
<p><b>Bortgjemt:</b> Dette er en av menyene i Ryanairs bestilling. Finn ut hva du skal trykke på for å IKKE bestille reiseforsikring fra Ryanair.</p>

Bortgjemt: Dette er en av menyene i Ryanairs bestilling. Finn ut hva du skal trykke på for å IKKE bestille reiseforsikring fra Ryanair.

Litt avansert busstur. Jeg har stor sans for billig-flyselskapene. De som mener at et fly ikke er noe særlig annet enn buss med vinger og som oppfører seg deretter.

Jeg godtar at det må litt detektivarbeid til for å finne de billigste billettene, Jeg godtar å stå tidlig opp, kjøre et stykke til en litt avsidesliggende flyplass hvis det gjør at jeg får reist til Europa med familien for en veldig billig penge. Jeg godtar å måtte betale ekstra for kofferten og for maten ombord, og forsåvidt ekstra for å kunne gå ombord først.

Alt dette kan jeg godta, hvis prisen er riktig. Men det jeg ikke liker er at selskapet jeg handler med forsøker å lure meg. 

Lureforsøk. Det synes jeg Ryanair gjør når jeg forsøker å bestille billetter over nett. I billettbestillingsprosessen til Ryanair er det en god del trinn man skal igjennom. Det er fort gjort å trykke feil, og noen av menyene er laget slik at de er mye mer egnet til å forvirre enn å forklare. Feiltrykk koster penger, og jeg tror faktisk de er laget slik for å forsøke å lure meg.

Les Forbrukerombudets kritikk av Ryanair her: Får ikke ryddet opp i «Ryanair-fellene».

Noen av disse eksemplene finner du nok hos andre flyselskap også, men hos Ryanair er det summen av antall feller som gjør at jeg tror de gjør dette bevisst.

Reiseforsikringsfelle 1. Den første fellen som dukker opp er knyttet til reiseforsikring. Når man skriver inn navnene på de reisende på Ryanair, må man etterpå si om man skal ha reiseforsikring eller ikke. At flyselskapet forsøker å selge meg det, kan jeg godta. Men måten de gjøres på er under enhver kritikk. 

<p><b>Her skal du trykke:</b> Hvis du ikke vil ha reiseforsikring, skal du trykke her. Og du må gjøre det for alle de reisende, du kan ikke velge for alle på en gang.</p>

Her skal du trykke: Hvis du ikke vil ha reiseforsikring, skal du trykke her. Og du må gjøre det for alle de reisende, du kan ikke velge for alle på en gang.


For i stedet for å lage en knapp for «Nei takk, jeg skal ikke ha dekning», må man finne menyvalget i landslisten for det landet man bor med.

Valget «Ikke dekk meg» er ikke det automatiske valget, eller valget på toppen, nei det står inneklemt mellom Latvia og Litauen.

Teksten ved siden av forteller hva jeg skal se etter, men jeg tipper mange her gjør feil og velger «Norway» selv om de har reiseforsikring fra før. Og valget må gjøres for hver man bestiller for, det kan ikke gjøres under ett for alle.


SMS-fellen. Neste valg er om jeg ønsker å få bekreftelse på bestillingen på SMS. «Det kunne jo vært greit», sier du kanskje, og det er jeg enig i.

Men de tar 13,50 for å sende den SMS-en. Dessuten skal du senere i prosessen legge inn epostadressen din, og får bekreftelse på epost. Det fortelles du ikke i dette bildet. SMS-en er altså ganske bortkastet.

<p><b>Bortkastet!</b> SMS-varsel av bestillingen er bortkastet, for du får det på epost også. Som SMS-tjeneste er dette også dyrt.</p>

Bortkastet! SMS-varsel av bestillingen er bortkastet, for du får det på epost også. Som SMS-tjeneste er dette også dyrt.





Koffertfellen. Den neste fellen er kanskje ikke noen felle, men er veldig irriterende. Ryanair forsøker nemlig å selge meg en koffert. Og jeg kommer ikke videre i bestillingen før jeg har krysset ja eller nei til koffert. 

<p><b>Tenk koffert:</b> Jeg skjønner at jeg trenger koffert for å dra ut å fly, men hvorfor gjøres dette til et obligatorisk valg i bestillingsprosessen?</p>

Tenk koffert: Jeg skjønner at jeg trenger koffert for å dra ut å fly, men hvorfor gjøres dette til et obligatorisk valg i bestillingsprosessen?


Senere i prosessen må jeg gjøre samme bortvalg av leiebil, men leiebiltilbud godtar jeg noe mer, all den tid vi lander ikke helt i sentrum der vi skal...


Reiseforsikringsfelle 2. Når jeg endelig kan komme videre i bestillingen, får jeg plutselig opp en advarsel. Fordi jeg ikke har bestilt reiseforsikring.

Ryan Air forteller meg at mange kan bli syke i utlandet, og det kan bli dyrt:

<p><b>Dette er en knapp!</b> Ikke bare er ordlyden i hele denne advarselen dårlig, og summene i euro. Det er i tillegg vanskelig å se hvor jeg skal trykke når jeg har reiseforsikring fra før!</p>

Dette er en knapp! Ikke bare er ordlyden i hele denne advarselen dårlig, og summene i euro. Det er i tillegg vanskelig å se hvor jeg skal trykke når jeg har reiseforsikring fra før!


Det er flere ting å reagere på med dette bildet:

  • Ordlyden: «Nei takk, jeg tar risken» – vel, jeg har reiseforsikring fra før av, det er ingen risiko.
  • Utformingen: Det er en tydelig knapp for «Ja, legg til forsikring», men man må ta muspekeren over «Nei takk, jeg tar risken for å se at det faktisk er en knapp».
  • Valutaen: Alle summer er her plutselig oppgitt i euro, selv om jeg er i Norge. Andre summer ellers i bestillingen er oppgitt i kroner.


Administrasjonsgebyr. Til slutt i bestillingsprosessen slenger Ryanair på et administrasjonsgebyr. De har sagt de skal gjøre det, men ikke fortalt hvor stort det er før det plutselig dukker opp. Det hadde vært renhårig å si klart fra på forhånd hva dette gebyret er.

Gebyret er forsåvidt ikke enestående for Ryanair. Flere andre flyselskaper har samme politikk, at de tar gebyr for kortkjøp. Det blir ikke noe bedre av den grunn.

Unfair. Alt i alt er denne prosessen fra Ryan Air ikke fair. Det er greit at de har lave priser, men hvis de er så lave at selskapet må lure meg til å betale for ting jeg ikke trenger, da blir jeg sur.

Det er greit å forsøke å selge reiseforsikring, men da må valgene være ja eller nei, ikke luremenyer to ganger. Dessuten må de oppgi prisene skikkelig, og i norske kroner!


Les også:Slik klager du på fiaskoferie

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå